torsdag 26 februari 2015

Dripp dropp dripp dropp

I vardagsrumslampan hänger en dropp-påse med intralipider som just nu vandrar in i mitt blodomlopp. Lite konstig situation egentligen när sjuksköterskan (aka väninnan) kommer upp till lägenheten, blandar dropp-påse med koksaltlösning inne i vårt badrum- och sätter infart i armen. Knarkarkvarten ;)
Ja nu är jag ju i alla fall igång. På lördag borde mensen dyka upp så på söndag hårdnar allvaret ännu mer då jag också ska börja med kortison och femanest.

Mer än så blir det inte skrivet idag för jag har huvudvärk från heeeelvetet.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Jag håller alla tummar jag har!
    Om du inte haft en sjuksköterskevännina hur hade ni löst det då? Kan man få hjälp med sånt av sjukvården?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man i Stockholm så finns privatkliniken Sofiahemmet där de kan sätta dropp för 3000kr per gång. Bor man inte där däremot så är det svårare- vilket jag inte gör. I min hemstad fick jag kämpa mig blodig för att hitta någon som ens vill hjälpa mig med remisser till provtagning. Ringde typ alla privata och icke-privata läkarmottagningar i stan, och till slut hittade jag en äldre läkare med hjärtat på det rätta stället. Han hjälpte mig ju även med att skriva ut medicinen humira som annars skulle kostat oss 11 000kr. Dropp tror jag dock inte att jag skulle kunna fått hjälp med. Så utan min sjuksköterskeväninna skulle jag sitta i sjön..
      KRAM

      Radera
  2. Så skönt att du känner en sjuksköterska som kan hjälpa dig med droppet! Hur ofta ska du ta det?
    Hoppas du snart mår lite bättre..
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har en vansinnig tur där. Det tog dock månader innan jag vågade fråga om hjälp- men när jag väl gjorde det så visade det sig vara helt utan problem.
      Jag vet inte hur ofta exakt eftersom det beror på mina symptom och provsvar- men dock har jag hittills tagit minst ett i veckan. Idag tar jag mitt fjärde- as we speak. =)
      Tack snälla du!
      KRAM

      Radera