lördag 4 maj 2013

Foglossning redan nu?

Det känns ganska surt att klaga när jag väl blivit gravid, men redan nu i v. 4+5 är jag sääääker på att jag råkat ut för foglossning. Det kan knappt vara något annat.. Det började genom en konstig punkt i högra skinkan som strålade ner i benet redan på ruvardag 9-10. Konstigt tänkte jag, och trodde att det var en nerv i kläm. Det började som sendragsliknande känsla, men blev sedan allt mer ihärdig smärta. Ilande och molande. Samma dag som jag plussade (rd 11) började det värka enormt i ryggslutet (korsryggen) och den kändes liksom trött och ständigt öm. Efter pluset började det även stråla ut smärta från motsvarande punkt i vänsterskinkan, ner i benens yttersidor, lår och i hela bäckenet. När det började värka i ljumskarna och själva bäckenet så började det kännas självklart- det är fanimej foglossning. Redan. Som det är nu gör det fruktansvärt ont i bäckenet att gå och att sitta en längre stund. Jag klarar inte av soffan längre utan sitter i fåtöljen med en kudde bakom ryggen och benen rakt framför mig i 90 grader. Just nu känns det inte så kul att bo tre trappor upp (utan hiss). Oroar mig också över att jag inte har någon sgi (utifall en sjukskrivning i framtiden skulle vara nödvändig). Jag hade räknat med studier eller jobb i höst. Hur ska det gå om detta börjat redan nu.

På måndag ska jag till sjukgymnasten på en gruppgrej. Då ska jag ta henne åt sidan och be om hjälp. Det kanske måste bli dags att ringa barnmorska också, trots att jag hade tänkt vänta till v. 8 då jag varit på VUL.

3 kommentarer:

  1. Tänkte bara tipsa om akupunktur! Jag är helt såld och det kan ju funka för dig :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Skulle även kunna vara falsk ischias som känns mer i rumpan än foglossning som sitter ganska högt. En sjukgymnast bör snabbt kunna svara på vad det är. Hoppas inte det är foglossning, då blir det nog tunga månader framöver.

    SvaraRadera
  3. Kan det vara möjligt alltså att få foglossning så tidigt? Hoppas verkligen det försvinner snabbt och inte kommer tillbaka än på ett par månader.

    SvaraRadera