måndag 4 november 2013

Trött på huvudvärk

Nu har jag haft migränattacker nästan varje dag sedan i onsdags eller torsdags. Fredagen var okej, men annars har det kommit varje dag, och emellan attackerna har jag riktigt bedövande huvudvärk. Sen är det så obehagligt att kroppen är så vansinnigt kraftlös. Benen bär mig knappt och mina armar känns som spagetti.

Imorse när jag skulle resa mig upp så svimmade jag på mattan i sovrummet. Igår morse höll samma sak på att hända inne i badrummet, men då hann jag segla ner på rumpan med ett fast tag om handfatet. Jag undrar såklart vad detta beror på. Om jag har någon brist i kroppen? Eller om kroppen har svårt att anpassa sig när graviditetshormonerna håller på att lämna kroppen? Eller är det på det här sättet som sorgen visar sig, istället för genom tårar? Har jag en infektion i kroppen? En vanlig migränperiod som jag får ibland, som jag dock inte vet orsaken till?

Ja, oavsett vad det beror på så är det frustrerande och fruktansvärt smärtsamt eftersom inga smärtstillande tabletter tycks avbryta attackerna. Jag måste verkligen få någon riktigt stark migränmedicin utskriven till dessa tillfällen. För det är inte helt ovanligt att jag får såhär i en-två veckor i streck ibland. (Minus svimningarna då.) Men jag känner mig så otrygg på vårdcentralen eftersom jag bara kastas mellan nya läkare hela tiden, och det känns inte särskilt motiverande att söka sig dit.

Imorgon börjar uppsatsarbetet på riktigt med ett handledarmöte. Det känns ju inte helt okej med mitt nuvarande hälsotillstånd, så med handen på hjärtat är jag lite orolig.

De stora missfallsblödningarna har mer eller mindre slutat, men det kommer fortfarande lite färskt blod ett par gånger om dagen, och däremellan lite gammalt brunt. Det är skönt när jag inte störtblöder och slipper blöjan (läs binda), men helst av allt vill jag inte bli påmind överhuvudtaget.




5 kommentarer:

  1. Men oj! Så ska du inte behöva ha det. Uppsök en husläkare och få knark utskrivet. Håller dock med att det kan vara knepigt att hitta vettiga husläkare, som dessutom kan jobba kvar på ett och samma ställe en längre tid.
    Lite järntillskott kanske inte är fel att prova heller, med tanke på blodförlusten. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 17:41

      På min vårdcentral hyr de in de flesta läkarna tillfälligt och därför får jag aldrig träffa samma. Väldigt frustrerande. Har länge tänkt byta vårdcentral!!

      Imorgon har jag fått en tid hos läkaren jag är listad hos men som jag aldrig träffat tidigare. Hm.. hoppas han lyssnar i alla fall.
      Ska nog be honom att ta ett järnvärde/blodvärde också.
      KRam

      Radera
  2. Ganska ofta kan jag häva en attack med två alvedon och två Diclofenac. Har du testat den combon?
    Under mina IVF fick jag Citodon utskrivet eftersom det är starka paracetamol och IVF läkaren tyckte det var ok (var faktiskt hon som skrev ut dem). Om du inte är mitt i ett försök tycker jag du ska testa migrän-nässprayen (finns receptfri). Det preparatet har jag nu både som tablett och storpack nässpray. Funkar allt som oftast.

    Mitt tips är att helt enkelt prata med IVF läkaren. Så är de helt insatta också.

    Kramar och hoppas på en lösning snabbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 17:45

      Tack, jag har också fått hjälp av dem emellanåt, men just nu hjälper inte citodon. Har testat ipren tillsammans med två citodon, men inte ens det har hjälpt det minsta. Sen har jag testat 2 eeze, och sen två till efter två timmar. Men nä, inget har funkat eftersom jag inte hunnit häva attacken när den varit påväg- för jag får liksom ingen förvarning.
      Men imorgon ska jag till doktorn och då hoppas jag att det löser sig.
      Kramar till dig!!

      Radera
  3. Vad tråkigt att du mår så dåligt. Kanske du har järnbrist som gör allt värre? Det borde ju kollas upp. Vet hur jobbigt det är att be om hjälp och inte bli tagen på allvar. Hoppas du får hjälp.

    Har du testat Zomig Nasal? Den hjälper mig och dessutom snabbt.
    Kram

    SvaraRadera