tisdag 17 april 2012

Påsken och farmorns önskan om smått..

Nu är det påskdagen och jag och sambon har haft det fantastiskt mysigt med våra respektive familjer. Jag är glad över att både han och jag har fina relationer med både föräldrar och syskon, det är något man ska vara ytterst tacksam för. Det betyder mycket att kunna känna sig trygg och välkommen bland sambons familjemedlemmar, man kommer ju trots allt att vara en del av dem de nästkommande åren. ♦



Den klassiska önskan om smått dök också upp nu under påsken. Det var sambons farmor som längtade efter småttingar och hoppades att de skulle komma snart. "Jadå, det kommer ska du se" svarade jag. Om folk ändå visste att vi är så nära nu, så nära men ändå så långt borta.



Tråkigt nog har jag lidit ganska mycket av mina smärtor i magen. Kramper och hugg i magen nästan konstant, både dag och natt.. Det är ibland svårt att dölja smärtan och att hålla humöret uppe. När det är som värst måste jag ligga ner och liksom kura ihop mig i fosterställning vid varje hugg, jag rycker till när huggen kommer även om jag står upp eller sitter, och det är ju inte helt osynligt. Folk som inte känner mig tror nog att jag har något konstigt tics.
Smärtan har varit väldigt intensiv och har pågått dagligen sedan en och en halv vecka innan mensen. Det är tragiskt nog snart 4 veckor sedan så jag är helt slut!! Illamående är jag också nästan hela dagarna och jag kräks ibland flera gånger om dagen. Hur som helst så är det jobbigt och påfrestande och det är svårt att orka med att vara social! Jag vet fortfarande inte vad som orsakar smärtan eller illamåendet. Efter ett visst antal år av kämpande med läkarbesök, undersökningar och oengegerade doktorer, så ger man slutligen upp. I alla fall ett tag för att få en paus. När man mår som sämst har man sedan ingen ork att ta tag i det, och när man för en gångs skull mår bra så har man ingen som helst lust att gå in i ytterligare en fysiskt och psykiskt påfrestande process med läkarbesök och nya undersökningar. Hjulet är dock i rullning as we speek och jag ska som sagt opereras för att undersöka endometrios. Jag väntar även på kallelse till fertilitetskliniken för en vidare utredning av infertiliteten. Jag gör även allt jag kan för att bli av med smärtan genom mina naturmedicinska behandlingar hos osteopaten.

Orsaken till mina smärtor just nu kan vara:
-Hormonbehandlingarna (provera 3 kurer och pergotime 2 kurer)
-Endometrios
-IBS och magkatarr
-Osteopatiska behandlingarna
-Stressrelaterat

(Jag har aldrig fått svar på var smärtorna kommer ifrån. En del läkare har sagt IBS och ibland magkatarr. Andra säger att det är stress. Det senaste tillskottet är gynekologen som spekulerade kring endometrios (men mer om det senare). Själv tror jag på en kombination av dem alla. Just denna omgång med smärtor så har jag mixtrat FÖR mycket med kroppen, framför allt genom hormonerna jag ätit under drygt tre månaders tid så jag är inte förvånad över att kroppen protesterar..Har jag nu endometrios så har inflammationerna i kroppen alltså blossat upp av hormontabletterna och inflammationerna orsakar i sin tur smärta.)

Hur som helst:
GLAD PÅSK
önskar jag er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar