torsdag 27 juni 2013

Wow, jag hade rätt!!

Som ni vet har jag pcos, och vissa pcoare har också problem med kroppens hantering av insulin.
Äntligen vet jag varför jag har så vansinnigt svårt att gå ner i vikt, hur mycket jag än sliter med träning och förändrar kosten. Varför jag inte kan äta onyttig mat som andra. Varför jag ständigt är/har varit hungrig. Varför jag fått extrema blodsockerdippar som gjort mig ostadig i både ork och humör. Jag har för högt insulin!!!! Jag är insulinresistent. (Som jag misstänkte!) Normalt ska värdet vara under 11, men mitt ligger på 14,7. Läkaren tycker alltså att jag har all anledning att fortsätta med metformin, och förhoppningsvis kommer den att ge positiv effekt.
Jag har ätit metformin i 6 veckor. Vissa dagar har jag hemska (!) biverkningar, men jag kämpar på för jag vill verkligen tåla den här medicinen. Särskilt nu när jag fått provsvaren!! Jag har märkt stor skillnad i övrigt. Jag är inte alls lika hungrig längre, och blir mätt av mycket mindre mängd mat. Dessutom har jag svårt att få i mig många sorter av mat så det har blivit mycket sallader och fil eftersom jag är så illamående. Tillsammans med den intensiva styrketräningen på gymmet har det äntligen börjat hända lite med kroppen. Inget mer än några hekton på vågen, men däremot en mer vältränad och fast kropp vilket gör mig så glad. Jag tror medicinen spelar in där också.

Jag är lycklig för att ha fått det här beviset på vad som är fel! En förklaring. En ny pusselbit att lägga till i mitt livspussel. Tack för det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar