tisdag 17 april 2012

När bästa vännen ska få barn, igen..

För nÃ¥gra dagar sedan fick jag ett besked jag bävat för ganska länge. Den dagen jag berättade för min vän om vÃ¥r kamp mot ett plus pÃ¥ graviditetsstickan sÃ¥ var jag medveten om att hon och hennes sambo snart tänkte försöka skaffa ett syskon till sin (dÃ¥) 3-4 mÃ¥nader gamla dotter.  Jag visste att hon hade lyckats bli gravid redan pÃ¥ första försöket med sitt första barn och att det troligen skulle gÃ¥ fort med nästa barn ocksÃ¥. Jag har hela tiden haft en rädsla att min vän skulle bli gravid och fÃ¥ sitt andra barn innan jag ens fÃ¥tt mitt första. Det har ingenting att göra med att jag inte unnar henne det, eller att hon inte borde ha barn (hon är en fantastiskt bra mamma till sin dotter, och en underbar människa), utan det är helt enkelt min rädsla av att stÃ¥ vid sidan av och plÃ¥gas av längtan och förtvivlan som gör att jag tycker att andras graviditeter är fruktansvärt psykiskt pÃ¥frestande. Hennes första graviditet tärde otroligt hÃ¥rt pÃ¥ mig, psykiskt. Jag försökte att dölja det bäst jag kunde, men ibland lös det säkerligen igenom. Nu är hon i alla fall gravid med sitt andra barn och har snart passerat sin första trimester. Jag bävar för de kommande mÃ¥naderna, att se hur hennes mage växer i takt med sommarmÃ¥nadernas ankomst medan min egen mage enbart växer om jag trycker i mig godis eller dÃ¥lig mat. Att vara gravid samtidigt som henne skulle vara fantastiskt spännande, men samtidigt skrämmande eftersom risken är större för missfall när man ätit mediciner som jag gjort. Men troligen blir det inte sÃ¥. Jag mÃ¥ste hoppas, men det känns som att oddsen är emot mig. Allt jag vill är att bli gravid...

http://madeleneklund.blogg.se/2011/march/bebis-rojer.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar