söndag 10 november 2013

Inte gravid längre

I onsdags var jag fortfarande lite gravid, tyckte min kropp. Då fick jag ett svagt, men ändå synbart streck på graviditetstestet jag tog. Det var nog första gången i livet som jag mådde dåligt över att få ett positivt gravtest upptryckt framför ögonen. Idag tog jag ett nytt test som var blankt som ett papper. Femton dagar efter missfallet har kroppen alltså fattat galoppen. Ändå kändes det som ett slag i magen! Jag är inte gravid längre... Man reagerar inte alltid som man förväntar sig.

Igår vaknade jag upp ganska tidigt, dunderförkyld. Det kunde jag väl ge mig fan på att den här ständiga huvudvärken och migränattackerna inte skulle komma ensamma. Om jag har tur (och då menar jag verkligen en sjujäkla tur) så kommer huvudvärken att nå sin kulmen nu och sedan ebba ut när jag bihålorna blir bättre. Det känns dock inte så troligt eftersom jag haft migränattacker en och en halv vecka redan innan jag blev förkyld.

Jag har tagit sumatriptan (migränmedicin) minst två gånger om dagen, med högsta dos. Då, och bara då, håller sig de där eländiga knivarna sig borta ur skallen, men ögonen vill fortfarande hoppa ut ur sina hålor och en dov och tung spänningshuvudvärk ligger kvar och tröttar ut mig. Det är därför jag bara hittat ett par-tre stunder då jag kunnat blogga på dessa dagar. Den där medicinen är lite skrämmande eftersom man kan få kronisk huvudvärk för resten av livet om man använder den för mycket. Vad är för mycket då undrar jag? Paketet med 18 tabletter är snart slut efter en halv vecka. Är det för mycket? Det gör mig faktiskt rädd och inger en hopplöshetskänsla eftersom medicinen är mitt ända frihetskort nu efter 12 dagars frustration. Sen är det helt ärligt svårt att avgöra när attackerna kommer, för jag får inte synförändringar varje gång, och andra gånger kommer synförändringarna en stund efter att knivarna kommit. Då hinner jag liksom inte ta medicin i tid. Om jag tar dessa mot spänningshuvudvärk som jag förväxlat med en begynnande attack, då gör jag just det som bipacksedeln säger att man inte ska göra. Gahhh jag vill ju bara må bra nu. Helt ärligt tycker jag att jag förtjänar det!

I övrigt händer allt och ingenting i livet. Vi har bestämt att radhuset vi kollade på får vänta eftersom jag har allt för mycket på min tallrik just nu. Om det fortfarande finns kvar i vår så kommer vi tänka över det igen. Att flytta mitt i uppsatsen och nya behandlingen är som att bestämma sig för att misslyckas med allt på en gång. Jag vet redan nu att jag kommer ha en tuff höst och vinter, och mer press skulle inte göra mig gott. Ja, sen har vi ju just det där problemet med att jag ska göra uppsatsen och klandrar mig själv för att migränen gör mig handikappad. Kursen beräknas börja imorgon, men vår handledare startade ju upp oss redan förra veckan, även om vi själva har jobbat på långt innan dess. Jag lider när en i gruppen (som också bär på sina sorger) får lägga ner tid medan jag inte kan. Hon är dock otroligt förstående och säger att jag inte ska ha dåligt samvete eftersom jag inte kan rå för det. Hon förstår! Vår tredje gruppmedlem däremot gör ingenting för att hon är segstartad och lite, ja vad ska man säga, oambitiös. Det kan bli svårt detta, men jag är så tacksam över att ha en gruppmedlem som jag kan anförtro mig till och som förstår mig. Det är GULD värt!! Kanske fanns det en mening med att jag skulle bli nekad att skriva uppsatsen ensam? Det var kanske meningen att vi skulle finna varandra för att kunna ta oss igenom det här tillsammans och stötta varandra?

Idag skulle jag kunna börja med primolut-nor för att om 14 dagar påbörja nästa FET med femanest. Men jag kommer räkna på dagarna och se om jag kan avvakta. Jag får ju alltid huvudvärk av primolut-nor, och det passar inte ultimat just nu.

