söndag 10 augusti 2014

Mitt i en storm- när allt händer på samma gång

Som ni vet har jag bävat inför höstens ankomst. Jobb ska ordnas, och klaras av. Kroppen måste hålla och ork måste finnas. Immunologisk behandling ska göras i Aten, och äggdonation i Sverige. Allt måste klaffa och både kropp och psyke måste hålla.

Nu är det tyvärr så att utöver dessa (för mig) gigantiska prövningar så kan vi addera ett totalt kaos av miserabla omständigheter hos mina nära och kära. Omständigheter där jag behövs. Där mitt stöd och min omsorg är viktig. Där jag måste finnas till i hög grad. Där jag inte kan bryta ihop själv utan måste vara stark för andras skull. Där min egen hälsa måste hamna i bakgrunden, till förmån för andras.

För några veckor sedan fick vi besked om att min moster, som står mig otroligt nära, har fått lungcancer. Det är en ovanlig form av lungcancer som är aggressiv, men ändå den minst aggressiva av lungcancertyperna. Hon har precis påbörjat cellgiftsbehandling i Uppsala, men kommer aldrig att bli av med sjukdomen. I mitt huvud snurrar tankar om alla scenarion, och skräcken är total att hon inte ska svara bra på behandlingen. Tänk om..? Hur länge kommer hon finnas kvar? Hon som är en så fantastisk människa att hon bara inte får lämna oss. Hon som har ett barnbarn på 1,5år och en mycket nära och älskande släkt att finnas kvar för. Hon som redan kämpar med så många sjukdomar och så mycket daglig smärta och känslig kropp. Hon som har gått igenom mer än vad någon människa borde behöva utstå och inte har förtjänat en enda grej. Hon som har så mycket sjukdomar att hon skäms när hon måste radda upp dem för läkaren. Hon som varit så sjuk att hon därför tvingas leva på existensminimum och aldrig har tillräckligt med pengar för att ens äta den mat hon önskar. Hon som fick över 12 missfall och tillslut blev av med både livmoder och äggstockar på grund av tumörer och polyper. Hon som inte får försvinna från våra liv.....

Mitt i all oro över min moster så blir min milt dementa mormor sämre och nytt boende måste verkligen ses över. Hon bor ensam i ett hus och vägrar att ta in hemhjälp, och att flytta är helt otänkbart för henne. Jag förstår henne. 60 år i huset som morfar byggde är inte lätt att slitas ifrån. Det är hennes identitet. Hennes minnen. Hennes liv. Dock är situationen ohållbar. Det blir min mammas börda, och min mammas strid. Min älskade mamma som också har så mycket problem med sin kropp och som är så fragil men samtidigt så stark. Hon som tar hand om alla andra medan hon själv går sönder. Hon som är ett viktigt stöd, men också behöver ett starkt stöd från sina två barn och sin syster för att orka med vardagen. Hon som lever med en man (min pappa) som är väldigt svår och inte ger henne det känslomässiga stödet och den praktiska hjälpen som hon behöver. Hon som vantrivs i huset som förfaller, där maken är den stora stoppklossen för förändring. Hon som nu bryter ihop, men samtidigt måste vara stark för sin syster, för sin mor och för sina barn. Hon som behöver oss nu...

För dem måste jag finnas, och för dem måste jag ställa upp. Jag ska finnas vid min mosters sida hela vägen, och jag ska stötta min mor. Jag ska tillsammans med min man och bror ta tag i renovering av föräldrarnas hus för min mors skull- för jag ser inte längre möjligheten att låta bli. Jag måste hålla, min kropp måste hålla och mitt psyke likaså...för deras skull. De är viktigast..

Men samtidigt som detta kaos omkring mig har tagit form så har en nära vän krossat fotleden och mår fruktansvärt dåligt. En annan nära vän (i samma gäng) har fått fel på sköldkörteln och är både deprimerad i snudd på (?) utbränd. För båda måste jag finnas där. För båda måste jag ställa upp. De lider och jag kan inte ta ett steg bakåt och säga- "Nej tyvärr, det passar sig inte just nu. Men återkom lite senare när jag inte har så mycket annat omkring mig." Det är inte jag. Jag är den som man kan räkna med när livet är svårare. Men hur ska jag hålla? När sätter jag stopp? Lyssnar jag till era goda råd och tar ett stag bakåt, eller fortsätter jag att lägga deras våndor på mina axlar?

Min makes mamma mår inte heller bra. Hon har börjat få värkande kropp och det gör henne väldigt deppig och tvär. Jag känner inte igen henne just nu, och hennes stöd skulle jag verkligen behöva just nu. Hennes stöd får inte försvinna.

