tisdag 7 maj 2013

När allt blir svart- missfallet

Jag vill varna om att det här är tungt, så orkar ni inte att läsa så har jag all förståelse för det!!

På bara 30 minuter kan livet svänga om från total lycka och hopp om framtiden, till totalt mörker. Hela gårdagen känns nästan ironisk när jag ser tillbaka på den. Jag hade sett en film på morgonen om en kvinna som förlorat sitt barn. Jag hade gråtit och lidit med henne, men klappat på magen och varit tacksam att vi äntligen var gravida. En knapp halvtimma innan blödningen började hade jag tackat ja till bästa vännens namngivelseceremoni för yngsta dottern eftersom vi ju var gravida och lyckliga nu. Det klart vi skulle klara av en sådan ceremoni då! Vi hade pratat hela lunchen om att vi kanske borde flytta och att vi skulle ta en tur till ullared och köpa bebisgrejer i höst.

Jag var precis på väg ut för att gå till sjukgymnasten för att prata om foglossningen, men skulle kissa innan jag gick. Klockan var 14.45.... På pappret fanns knallrött blod och strängar av slemhinna. Jag kände att allt inte stod rätt eftersom jag även hade ont i magen. Jag fick panik och ringde kliniken. De trodde att det kunde vara missfall och sa åt mig att jag skulle åka akut till gynjouren. Ringde hem sambon direkt, men kunde knappt få fram en mening för jag grät så mycket. På toaletten insåg jag att det är kört. Stora klumpar med slemhinna föll ner i toan och på pappret.

Och det finns en sak jag aldrig i mitt liv kommer att glömma. En bild som etsat sig fast i mitt inte för evigt. I min hand höll jag det som troligen var vårt lilla embryo. En liten genomskinlig, smått avlång äggliknande varelse som var fastklibbad i en klump av slemhinna. Jag kunde se konturerna, av svansen och det som skulle bli huvud, precis som jag sett att embryorn ser ut i 6e veckan. Varför skulle jag se det? Jag kommer alltid bära med mig vetskapen om att jag spolat ner den lilla varelsen i toaletten. Det som kunde ha blivit vårt barn.

Allt som hände därefter känns som "på film". Jag låg i fosterställning i sängen och hulkade när sambon kom hem. Har med handen på hjärtat aldrig varit så ledsen. Jag kräktes nästan ner vår fina kudde av gråten. Han utbrast "herregud" och tryckte sig tätt intill mig när jag snörvlade fram att jag hållit embryot i min hand.

Sen var vi i tystnad, ända tills vi kom hem från gynakuten igen, men jag grät konstant. Vi höll varandras händer hårt, men orkade knappt låta blickarna mötas. Läkaren var gullig och gav mig en kram. Hon kunde inte bekräfta att livmodern var tom, det måste göras om någon vecka.

Jag tog först Alvedon och sedan dubbla citodon för att kunna somna. Smärtan var envis, men det var alla tankar och sorgen som höll mig sömnlös. Tillslut somnade jag, tätt intill sambon. Drömde att min barndomsvän blev mördad, och en massa andra jobbiga drömmar.

Det är ett rent under att jag orkade ta mig ur sängen idag. Jag är ett vrak. En zombie. Och den ihärdiga smärtan i rygg och mage påminner mig varje sekund om missfallet. Ögonen är nästan igensvullna av alla tårar och mina händer skakar nästan lika mycket som igår. Jag har förlorat Pyret.... Vårt älskade pyre... Marken har rasat under mina fötter.. Jag ska inte längre bli mamma..

12 kommentarer:

  1. Men lilla du vad jag lider med dig och gråter då jag läser. Jag var så glad för er skull och känner din smärta genom dataskärmen. Finns inget jag kan skriva för att du ska må bättre nu. Ta hand om dig och varandra. Gråt och skrik och vad hur ledsen du vill hur länge du vill. Vi är många som tänker på er nu.
    Många kramar Anna
    Www.minvantanochlangtan.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Lider så med dig och din sambo. Förstår precis vad ni går igenom. Tillåt dig nu är att va ledsen och sörja, det kommer att göra väldigt ont ett bra tag. Jag hoppas så innerligt att det blir er tur snart och att du får bli mamma och med allt vad det innebär. Ta nu hand om dig/er! Stora kramar

    SvaraRadera
  3. Kunde bara inte lämna sidan utan att skriva nått. Fina fina du.. Även fast du aldrig mött mig, så känner jag din smärta. Den är nog ingen tröst just nu, för det finns inget som kan trösta, så gråt, skrik och sörj. Men glöm inte, du är inte ensam i detta! Kram

    SvaraRadera
  4. Nej nej nej nej. Vad fruktansvärt. Det finns inga ord. Jag blir så ledsen och så uppgiven för din skull. Fina du.
    Ta hand om dig och varandra nu.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är så ledsen för er skull och det finns inget man kan säga egentligen.
    Jag vet precis hur det känns då jag har varit med om samma sak. Jag såg också. Sånt som man helst bara vill glömma men inte kan.
    Tillåt er att sörja och vara ledsna. Finns där för varandra.
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  6. Åh fy vilken mardröm. Att man kan se den lill* :( lider med er i denna orättvisa. Hoppas innerligt att du mår bättre snart.. ta hand om varandra. Så skönt att man är två i detta..
    stor kram.

    SvaraRadera
  7. Usch, jag gråter med er. Det är så fruktansvärt orättvist. :(
    Många kramar!!!

    SvaraRadera
  8. Åh neeeeeej vad orättvist! Jag blir så ledsen för er skull! Det får bara inte hända!

    SvaraRadera
  9. Jag lider verkligen med er, livet är så orättvist! :( Kramar

    SvaraRadera
  10. Så otroligt ledsamt! Jag tänker på dig.
    Stor kram Fiffig

    SvaraRadera
  11. Jag blir så ledsen när jag läser. Jag känner igen mig i varenda ord du skriver. Det är så orättvist att allt bara kan rasa på en dag.. Jag skickar tusen kramar.

    /Linn (http://jagkanvisst.blogg.se)

    SvaraRadera
  12. Jag var där du är nu i februari och jag vet precis hur det känns. Jag lider verkligen med er! Det enda jag kan säga är att det faktiskt blir bättre även om det är midnattsvart just nu. Håll hoppet uppe!!

    SvaraRadera