lördag 31 januari 2015

Primolut-nor ger mig sömnlöshet

Jag tror att jag snart går upp i linningen. Vad jag trodde skulle bli en av de där enstaka nätterna per månad då jag ligger sömnlös hela natten har nu övergått till en ren mardröm av sömnlöshet. På 7 nätter har jag bara fått sova en natt. Det var tre dagar sedan. Resten av nätterna har jag antingen varit vaken rätt igenom eller somnat efter 4-6 på morgonen. Och detta handlar inte om något uppochnervänt dygn mina vänner.. Nej detta är en biverkning av de jävla hormontabletterna primolut-nor. Jag hade glömt att det var så illa och började tidigare i veckan fundera på om kosten eller halsinfektionen höll mig vaken. Hade jag kanske plötsligt blivit överkänslig mot tein också? Jag läste återigen bipacksedeln och hittade inget om sömnlöshet. Hmm..

Efter att ha slutat med tein och läst lite gamla inlägg från min blogg insåg jag dock snabbt att det här med sömnproblem inte är en nyhet när det kommer till primolut-nor och min överkänsliga kropp. Redan för två år sedan hade jag tagit åtskilliga kurer och varje gång fått ordentliga sömnproblem. Tänk, det hade jag minsann förträngt. Det väldigt tydliga för medicinsk sömnlöshet hos mig är att jag är så dödstrött när jag lägger mig eller släcker lampan efter lite läsning- så mina ögon kan knappt hållas öppna. Totalt dödstrött. Ändå kan jag inte somna, oavsett hur länge jag ligger kvar. Oavsett om jag läser lite till, går upp och dricker något varmt, eller räknar får och försöker komma in i drömstadiet. Nu är jag knappt människa känns det som. Halsinfektionen blir bara värre, magen gör allt ondare och lederna värker på alldeles för många platser.

Idag tog jag sista tabletten. Läste i tidigare inlägg att det kan hålla i sig några dagar till efteråt så vi får väl se om det vänder imorgon eller senare än så.

Denna biverkning finns inte med i FASS, men jag upplever den varje gång. Nu (nästa vecka alltså) blir det dags att ringa tillverkarna. Jag måste ju rapportera och få veta om det händer fler? Jag har ju en hel del nya läsare här.. Har någon av er upplevt samma sak?

Tragiskt nog gör det här mig livrädd inför behandlingen som väntar. Jag ska ta höga doser kortison under en lång tid, och när jag gjorde det sist så snittade jag på plus minus 4h sömn per natt i tre månader. Det som man hade förträngt i sin iver att testa immunologiskt protokoll.
Jag är rent ut sagt livrädd för min kommande behandling. Och det börjar ju rätt snart. Humira börjar jag med på måndag eller tisdag redan....

Hujedamig.

Som en ond effekt av kroppens bråk så ser jag också mycket sämre nu och är irriterad i ögonen. Också en hormonell effekt på mig. Nu har jag glasögon jämt, vilket jag inte behöver annars. Jag är bra konstig..

Nu är klockan halv 4 och jag vet knappt vad jag skrivit- så trött är jag. Trött och förbannad. Så nu åker telefonen iväg och så kämpar vi vidare för att fånga sömntåget.. Hepp hepp



6 kommentarer:

  1. Vad jobbigt! Skulle månne någon typ av insomningsmedicin hjälpa?

    SvaraRadera
  2. Kolla din sköldkörtel. När mina värden påverkasboch blir höga kan jag inte sova och får synstörnibgar. Kan medicinerna påverka sköldkörteln?

    SvaraRadera
  3. Det är fruktansvärt att inte kunna sova. Jag får alltid det problemet när jag gör en nedreglering. Ser inte alls fram emot det.

    Kan du inte be läkaren skriva ut något? Jag har Lergigan som är lite lätt ångestdämpande. Det gör det visserligen inte lättare att somna. Men när jag väl har somnat så sover jag som en stock. :)
    Helt OK att ta under graviditet också då det dämpar illamående.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har följt dig och er resa till ett barn nu i drygt ett år. Under den tiden har vi hunnit med en ICSI behandling och fått en underbar son i augusti och nu påbörjat ytterligare en ICSI till syskonförsök med färskt ET nästa fredag om allt går som det ska!
    Efter att ha fått följa er resa under denna tid och med mitt eget bagage om ofrivillig barnlöshet vill jag efter syskonförsök(en) ge tillbaka det jag kan till andra som är i samma men ändå kanske en helt annan situation och har bestämt mig för att donera ägg (jag är helt frisk så att säga). Så tack vare att du delat med dig av er otroligt långa och tuffa resa och våra egna erfarenheter av ofrivillig barnlöshet så kommer någon annan att kunna få möjligheten till att få ett barn! Tack.
    Och jag håller tummarna för er!

    SvaraRadera
  5. Fy satan vad jobbigt vännen! Rapportera om du orkar. Men viktigast att den lilla energin som finns kvar läggs på dig själv. Vill skicka massa pepp & styrka, kram!

    SvaraRadera
  6. Äter Primolut som del av en klimakteriebehandling och upplever precis samma sak. Jag kan absolut inte sova och när jag somnat så sover jag lätt och mycket oroligt.

    SvaraRadera