Hoppas att jag snart får komma upp ur min soff-koma. :(




9 kommentarer:

  1. Sänder massa varma tankar till dig, hoppas du kan känna hopp och få lite styrka snart igen! Kanske du provat det men jag tänker om du får ont i huvudet av primolut-nor så kanske Provera är bättre för dig? Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka12 november 2013 kl. 09:15

      Tack snälla Anne!
      Provera har jag testar tidigare och mår ännu sämre av det. Jag är tyvärr en sån som får biverkningar av alla mediciner, så det är bara att försöka stå ut.
      Kram

      Radera
  2. Herrejävlar vad jag känner för dig! Kan bara ana hur jobbigt det måste kännas, jag blir ju helt knäckt av att ha en enda attack eller en hel dag med kraftig huvudvärk. Men i flera veckor, fy.

    Jag mådde liknande, men inte lika illa tror jag, i somras när jag fick missfall. Det var första IVF-försöket och mitt första plus någonsin, så jag förstod inte riktigt vad som hände. Men nu börjar jag förstå mer. Jag testade på utsatt dag, RD 19 tror jag det var, samma dag började jag blöda och fick mensvärk. Sedan blödde jag i 10 dagar. Den första veckan var jag vansinnigt trött och hade migrän och kraftig huvudvärk till och från flera dagar. Inte kunde jag ta några mediciner förutom Alvedon heller eftersom jag inte visste om jag var gravid eller inte. Jag var så slutkörd att jag ringde Kvinnoklinikens jourtelefon, vilket var något väldigt stor för mig att göra. Andra veckan mådde jag mycket bättre, mer som vanligt igen förutom lite trötthet och lite illamående. Två veckor efter plusset var testet negativt igen, jag testade aldrig något emellan.

    Vet läkarna varför du får migränen? Jag tänker att det annars kan hänga ihop med missfallet, och att du har det lite mer långdraget än vad jag hade. Jag hoppas innerligt att så är fallet, och att nu när hormonerna gått ur kroppen så kommer du återvända till de levande igen.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka12 november 2013 kl. 09:21

      Tack snälla!
      Jag berättade själv för läkaren att det mycket väl kunde bero på hormonerna, och ha sa själv att det inte var särskilt konstigt att jag har huvudvärk och är väldigt kraftlös efter allt jobbigt jag varit med om. Så det var spekulationen, men man vet ju inte säkert. Andra anledningar kan ju vara stress, spänningar, sjukdom osv. Men eftersom jag sedan blev förkyld så kan ju även en infektion legat i kroppen ett tag, det är svårt att säga.

      Ja det är tufft för mig och jag är rätt arg för att jag inte får lugn och ro när jag verkligen behöver det. Det är som att all smärta efter missfallet kommer ut genom fysisk smärta.
      Kraaam!

      Radera
  3. Men usch! Jag har också bråkat med migrän och hade det jobbigt i unga tonår med många och dygnslånga attacker. Jag önskar nu att jag då hade provat akupunktur. Är det något du har testat? Jag gick dit i våras i syfte att bli bättre från min utmattning men fick även hjälp t.ex. med en mage som krånglat i åratal. Kanske tror du inte alls på det hela - jag var själv ytterst tveksam innan men kände att det var värt ett försök (ville undvika anti-depp medicin också).

    Lycka till!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka12 november 2013 kl. 09:26

      När jag hade en period med såna här attacker och mycket huvudvärk och spänningar i nacke/axlar för ett par år sedan så testade jag akupunktur. Jag reagerade väldigt kraftigt och höll på att svimma efter varje gång. Men jag är lite bitter över att man inte envisades med att fortsätta, för det kan ju ta tid innan sånt där verkligen hjälper. Nu vågar min nya sjukgymnast (som jag hade för ett halvår sedan) inte ens testa. Och sen har vi problemet med långa köer till sjukgymnasterna, så jag kan aldrig få akut hjälp. :(
      Har funderat en hel del på medicinsk yoga också, det kanske jag borde testa. Tror att a och o för mig är att få avspänning i vardagen!
      Kraaam!

      Radera
  4. Svar
    1. Jakteneftertotallycka12 november 2013 kl. 09:27

      Tack rara du!

      Radera
  5. www.thedreamofachild.blogg.se18 november 2013 kl. 22:16

    Kram

    SvaraRadera