torsdag 2 januari 2014

Del 3- Chocken.. När man inte trodde att det kunde bli värre

Jag trodde att vi hade nått toppen av elände efter den där blodiga julen- men där hade jag fel. För veckan som följde blev tortyr på en nivå som jag inte tycker att någon förtjänar. Allt var inte över ännu.

Inlägget blir långt, men jag rekommenderar att ni läser hela, för det finns saker jag ännu inte berättat..

De första dagarna efter jul handlade om ren och skär överlevnad. Vi försökte desperat att distrahera oss genom shopping på rean, och genom att se på film. Inom mig gnagde ständigt känslan av att något inte stod rätt till. Jag hade aldrig sett hinnsäcken komma ut bland alla klumpar och det har jag alltid gjort tidigare. Dessutom blödde jag ganska lite varje dag och fortsatte känna mig gravid. Illamåendet blev dagligen värre och brösten började förändras.

Varje dag tog jag nya graviditetstest. De första två var till synes något svagare, men bara marginellt, och teststrecket dök alltid upp innan kontrollstrecket. Tredje dagen efter blödningen var strecket återigen mycket starkare än kontrollstrecket och förvirringen var total. Att ta in missfallet var därför ytterst svårt, men jag visste dock sedan tidigare att både symptomen och de positiva testen skulle kunna dröja kvar i veckor...

Den 27:e december kom äntligen den första dagen emellan högtiderna då gynmottagningen hade sin akutmottagning öppen. Jag ringde direkt på morgonen och berättade att jag störtblödit och fått missfall, men att jag trodde att allt inte kommit ut än och helt enkelt måste se svart på vitt att livmodern var tom för att förstå att jag förlorat graviditeten. Tack vare att jag haft två missfall tidigare och har den övriga ivf-historien bakom mig så fick jag en tid hos en av läkarna några timmar senare. Faktum är att det faktiskt var en av mina ivf-läkare, och även om hon inte är min favorit så grät jag av lycka när hon ringt upp och gett mig en tid eftersom hon verkligen förstod hur oroliga vi var.

Även om man vet innerst inne att man haft missfall är det otroligt svårt att se den tomma livmodern på VUL. Så det var på skakiga ben vi gick dit och jag var så nervös att jag höll på att kräkas. Det finns ju alltid en liten strimma hopp, oavsett hur ologiskt det må vara under omständigheterna. Vi blev väl omhändertagna och invisade till undersökningsrummet. Jag berättade att jag blödde lite smått fortfarande med inte så att det droppade. Fick hoppa upp i gynstolen direkt och efter att ha kollat lite snabbt i slidan satte hon in ultraljudsstaven och sa att hon först skulle kolla lite själv och sedan berätta vad hon såg.

Jag såg direkt att något inte såg ut som vanligt. Där fanns något... Mycket riktigt säger läkaren att graviditeten ännu är kvar och pekade på en liten hinnsäck och gulekropp på 6-6.5mm. Men? Va? Hade jag alltså rätt i att allt inte var ute ännu? Jag hade nästan börjat tro att jag hade inbillat mig. Men, ännu var jag alltså fortfarande gravid...(!) Hur var det möjligt?

Läkaren sa att det såklart var kritiskt att jag blödde och kunde också se att hinnsäcken låg ovanligt lågt placerad i livmodern. Den låga placeringen innebar ökad risk för missfall, men behövde inte betyda att det var kört. Allt hon egentligen kunde säga var alltså att det såg normalt ut för v.5+2, men att det var omöjligt att säga om blödningen var starten på ett missfall. (Den blödning som hade forsat i timmar och innehållit både slemhinna och klumpar). Det var alltså bara att avvakta och bokas in på en ny tid veckan därpå då jag skulle vara i 6+1. Då skulle vi kunna få ett mer säkert besked på om det var missfall, MA eller om det (mot förmodan) skulle finnas ett foster där inne.

Chocken var total. Men samtidigt hade jag ju anat det eftersom jag inte sett någon hinnsäck komma ut.

Veckan som följde var enbart tortyr på hög nivå. En vecka jag önskar jag hade sluppit när livet redan var så tufft för oss. Hade det inte hänt nog? Jag lyckades inte fungera som människa. Min man hade gett upp hoppet redan vid den första blödningen, men själv lyckades jag inte styra tankarna till att ställa in mig på att det var kört. Hoppet smög sig på mig som en listig listen iller och förlamade mig på alla sätt och vis. Varje vaken minut tänkte jag på hur det skulle gå. Oroade mig, grät, hoppades och sörjde. Jag var nära upplösningstillstånd..

Varje dag blödde jag, men symptomen för graviditet stannade kvar. Jag var yr, hade växtvärk i livmodern, foglossning, och var illamående. Och testen blev inte svagare. Fanns det en chans?

Den 30e mådde jag riktigt dåligt och var påväg att både svimma och spy i biblioteket där jag satt med uppsatsgruppen och pluggade. Den kvällen kunde jag knappt stå på benen. Jag började ana oråd, men tänkte att det kunde vara positivt också.. Det var det inte!

På nyårsafton började nämligen blodet forsa igen. Och detta var den värsta störtflod jag varit med om i hela mitt liv! Det var som om någon suttit på en kran där inne, och det kom så mycket att jag blev rädd. Vi hade precis bokat dyra tågbiljetter till stället där vi skulle fira nyår, men istället fick vi bege oss till sjukhusets avdelning för kvinnosjukdomar som var den enda öppna avdelningen under helgen. Vi åkte dit för att de skulle ta emot oss, även fast de vanligtvis inte gör det när man blöder under en graviditet. De tar bara ytterst akuta fall säger de. Hur som helt blev vi mottagna ganska snabbt och fick träffa en läkare inom 30 minuter. Vid den tiden blödde jag så kraftigt att det forsade ner för benen så fort jag drog ner trosorna, och jag kunde nätt och jämt ta mig mellan omklädningshytten och britsen innan benen var rödrandiga.

Ultraljudet visade att hinnsäcken och gulkroppen fortfarande var kvar, och hinnsäcken hade nu växt till drygt 13mm. Allt såg alltså normalt ut, men med tanke på blödningen så var det fortfarande omöjligt att förutse utgången. Eftersom vi hade ultraljud inbokat två dagar senare var det alltså bara att avvakta tills dess för att se vad som hänt. Jag önskar att jag inte hade sett att hinnsäcken hade växt, för det gjorde dessa dagar otroligt svåra att hantera.

Den dagen, kvällen, natten, och dagen därpå blödde jag mer än vad jag trodde var fysiskt möjligt och hade jag inte vetat bättre hade jag trott att jag skulle förblöda. Det kom hela tiden ut stora stora klumpar och en massa slem/ bitar av slemhinna. Men ingen hinnsäck... trodde jag i alla fall. På kvällarna hade jag knappt kraft att resa mig ur soffan för att gå till toaletten (vilket jag var tvungen att göra stup i kvarten). Blödningen ville helt enkelt inte försvinna, och inte heller de stora klumparna. Livmodern krampade och jag kände mig riktigt öm i hela underlivet och nederdelen av magen, men jag vågade inte ta citodon mot smärtan eftersom jag ännu inte visste om jag fortfarande var gravid. Smärtan är tyvärr kvar idag också.

Vill ni veta det sjukaste av allt? Trots niagrafalls-blödningen så kunde jag inte släppa hoppet och trodde faktiskt in i det sista att vi skulle se ett foster på dagens ultraljud. Sån "tur" hade vi tyvärr inte.

Tortyrveckan "slutade" alltså med att vi i morse fick se en tom livmoder. (Bortsett från stora ansamlingar av blod.) Hinnsäcken var borta och missfallet var alltså ett faktum.

Redan för en dryg vecka sedan började vi sörja vårt missfall. Ett missfall som uppenbarligen inte var ett riktigt missfall, utan bara starten på ett missfall som inte ville komma igång. Det riktiga missfallet skedde alltså på nyårsafton då jag var i 5+6 (v.6). Om livet hade varit lite snällare mot oss hade allt kommit ut på en gång- för att gå och vänta i mer än en vecka på blödningen och samtidigt hoppas på ett mirakel är bara rätt igenom grymt. Det är som att förlora "barnet" flera gånger om....

Nu vet vi i alla fall... Nu kan vi sörja. Sörja att vi varken får bli föräldrar i januari, juni eller augusti, och att jag ännu en gång måste radera BF-datumet i telefonen och kalendern. Jag vet inte hur mycket mer jag klarar av nu, och jag är genuint rädd för att jag aldrig kommer kunna föda ut ett levande barn...

