söndag 1 december 2013

Muren och tårar av trötthet

Det var inte bara mensen som var konstig den här gången på sina 4 dagar av skvättande, och mest av gammalt blod. Nej, nu har jag även haft ett par dagars mensvärk och dagliga flytningar med gammalt blod i. Det ska jag väl inte ha nu?!? På måndag har jag VUL, och förhoppningsvis får jag då veta om det är okej att göra FET om drygt en vecka. Läkaren kommer ju att se om slemhinnan växt till sig, men frågan är om hon kan se om allt i övrigt är som det ska. Nåväl, det är ju bara en dag kvar tills dess, så jag får hållas på halster med mina frågor tills imorgon bitti.

Gårdagens julmiddag med bästa vännerna var väldigt mysigt! Men precis som alla andra roliga saker så blir jag heelt utmattad. Denna gång hade vi även en ettåring och en tvååring (syskon) som sprang omkring och härjade, och det tar extra energi. Vid nio på kvällen när de sista hade gått kom tårarna rullandes ner för kinderna. Jag var så trött, och det finns så mycket som ligger och pyr inom mig. Det är så stora och svåra tankar jag har att brottas med, och mycket som tynger ner mig även de dagar då jag uppfattas som obehindrat lycklig av folk som träffar mig.

Ibland känns det som att allt jobbigt som händer mig och maken bygger upp en osynlig mur mellan mig och våra vänner. Muren är hög och kan rivas ner genom att prata om allt som är svårt, men det är ett jobb som både är tungt och obekvämt för den som vågar börja häva ner tegelstenar från muren. Ibland låter de kanske muren finnas kvar för att de inte själva vet hur de ska hantera personen de möter på andra sidan. Det är bekvämare att låtsas som att den inte finns. Andra gånger ser de muren med blotta ögat och uppfattar den som något positivt för mig, och då vill de inte förstöra dagar då jag verkar vara glad genom att prata om något smärtsamt. Muren skapar ibland en väldig distans mellan oss. Jag kan verka helt och hållet delaktig i samtal, leendes och till synes välmående, men inombords har jag krupit ihop bakom min mur och kämpar med all min kraft för att inte börja gråta. Jag använder min mur till skydd lika mycket som de. Men ibland önskar jag att fler vågade smutsa ner händerna och börja riva... Ibland önskar jag att barnlösheten och missfallen inte var de där sakerna man inte pratar om med oss förrän vi själva tvingar fram det som ett samtalsämne.

Jag har sagt rätt ut efter det sista missfallet att jag vill att vänner och familj ska prata om det svåra, för jag behöver det verkligen. Jag behöver prata om det tills jag ledsnar. Jag har sagt att jag säger till om jag inte vill just då, så de ska inte oroa sig för att sänka mitt humör. Det verkar inte gå fram riktigt, för det är fortfarande ingen av vännerna som frågar något mer än om skola och förkylning när man ses. (Med undantag för i torsdags då jag själv tog upp det med en av vännerna....så det räknas inte riktigt heller..). Jag kan väl egentligen inte klandra någon för det, men min irritation byggs upp i samma höga takt som jag känner mig allt mer bortkopplad från mina närmsta vänner. Jag gillar absolut inte den utvecklingen. Jag vill inte försvinna ifrån mina vänner.

Samtidigt som jag är så urbota utmattad och ledsen inombords ska jag klara av allt som medicinerna gör med min kropp, och det kan jag aldrig prata om med fler än min man eftersom vi inte berättar när vi gör våra försök förrän i efterhand till vännerna och familj. (Utom till er förstås). Jag känner mig så lättirriterad och har svårigheter att kontrollera irritationen. Det avskyr jag verkligen, för jag är sällan så annars. Sen har jag givetvis redan börjat gå upp i vikt av östrogenet och är ständigt illamående och har huvudvärk. So far är det hanterligt, men jag har bara ätit femanest i 8 dagar, och prednisolon (kortison) i 6 dagar. Vet ju av erfarenhet att det blir värre med tiden för mig, så det här är bara början.

Det blir många "vräka-ur-sig-allt-jobbigt-inlägg" här på bloggen. Men egentligen är det ju precis det som bloggen är till för- en kanal som låter mig rensa hjärnan och skriva det som jag inte alltid säger högt till en enda levande själ. Jag är dock inte bara ledsen i mitt liv, även om det kanske låter så ibland när jag skriver. Jag är en väldigt glad, strålande och social person med stark utstrålning, som bara har haft det extra tufft i livet under ett antal år. Det innebär dock inte att min utstrålning försvunnit eller att jag blivit en "sorglig människa"- för jag är fortfarande till stor del samma person på utsidan, men bräckligare eftersom jag har mer att bära på. Bräckligare och tröttare, och med mindre energi att dölja mina sämre dagar...

Jag känner en viss nivå av försiktig hoppfullhet inför nästa FET, men jag vågar inte uttrycka det starkare än just försiktigt hoppfull. Skadad som man är av allt bagage så vågar man inte tro för mycket. Det är tur att hoppet lever sitt egna lilla liv.