I detta fullständiga kaos ska jag alltså göra den svåraste behandlingen någonsin, och jag ska samtidigt peppa min man som är fullkomligt livrädd för att flyga. Jag måste vara positiv till något som jag alltså själv hatar att jag måste göra. Jag måste gå igenom ytterligare månader utan ordentlig sömn eftersom även låga doser av kortison har den effekten på mig. Jag måste hålla, och mitt psyke måste gå igenom mer press och oro än vad som är rimligt.

De flesta skulle säkert råda mig att säga stopp. Att pausa och skära bort delar som inte är lika viktiga som andra. Ja. Jag kommer att vara tvungen till det. Men att skjuta upp behandling kan jag inte. (Om ingen kraftig försämring sker med min moster). Jag kan inte skjuta upp problemet, skjuta det framför mig. Jag måste ta i tu med det i höst- det är bara så. Behandlingen måste göras. Men, JA- jag kommer att behöva ta steg tillbaka. Välja mina strider och välja mina prioriteter. Sörja för min egen skull. Vårda min kropp som är utmattad och ständigt värkande. Vårda mitt psyke som går på högvarv. Prata med terapeut eller psykolog. Måste förstå vad jag utsätts för innan det är för sent, innan jag förstör mig. Måste lyssna till era råd och förändra mina tankebanor. Jag måste hålla. Men det är ju så svårt och mitt inlägg visar nog precis hur förvirrad och orolig jag är. Hur svårt jag har att sätta mig själv först och att sätta stopp innan det är för sent. Hur svårt jag har att förstå hur illa jag egentligen har mått, och mår- och att det måste finnas ett stopp på allt elände för att jag inte ska bli liggandes i en säng i flera år.

Inombords så finns det en allt starkare röst som försöker göra sig hörd bland allt sorl av oro och tankar. En röst som vill mig väl och som faktiskt bryr sig om mig och mitt välmående. En röst som vill att jag ska klara mig levande ur det här utan att gå sönder så mycket att mitt liv är förstört för alltid. En röst som blir starkare och starkare. En röst som säger:
"Det här blir sista gången. Jag orkar inte mer än så. Efter den här behandlingen sätter vi punkt och går vidare med adoption. Det räcker nu..."





4 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Usch vad jag lider med dig! I en sån otroligt skör situation, när man känner att man har tvång på sig för att må bra för att lyckas, är det inte lätt när livet sätt så många käppar i hjulet. Egentligen tror jag inte att jag kan ge dig något bättre råd än vad du redan givit dig själv. Du har ju redan insett att du inte kan finnas till för alla hela tiden och samtidigt orka mig dig själv och ditt eget. Att vara en empatisk person, som bryr sig mycket om alla i sin omgivning, är bland det finaste som finns! Var glad för att du är en sån person! Men inkludera även dig själv i den empatin! Och försök ställa krav att de du ställer upp för även finns där för dig. Jag vet att det är jättesvårt, sådant ska man inte behöva be om, det ska komma från hjärtat. Men med tanke hur mycket stöd att tröst du kan ge, trots allt ni går igenom, så hoppas jag att du får störst och stöd tillbaka från dina nära och kära trots det de går igenom.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Hej. Du har redan fått ett jättefint svar här ovan. Jag kan inte sätta mig in i din situation men jag tänker att du behöver tänka på dig själv. Din mormor kommer inte bli bättre, kanske inte heller relationen mellan dina föräldrar. När dina kompisar blivit friska finns det andra kompisar som kommer bryta benet osv. Det kan pågå i flera år och jag tycker inte att du ska pausa ditt liv och dina drömmar under tiden. Jag tror det är en jättebra idé att prata med en psykolog och bolla alla dina tankar med denne. För det du går igenom just nu känns nog övermäktigt för de flesta. Kram

    SvaraRadera
  3. Att gå igenom det jobbigaste fysiskt och psykiskt samtidigt som man är stöd för sin omgivning är otroligt påfrestande.
    En del av mig kände ändå att det var skönt att bry mig om andra och (förhoppningsvis) glömma sig skälv för ett tag.
    Vissa personerna och situationer måste man engagera sig i även om man inte orkar... för att man inte skulle förlåta sig om man låter bli.
    Att insikten finns att det blir jobbigt tror jag ändå att du kommer hitta balans. Hitta orken och kraften som behövs. Men jag tror också på att våga lyssna på rösten som säger att man inte orkar mer. Man måste känna att man är färdig, att man gjort allt. För att kunna leva med beslutet. Att sluta även om resultatet inte blivit det man önskat.
    Jag hoppas på er! Jag hoppas på detta försöket. Jag hoppas på massor av ork och energi under hösten.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Önskar er all lycka med behandlingen!

    SvaraRadera