torsdag 2 oktober 2014

Del 2- Fertilitetsresan till Aten

På måndagen den 22a september så var det dags att ta sig till kliniken i norra delen av Aten. Kvällen innan fick jag ett litet nervöst sammanbrott när jag inte hittade adressen till kliniken, för ett informations blad som skulle ha bifogats i ett mail hade inte kommit fram, och konstigt nog går det inte att googla fram adressen hur mycket man än försöker. Jag vände mig till Atentråden men var så nervös över att inte få svar i tid att jag testade att ringa kliniken. Trots att klockan var över 21 på kvällen så svarade stackars arbetsnarkomanen Dimitri, så allt löste sig. Vi bokade taxi kl. 11 för att vara i god tid och för att hinna till lite apotek innan mitt inplanerade besök kl.14.

Så, efter frukost tog vi taxi i ca 30 minuter från Glyfada (södra Atenkusten) till norra delen av Aten där kliniken ligger. Det var lite klurigt att veta om vi var rätt eftersom det inte finns en enda skyllt som säger "Life Clinic", men ringklockan till vänster på byggnaden är till IAKENTPO clinic där dr.Dimitri hyr lokaler/arbetar på 5e våningen. Jag försökte lägga ut bilder men det gick inte av någon anledning, så det är också därför som detta inlägg kommer så sent. Men bättre sent än aldrig.

Jag var nervös som en korkskruv och trotts att vi gick och letade efter apotek och höll oss sysselsatta så var jag allt utom avslappnad. Tiden gick långsamt långsamt.... Apotek fann vi i två närliggande köpcentrum när man följde den stora vägen åt vänster och gick över gatan. Om man följde den stora gatan åt höger istället fanns ett coffehouse med sjukt goda ekologiska energigivande drycker.

Vi satte oss i väntrummet ca 13.30, men i slutänden insåg jag att det var helt i onödan. Läkaren var mer än en timma sen och tyvärr var det ingen som sa något om det, så jag hann bli både trött och irriterad. Tydligen hade ett par från Wien varit sena redan på morgonen vilket ledde till att hela dagen kom i ofas.

Mitt första intryck av dr. Papanikolaou var att han inte alls såg ut som jag hade föreställt mig. Där fanns inget runt ansikte med skägg, och en stor mage, utan en lång och gänglig man som såg betydligt mycket yngre ut än vad jag hade trott. Min andra reflektion var att han var väldigt stressad och ganska ofokuserad när jag träffade honom. Trött och nervös som jag var så gjorde det mig faktiskt ganska sänkt till mods och mina förväntningar av besöket hade varit väldigt annorlunda. Det är ju en sårbar situation att sitta helt ensam bakom ett skrivbord och på engelska försöka få fram allt som jag tror är viktigt för honom att veta samtidigt som han bläddrar i papper och flänger omkring. Vårt inledande konsultationssamtal hade ju täckt mycket, men inte allt.

Han ville väldigt snabbt ta blodproverna och göra ett ultraljud. Ultraljudet såg fint ut och han hade inget att klaga på när det gällde livmoder eller äggstockar, och faktum är att han såg att metforminet faktiskt hjälpt mig att få mindre pco-tendenser. Det var ju skönt att höra. Blodprover togs sen, men han hastade igenom vilka prover som var tagna så jag hann inte riktigt med. Medan vi pratade vidare så höll han på och packade ned proverna som skulle skickas till Chicago med bud, och han försökte få mig att känna hopp. Han trodde att immunförsvarets attacker var mitt främsta problem i infertiliteten men att även äggen ibland tillagas på fel sätt i äggstockarna.

Det var väldigt positivt att han också talade om mitt beteende och att jag måste bli vän med min kropp. Han kallade mig "extra clever girl"- en smart, driven, vetgirig och engagerad (osv) och menade att det både har sina goda och sina sämre sidor att driva sig själv så hårt. Med ett sådant beteende aktiveras immunförsvaret alldeles för mycket. Men han ville att jag skulle bli vän med mig själv och vara glad för de egenskaperna istället för att klandra mig för allt som händer i kroppen. Att jag skulle ta en paus med att analysera hur kroppen beter sig och försöka att acceptera det istället.

Hur som helst, jag fick sitta en stund i väntrummet medan han förberedde inför intralipid-droppet i ett annat rum. Just då kändes det inte bra alls. Jag kände mig snuvad på konfekten när jag hade åkt så långt och betalat så mycket för dryga 35 minuter med läkaren. Framförallt för att jag visste att andra kan komma ut ur rummet efter två timmar.. Men lite senare tog jag tag i saken själv och bad om några fler minuter efter att droppet var gjort, så då kändes det bättre eftersom jag fick chans att ställa mina frågor.

Droppet tog inte mer än 30min men ska normalt ges under 2h (med sån där annan utspädningspåse). Jag fick en enormt äcklig smak i munnen redan efter första droppen och blev väldigt trött. Tröttheten skulle gå över nästa dag sa han, och den var helt normal. Hemma kommer min granne som är sjuksyrra sätta droppet. Jag försökte läsa samtidigt men låg så obekvämt att det var halvt omöjligt. När droppet var slut kom plötsligt två sköterskor och en läkare från IAKENTPO-cliniken in och talade med varandra som om jag inte var i rummet. Läkaren tittade inte ens på mig och började lägga glidgel på ultraljudsapparaten som stod bredvid mig. Gisses vad gör de tänkte jag och kände mig våldsamt förbisedd, men sen fick jag syn på en annan kvinna som troligen var den som skulle undersökas med ultraljud när jag var klar. En sköterska tog bort infarten och forslade mig tillbaka till väntrummet.