8 kommentarer:

  1. Önskar inget hellre än att det ska vända för er nu. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 19:05

      Tack snälla rara du! Jag önskar inget hellre heller. Det vore den finaste julklappen på jorden <3 jag hoppas att dina blödningar kommer gå över! Vet hur jobbigt du har det nu när du bara måste vänta ut tiden... Stora kramar till dig

      Radera
  2. Hej, jag har suttit och gått igenom din blogg nu. Läst lite till som tätt och kan inte hjälpa den ångest jag får när jag tänker på att jag gjort en abort för cirka ett år sen, jag är 16 år, jag tycker de är så hemskt att ni inte lyckas och att jag gjort en abort. Jag känner din sorg och jag skulle göra vad som helst för att ni skulle få eran lilla familj. Jag är så otroligt ledsen för eran skull. Att jag som inte ens ville ha barn för ett år sen gjorde en abort, då ni faktiskt försöker få!! Jag får sån ångest. Men, jag hoppas det blir bättre. Jag gör verkligen det, för någon gång får livet en vändning och jag önskar att det kommer bli bra för er. Det är bara att aldrig ge upp, så kommer ni klara det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Felicia! Tack snälla för att du skriver så fint och insiktsfullt till mig. Dina lyckönskningar kommer jag att bära med mig, och jag tackar för att du tänker på mig.
      Av rent intresse så får du gärna berätta hur du hittat till min blogg.
      Vet du, jag tycker inte alls att det är konstigt att du gjort en abort, och du ska absolut inte känna ångest över det. Du är så ung, och jag tycker snarare att ditt beslut var osjälviskt. När man är femton år (som du var när du blev gravid) har man väldigt mycket kvar att uppleva av livet, och man utvecklas enormt mycket under åren som följer. Särkilt efter studenten då man får stå på sina egna ben och "klara sig själv", med allt vad det innebär. Att få ett barn så tidigt är trots allt något som begränsar ens möjligheter avsevärt i det kommande livet, och jag tror att de flesta unga mammorna som fått barn innan de gått klart skolan har svårigheter att få både ekonomi och liv att gå ihop. Ha inte dåligt samvete! Det finns inget värre än barn som inte är önskade av sina föräldrar, och det tror jag att de flesta av oss ofrivilligt barnlösa håller med om.
      Du kommer att bli mamma en dag, men vänta tills du är redo och verkligen vill och kan.
      Så lova mig nu att inte ha någon ångest. Så länge man inte använder abort som en form av preventivmedel, eller är oförsiktig så att man blir gravid hela tiden så kan jag omöjligt tycka att aborterna är fel. Ett barn ska som sagt vara önskat, och ha förutsättningar till ett gott liv med sina föräldrar. Jag tycker att du har kommit väldigt långt som redan som 16-åring har fått upp ögonen för att det finns människor som längtar ihjäl sig efter barn, men inte lyckas. Det hade inte jag insikt om för tio år sedan. Bär med dig det, för på så sätt kan du behålla en ödmjukhet inför livet och inför människor som har det svårt.
      Fortsätt gärna läs :) Och sköt om dig!
      Stor kram

      Radera
  3. Hej,
    Jag känner igen mig helt och hållet i muren. Fantastiskt bra beskrivet. Den finns där hela tiden och det är väldigt jobbigt och känslomässigt att riva ner den. Ibland orkar man bara inte. På senare tid har jag märkt mer och mer att jag inte orkar utan bara låter den vara. Men då blir den bara högre och högre tills jag känner mig helt avskärmad från vänner, speciellt de med barn eller gravidmagar, vilket börjar bli merparten.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 21:10

      Tack! Jag förstår att du känner igen dig. Jag anser också att den bara blir högre och högre eftersom man inte längre orkar riva ner den. Jag tror också att vännerna är "mättade" på sorger och därmed inte tar sig an att försöka riva den åt oss. Det är svårt, men ibland är det också skönt att slippa anstränga sig för att få dem att göra det.

      Ja, det ploppar upp barn här och var. Jag är fortfarande i åldern där inte alla börjat än, men däremot så är det inga som har svårigheter heller då, förutom vi (känns det som). Jo, vi vet ett par som höll på i två år, men nu har de två barn på naturlig väg så det gick ju utan problem till slut. Ett annat par tycks ha svårighet med syskon, men de har ju ett som tillkommit på naturlig väg. Med tanke på svårigheterna man själv har så tycker man därmed inte att det riktigt är jämförbart när man kan bli gravid naturligt. Resterande har varit olyckor, eller att det gått på första/andra försöket. Suck, om de bara visste hur man har det.
      Kram till dig!!!

      Radera
  4. Väldigt fint skrivet, precis så känns det. Kram

    SvaraRadera
  5. Lite konstigt hur jag hittade din blogg kanske, men jag googlade på bebisfilmer, eller något sånt där för att jag letade efter en viss film, skulle googla på det medan min pojkvän gjorde mat. För att vi skulle se en film, kom in på din blogg och istället för att leta upp rätt film så kollade jag igenom din blogg efter att jag läst beskrivningen, jag önskar dig så mycket lycka. Glöm inte bort dig själv bara i allt det här. Det sa min psykolog till mig idag, du är viktig. Glöm aldrig bort dig själv även fast det finns så mycket annat att tänka på. Jag hoppas snart att ni får eran fina familj. Ska fortsätta läsa bloggen. Kram

    SvaraRadera