måndag 19 januari 2015

Del 3- Immunologisk utredning i ATEN- Provsvar

Efterlängtat inlägg, jag vet.. Men nu så.

Här kan ni läsa om del 1 och del 2 där jag skrivit om själva resan. Missa heller inte sammanfattningen som är full av information om immunologisk behandling HÄR. Den publiceras samtidigt som detta inlägg så se till att ni inte missar det. Har fått många frågor som jag försöker att besvara.

Här ska jag fokusera på provsvaren och Dr. Dimitris behandlingsplan för mig. Jag kommer att skriva vilka mediciner jag behöver äta och hur proceduren går ihop. För att förenkla saken så gör jag ett gäng rubriker för att lättare kunna följa min text.

PROVSVAR:
NK Cell Inhibition panel :                   Mina resultat:

50:1                                                      17,5 Normalt
25:1                                                      10,2 Normalt
12,5:1                                                    5,9 Normalt
IVIG 12,5 mg/ml 50:1                          14,1  Dessa fyra markerade provsvar visar hur kroppen
IVIG 12,5 mg/ml 25:1                          11,5   reagerar på intralipider som behandling, respektive
Intralipid 1,5 mg/ml 50:1                      9,2   IVIG som är en annan form av ersättning till IL-dropp
Intralipid 1,5 mg/ml 25:1                      3,9   om kroppen inte svarar på IL. Mina prover visar att det
                                                                         kvittar vilken jag använde. IL är billigare/ mer harmlös.
%CD3                                                      39,3 Normalt
%CD19                                                    8,1 Normalt
%CD56                                                    17 ,6 AVVIKANDE. Ca 50% högre än normalt.
%CD19+cells, CD5+                               6,9 Normalt

TH1/TH2 Intracellular Cytokine Ratios

TNF-a:IL-10 (CD3+CD4+)                     36,0 AVVIKANDE. För hög, och troligen ännu högre         
                                                                          vanligtvis enligt dr. Dimitri. TNF-alfa triggar resten av
                                                                          immunförsvaret.
IFN-g:IL-10 (CD3+CD4+)                      10,8. Normalt provsvar, men relationen mellan TNF och
                                                                          IFN är felaktig. Jag har för lite IFN (alltså del 
                                                                         som stoppar upp försvaret) och för mycket av TNF
                                                                         som triggar igång systemet)

AVVIKANDE var också mitt ferritinprov (järnvärde) som var alldeles för lågt och ett koagulationsprov som jag inte minns vad provet heter. Det var också alldeles för lågt och påvisade att kroppen nyss varit under attack av immunförsvaret. Jag har tidigare tagit blodprover på koagulation i Sverige som varit normala, men detta är något jag planerar att följa upp efter denna behandling är över så att jag inte riskerar att få blodpropp. Kanske behövs daglig medicin? I övrigt var sköldkörtelprover, ANA-antikroppar, antikardiolipin osv normala.

Läkarens utlåtande:
Jag har visserligen varit så pass öppen att jag gett er mina provsvar, men att redovisa allt han sa känns för privat. Sammanfattningsvis så sa han att provsvaren är en ögonblicksbild av en kropp som är mitt uppe i ett krig mot sig själv. En kropp som attackerar sig själv. Han menade att jag inte skulle vara allt för rädd för det höga värdet av CD56 som var allt för högt, utan faktum är att det höga TNF-alfat är mitt största och svåraste problem. TNF-alfat triggar igång andra reaktioner av immunförvaret och att sänka det är ibland svårt. Tråkigast att höra var att han trodde att mitt TNF-alfa vanligtvis är ännu högre samt att det inte är säkert att vi får bukt med det. Han sa också att jag troligtvis har attacker liknande dessa mer eller mindre hela tiden- och det var tungt att höra.

Min behandlingsplan:
För att sänka mitt höga TNF-alfa (cancerförsvaret kan man säga) så behövs i mitt fall en spruta kallad Humira. Humira är en TNF-blockerare som används vid reumatism, kostar 5500kr per spruta och har en lång och läskig biverklingslista. Jag blir tyvärr tvungen att prova eftersom det är enda chansen för mig att sänka TNF-alfa.

1. En månad före ET-behandlingen drar igång ska jag ta första sprutan i en muskel. Min granne ska hjälpa mig att ta den i skinkan. Två veckor senare är det dags för nästa spruta. I samband med den så börjar jag med primolut-nor för att ca två veckor senare få mens.

2. När mensen kommit ska jag påbörja femanest som vanligt eftersom min kropp behöver tillsatta hormoner för att fungera. Ca 18 dagar senare brukar det vara dags att göra återföringen, vilket i detta fall kommer vara ett donerat ägg och min makes spermier.

3. För att sänka mitt aggressiva immunförsvar under denna tid så ska jag samtidigt ta:
-Prednisolon (upp till 25mg)
-Salitsper (Börjar dagen innan ET)
-Clexane (Börjar dagen innan ET)
-IL-dropp (Både innan och efter ET. Jag har 5 påsar.)
-Vitamin D
-Omega 3 fiskolja (sluta några dagar innan ET)

Många gånger ska också ett FBC (full blodcount) tas och skickas till Dimitri. Detta reglerar tiderna för IL-dropp. Ett full blodcount innehåller många olika prover och jag kommer att få hjälp av en semiprivat läkarpraktik här i stan med detta.

När börjar jag?
Hade min kropp betett sig normalt hade jag redan varit igång för fyra veckor sedan. Så ser det tyvärr inte ut eftersom jag inte fått mens på drygt 8 veckor och jag blir inte klok på om den ens är på väg. Jag är hela tiden i valet och kvalet med att påbörja primolut-nor för att framkalla mensen två veckor etter första tabletten. Men om kroppen redan är på väg att ge mig mens så leder det ju till att jag istället skjuter upp den. Gah.... detta gör mig galen. Tre gånger har den hintat om ägglossning men det verkar ju onekligen som att kroppens gamla beteende är tillbaka- med att varje månad ge symptom för ägglossning, men utan att mensen sedan kommer. Samma problem som jag haft i många år, men som jag trodde var borta i och med att mensen varit mindre oregelbunden på sistone.

När mensen börjar så påbörjar jag genast humira. En månad senare är det dags att starta behandling inför ET. Tidigast blir alltså mars....







5 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande att läsa! Jag hoppas verkligen att det funderar med behandlingen och att det är set här som gör att det inte fungerar för er.
    Stor kram

    SvaraRadera
  2. Åhh hamnade här av en slump. Tänk jag är precis nu i Aten, går till annan klink. Har just gjort ET med ÄD. Känns som grekerna verkligen försöker. Hoppas ni får hjälp och plus!! Krams X

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag undrar om du kan rekommendera att göra ett sånt här test? Du får gärna mejla mig. stina.bernstrom@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag undrar om du kan rekommendera att göra ett sånt här test? Du får gärna mejla mig. stina.bernstrom@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej, tusen tack för blogg. Jag vore så tacksam om du kunde räkna upp proverna som Dr D vill att man ska ta i Aten. Vill ordna så jag kan ta dessa i Sverige. Det blir så dyrt att åka till Aten.

    Tack på förhand.
    Mvh

    SvaraRadera