Jag bad om de där extra minutrarna och det kändes skönt. Dimitri är trots allt en väldigt varm och engagerad man och han tog väl hand om mig efter droppet när jag var så trött att jag knappt visste vad jag hette. "You're body is very sencitive" sa han när jag berättade om den äckliga smaken i munnen som tydligen inte är så vanlig. Han bad mig återigen att hålla modet uppe och att hoppas.

Jag var trött och lite vissen när jag lämnade kliniken. Det kändes mycket bättre, men jag kände mig så tom utan min man. Mamma och jag tog oss tillbaka till de där apoteken vid köpcentrumen för att inhandla clexane och lite mer prednisolon innan vi åt lite mat, och sedan tog vi en random taxi tillbaka till hotellet. Hemresan kostade 22euro istället för 30 som ditrest hade kostat.

Jag somnade aldrig på kvällen trots tröttheten, så vid tretaget tog jag en melatonin som jag hade köpt på ett av apoteken. Äntligen somnade jag.

Tisdagen spenderade vi i Glyfada centrum och lite vid poolen. Jag längtade så mycket efter min man så jag ville bara att dagen skulle gå. När jag nästkommande kväll fick slå armarna om min man på Arlanda så kunde varken han eller jag släppa taget. Det som både han och jag hade gått igenom de senaste dygnen hade tagit så enormt hårt på oss båda. Vi släppte inte varandra på många många minuter.. Nu var vi äntligen tillbaka hos varandra igen.

I torsdags pratade jag med dr. Dimitri Papanikolaou igen. Provsvaren har kommit... Så nu vet jag vad som är fel och behöver rättas till. Men det kära vänner ska jag berätta i nästa inlägg.
En ny cliffhanger... ;)

På återseende.

7 kommentarer:

  1. Myyyyy god vad nyfiken jag blev nu!!! Och vilken resa.. Känns som om jag läser en bok.

    Jag kan inte låta bli att tänka på min egen situation. Jag har alltid varit hyperkänslig för biverkningar, mediciner och fått alla tänkbara- och otänkbara sjukdomar. Jag har också fått höra att min kropp är extra känslig. Jag har många gånger förbannat det men också lärt mig att se det positivt, lär jag mig att lyssna på min kropp så guidar den mig mycket väl. Jag kan inte låta bli att fundera på om det fanns någon annan förklaring än bara "slumpen" till att jag blev gravid när jag var som allra sämst.. När Pyret fastnade låg jag ju t.om. på akuten med misstänkt hjärnblödning (som visade sig vara biverkningar av medicin).

    Nog om mig. Jag hoppas så innerligt för dig, det har jag alltid gjort. Ibland känns du som en vän, trots att jag varken vet ditt namn eller vem du är utanför dina ord i bloggen. Men jag känner iaf för dig. Och hoppas.

    Och jag är grymt nyfiken på nästa del :)
    Kramar <3

    SvaraRadera
  2. Hej, har följt dig ett tag nu och hoppas av hela mitt hjärta att ni ska lyckas bli föräldrar. Min dotter är ett IVF barn och nu håller vi på med syskonförsök. Vi "går" hos IVF kliniken i Falun och vid mitt FET denna vecka så ska jag få Intralipid dropp. Har du varit i kontakt med dem? Min erfarenhet är att de är väldigt framåt och prövar saker om andra kliniker inte gör. Du kanske redan varit där men ville tipsa dig ifall du inte visste att de har börjat tänka i banorna kring immunförsvar vilket jag förstått att inga andra kliniker i Sverige gör.
    Önskar dig all lycka till i framtiden! /H

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ni kan bli hjälpta av besöket där? Vad kostar sånt? Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Kul att läsa om din resa, jag åkte också själv till Aten och Dr Dimitri, men det var för att min (dåvarande) man inte trodde på "grekdoktorn" så jag gav mig iväg själv. Helt sjukt när jag tänker på det =) Att jag flög själv, knatade runt uppe på Akropolis och turistade osv. Men jag valde att ta taxin Dimitri tipsade om och han var verkligen gullig så där hade jag någon att prata med =)
    Jag var väldigt förberedd på Dimitris sätt efter att ha läst i tråden så jag var inte så oroad över att jag skulle bli besviken om han var ofokuserad och höll på med blodproverna hit och dit, men visst kändes det lite ovant =)
    Jag fick hur som helst förtroende för honom och jag tror fullt ut på hans behandlingsmetoder. Tyvärr tyckte ju min sambo sen 9 år tillbaks att hans känslor svalnat sen i sommras när det var dags att omsätta il droppet och allting så jag hann aldrig testa =( Så det var dom pengarna.. Men, det jag ville säga var att jag tror väldigt på greklandsmetoden ändå, och önskar dig all lycka till nu när jag ändå håller på att försonas med mitt öde. Kram

    SvaraRadera
  5. JaMa08:
    Jag betalade runt 20 000 svenska kronor om jag inte minns fel för besöket på kliniken, prover och samtal innan, sen så var det billiga flygbiljetter och billigt hotell som gällde och köpa massa mediciner. Typ 30 000 tror jag det landade på allt som allt med flyg/mediciner och besöket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tack för ditt svar! Kram på dig

      Radera
  6. Åh! Hur går det? Hur mår du? Och vad händer? Tänker på dig! Kramar

    SvaraRadera