onsdag 12 december 2012

Journalerna

Idag fick jag min journal på posten från fertilitetsenheten. Känns lite konstigt att läsa faktiskt.. Särskilt eftersom jag fick den klara uppfattningen att jag var överstimulerad även denna gång, men i journalen står att läkaren inte såg tecken på ös. Han har inte ens skrivit att äggstockarna varit ca 7 och 8cm stora. Mycket konstigt att få ett bud muntligt, men ett annat skrivet i journal. Det gör mig alldeles förvirrad.. Var jag så känslosam, trött och medtagen av smärtan att jag hörde jag vad jag "ville höra"? Nej så kan det bara inte vara. Så ÄR det inte. (Å inte önskade jag att vara överstimulerad heller!! Vem vill vara det liksom?!) Jag minns att han tydligt sa att det BORDE ge sig efter ca en vecka och att han inte såg så mycket vätska, men att det såg ut att vara åt överstimuleringshållet.. Nej usch nu blir jag väldigt förvirrad och får en ångestfylld klump i magen.. Varför har jag då ont då och då fortfarande, och vad kommer att hända med sjukskrivning?!? Blir jag inte beviljad sjukskrivning så blir jag utan inkomst, återbetalningsskyldig till CSN och...ett vrak som inte kan slappna av nu när jag verkligen behöver en paus.. Läkaren är på semester denna veckan så det finns ingen jag kan ringa.

Jag behöver verkligen den här pausen. Framförallt för psykets skull.. Jag känner mig trasig och skör. Jag sover mycket (vilket alltid är ett säkert tecken på att jag inte mår bra), och mitt immunförsvar tycks vara ordenligt nedsatt för jag får feber ofta och just nu år jag tokförkyld och sitter nedbäddad under en filt. Har hittills inte orkat många minuters ansträngning sedan äggplocket för ca 3 veckor sedan (typ promenad eller träffa folk) utan att bli vråltrött, och jag får fortfarande ont i äggstockar av att gå för mycket.

Jag hade liksom inget val, jag var tvungen att hoppa av c-uppsatsen, men jag blir så ledsen av att behöva oroa mig för konsekvenserna när man för en gångs skull prioriterar hälsan först. Som jag sagt förut, det är inte lätt att vara student när man inte mår bra..

I journalen stod också att sambons spermieprov är väldigt dåliga. :( Endast ett fåtal levande efter tvättning på icsi 1, och 0.1miljoner på icsi 2. Suck.. Att jag endast fått två mogna ägg båda gångerna står det också en del om i journalen. Där spekuleras det i om det har med stimuleringen att göra.. Ja, kanske är det medicinen som inte funkar på mig?! Önskar med hela mitt hjärta att det kommer gå bättre nästa gång. Jag tycker att jag förtjänar att i alla fall få komma till ET nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Förstår att det är förvirrande. Varför ska det vara så svårt att få raka och klara besked? Så du har också äggplock vecka 5. Vad kul att kunna följas denna gång. Läkaren sa att jag låg i riskzonen för överstimulering. Hur mycket sprutade du?

    SvaraRadera
  2. Jag känner så med dig! Spännande med något att se framemot.

    SvaraRadera