19 kommentarer:

  1. Önskar att jag hade något bra och tröstande att säga. Men det finns inget jag kan komma på hur mycket jag än tänker efter.

    Det enda jag kan göra är att skicka varma kramar och berätta att jag tänker på er och hoppas lika mycket att det ska gå vägen för er som för oss.

    KRAM
    (Och rädslan du har, om att aldrig få föda levande barn är du inte ensam om.)

    SvaraRadera
  2. Usch så grymt att behöva gå en vecka och sörja och hoppas om vartannat! Utdragen psykisk tortyr!

    SvaraRadera
  3. Verkligen grymt, verkligen orättvist. Att kastas mellan hopp och förtvivlan så där. Jag är verkligen så ledsen för er skull.. Fullt förståeligt att du tvivlar på en positiv utgång.. hoppas att ni orkar gå vidare på något sätt...jag har inga goda råd att ge mer än en varm kram..

    SvaraRadera
  4. Kramar i massor....hur kan livet vara så orättvist? Hoppas ni finner styrka och orkar fortsätta!

    SvaraRadera
  5. Jag beklagar. Jag hoppas verkligen att ni får barn.

    Kan ni göra en missfallsutredning? Detta så att nästa gång du blir gravid så går du hela vägen.

    Många kramar.

    SvaraRadera
  6. Blir så ledsen för er skull. Livet är så orättvist. :(

    Många kramar!!!

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte vad jag ska säga, tårarna rinner när jag läser detta, ingen ska behöva vara med om detta. Fy fan rent ut sagt, jag lider verkligen med er, måste vara fruktansvärt att pendla mellan hopp och förtvivlan. Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Det gör ont i mig att läsa. När det nu är så sjukt orättvist så behöver det väl inte gå till på ett sånt grymt sätt. Jag lider med er! Hoppas ni finner styrka när ni sörjt klart! Ge inte upp! Kramar!

    SvaraRadera
  9. Åh så fruktansvärt! Förstår inte hur grymt allt måste vara och hur mycket man ska behöva stå ut med. Jag rykte min nyårsafton var hemsk när vi hade TD och var tvungna att se det där väntade minuset igen men det här sätter min situation i perspektiv. Tycker att du verkar så oerhört stark ändå, om det ändå inte känns så. Du vågar skriva om det, sätta ord på oc dela med dig. Det är starkt. Tänker på er, även om jag inte vet vem du är, och hoppas att ni får lite frid snart. Hoppas att 2014 trots allt ändå ska få bli ett bebisaår för er och för oss alla andra som kämpar!

    SvaraRadera
  10. Fruktansvärt att du har behövt få gå igenom detta. Det går knappt att ta in. Blödningarna blev väl värre av att du åt Trombyl kan jag tänka. Jag beklagar verkligen, kära kära du.

    Ta hand om dig.

    Varm kram

    Anne

    SvaraRadera
  11. Jag vet att inga ord hjälper mot det onda. Men du är inte ensam. Hör av dig om du vill ha ngn att prata med som delar dina erfarenheter.

    Den största av kramar skickar jag till er <3

    SvaraRadera
  12. Jag är så ledsen för er skull! Alla kramar i hela världen!

    SvaraRadera
  13. Kära du vad fruktansvärt jäkla fel!! Jag blir så ledsen för din skull och på detta hemska sätt också :( Det är omänskligt! Jag hoppas så innerligt för dig varje gång, tänk om det kunde hjälpa. Jag tänker på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jättetråkigt att höra! :( Har själv fått 3 missfall på rad, alla i v 6. Åtskilliga ivf försök. Mot alla odds nu spontangravid i vecka 29. Jag lovar, det finns fortfarande hopp. Önskar er all lycka!

    SvaraRadera
  15. Så otroligt förfärligt... Jag finner inga ord.

    Styrkekramar
    JVJK

    SvaraRadera
  16. Så fruktansvärt och det gör mig så ledsen att ni behövt gå igenom detta på detta plågsamma sätt! .:( Skickar kärlek och värme! Finns här om du vill prata. kramar

    SvaraRadera
  17. Nej vilken hemsk upplevelse. Jag har också fått stryka januari och juni från gravidappar och den här gången hann jag inte ens ta hem några appar. Men det ska bli min tur och det ska bli din tur också. Kramar

    SvaraRadera