tisdag 2 juni 2015

Vad är lycka?

Vad är egentligen lycka? När uppnår man ett lyckostadium egentligen? Handlar det om att uppnå något? Att fånga guldet i stunden? Att låta problemen vila och känna sig nöjd med tillvaron även om det finns saker som är jobbiga under ytan?

Jag har nog länge trott att det inte går att känna sig sådär glad och sprudlande, och rent av lycklig innan jag hade mitt barn i famnen. Inte efter allt vi gått igenom, och i så fall bara under korta tider. Men jag kan med stolthet säga att jag ÄR lycklig. Jag ÄR lycklig nu. NU, inte sen... Och det är så himla skönt. Jag mår så bra. 

Enda sedan det femte missfallet för ca 6-8 veckor sedan (eller nått sånt) när vi tog beslutet att lägga ner barnverkstaden och adoptera så föll en gigantisk sten från mina axlar. En sten som var så tung för mig att bära att jag kanske borde släppt ner den lite tidigare. Fast å andra sidan kunde jag inte gjort något annorlunda. Jag behövde alla de där fem åren, de 9 behandlingarna, äggdonationen och immunstödet från Aten för att kunna släppa ner stenen på marken och vända ryggen till. Nu är stenen borta och jag känner mig så himla fri, nästan som att jag får tillbaka ett annat liv som jag gav upp när jag försökte bli mamma som ung- men inte lyckades. Att hitta tillbaka till den personen jag var är omöjligt, för dryga fem år har gått och jag har utvecklats till en annan individ än jag var när jag var 20. Men det skulle ha hänt även om denna kamp aldrig hade funnits, och då hade det varit andra erfarenheter och lärdomar som format mig. Jag önskar faktiskt inte att denna tuffa resa aldrig hade hänt- för utan den skulle jag inte vara den jag är idag. Den otroligt målmedvetna kvinna som är fullt medveten om vilken inre styrka hon bär på. För DET har jag lärt mig. Jag är så djävulusiskt stark! Och med styrka kommer också ett ansvar att ta hand om sig själv. Att sätta sig själv i första rummet eftersom det inte är långvarigt hållbart att prioritera bort sig själv. Det ansvaret bär man själv på- ingen annan. Det börjar jag förstå nu..

Att sätta mig själv i första rummet och ta hand om mig själv är precis vad jag gjort nu! I två veckor har jag nämligen spenderar tiden med mina två bästa vänner i Thailand. Både ö-liv och Bangkok. Det är första gången jag lägger pengar på mig själv på det sättet på drygt 5 år- och jösses vad det tog emot innan jag kom iväg. Men jag fick också lite tacksam hjälp av familj och vännerna för att fixa det ekonomiskt- för de (hör och häpna) tyckte också att jag var så jäkla värd denna resa. En "once in a lifetime opportunity" eftersom min make är så flygrädd och jag nu hade chansen att möta upp mina vänner på deras sista etapp av en riktig långresa. Oj va jag har njutit! Jag har gjort testat massor av saker som jag aldrig gjort tidigare. Snorkling, bada med, och rida på elefanter, parasailing osv. Och shoppat har jag också. Det har varit så härligt att jag inte vill hem än. Visst vill jag träffa maken, men jag vill ändå leva kvar i resebubblan man får när man möter så skilda kulturer och miljöer. När stressen tar ett kliv bakåt och man glömmer vilken dag det är. Den här resan har varit underbar och jag har fått sån mersmak. Men vet ni? Jag tror att detta kan ha varit den sista utomlandsresan utan barn. (Eller som icke-mamma, som min vännina uttrycker det). 

Ja, för på adoptionsfronten går det riktigt fort. Fortare än vi hinner med nästan. Hemutredningen börjar redan den här veckan. Idag faktiskt!! Men mer om det nästa gång jag skriver. Skickar lite kramar till er från ett kyligt och regnigt Sverige- som är betydligt mycket kallare än Thailands 35-40 grader. 

Jag hoppas att ni mår bra. Har inte läst något om vad som händer med er på ett par månader men jag tänker som vanligt på er ändå och uppdaterar mig lite mer senare. <3

11 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir för din skull! Du är väl förtjänt av lycka :) Ska bli kul och spännande att läsa om din resa mot ett adopterat önskebarn!
    Ta hand om dig och mannen!
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Så himla fint att läsa, heja dig!

    SvaraRadera
  3. Va härligt att höra! Man kommer till ett vägskäl som barnlös och väljer man ena vägen blir man lycklig trots det man går igenom. Resan förtjänade du verkligen, att bara få koppla av och ta vara på dagen är en skön återhämtning! Så spännande med hemutredningen, det går fort ska du se! Kram på dig gumman

    SvaraRadera
  4. Så otroligt, fantastiskt glad jag blir att läsa det här! Jag tänkte på dig bara för några dagar sen, undrade hur det var och tänkte slänga iväg ett meddelande för att vara säker på att allting var bra. Det låter som en väldigt bra semester och kanske framförallt välbehövlig!

    Jag funderade faktiskt på precis det du skriver för bara ett tag sen, att jag trots allt inte skulle vilja ändra på vår resa eftersom den har gjort att vi har växt och utvecklats på ett annat sätt än vad vi skulle gjort annars. Precis som min man brukar säga att han är glad att han fick MS, inte pga sjukdomen utan för att hans liv inte skulle sett ut som det gör idag om han inte fått det.
    Stor Kram

    SvaraRadera
  5. Så stark du är! Resan lät underbar också. Lycka till nu med era förberedelser för adoptionen av erat barn. :)

    SvaraRadera
  6. ÅÅÅÅÅH JAAAAAA JIIIIPPIIII! Världens bästa uppdatering. Shit vad glad jag blir för din skull. Nu faller allting på plats och livet tar en ny vändning.
    Härligt!
    Kram fina du <3

    SvaraRadera
  7. Åh! Har undrat så, och varit orolig för dig. Vilket fantastiskt inlägg att få läsa. Allt gott till dig! Och så spännande med adoptionen!

    SvaraRadera
  8. Så härligt att läsa att du äntligen mår bra igen efter allt det tunga! Hur du beskriver att den där stenen rullat av dina axlar, jag har också känt så förut, om än för ett par dagar och det har varit en sån befrielse. Jag hoppas verkligen att du kan behålla det här välmående under lång tid framöver. Bra gjort att du äntligen unnade dig själv något. Kram

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt inlägg! Tänkt på dig och undrat hur du har det. Du gjorde helt rätt i att resa bort med vänner <3 Blir så glad att läsa du känner dig lycklig, att allt känns rätt nu. Spännande att hemutredningen drar igång. Vill veta allt! Skriv mer och berätta :) Många kramar till dig <3

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Följt din blogg under väldigt lång tid men aldrig skrivit något till dig.Så glad för dig,att du äntligen får känna att du mår bra.Spännande med hemutredningen och och kommande adoption.Skriv snart och berätta hur det går!
    Kram<3

    SvaraRadera
  11. Underbart! 2015 är utnämnt (av mig) till ett bra år! Njut det.

    SvaraRadera