fredag 13 december 2013

Tiden går långsamt- ruvardag 4

Ruvartiden går extremt långsamt... Visst blir det värre när jag är sjuk och därav har massor av tid att tänka och känna efter, men jag tror att det hade känts långsamt oavsett om jag suttit med uppsatsen ifrån morgon till kväll. Den här luciadagen har jag mestadels suttit och googlat på symptom, icke-symptom, gravidkläder och ivfbloggar- helt utan minsta nytta eftersom jag inte får några bra svar givetvis. (Bortsett från bloggarna som jag givetvis gillar att läsa) ;)

Jag vågar knappt säga vad jag tror, men jag har en god magkänsla. Att skriva det känns läskigt och utelämnande för jag är rädd att jinxa min tur (även om logiken i hjärnan säger att det inte funkar så eftersom man inte kan tänka fel sak och därmed ändra utfallet). Men jag känner vad jag känner och jag skulle vara en hycklare om jag skrev något annat. Magen bubblar ständigt och livmodern krampar ganska ofta. Menssmärtan sitter liksom över livmodertrakten, och inte direkt omkring äggstockarna, vilket brukar vara normalfall när mens är på gång. Mest tydligt är dock fogarna. Det strålar ständigt ut en ilande smärta från min ömma punkt i höger skinka ner i benet och upp i bäckenet. Idag har det även känts på vänster sida och framsidorna. Jag har alltså redan känningar av foglossning igen, och det var mitt tydligaste och tidigaste tecken på graviditet förra gången. Om foglossningen nu skulle beror på östrogenet/progesteronet som jag tar, och att mensen är på gång så kommer det att bli en smäll av oanade höjder. För som ni säkert förstår så har jag svårt att se ett sådant scenario framför mig när jag redan känner så stark påverkan på bäckenet. Jag kan tänka mig att det finns en och en annan läsare som just nu sitter och fnyser framför datorn med tanken "foglossning kan man omöjligt få så tidigt". Men tyvärr är det inte riktigt så eftersom foglossning beror på hormoner, och alla påverkas på olika sätt av hormoner. Sjukgymnasten bekräftade foglossningen vid första graviditeten (redan i v.5), och känslan är densamma nu. Dock håller jag med om att det är konstigt att man kan känna den så tidigt när man inte har ett barn sedan tidigare utan bara två tidiga missfall. Men på vilka plan är min kropp normal liksom?

Magkänslan säger att den lilla har borrat sig fast. Men rädslan stänger man inte av så lätt. Tänk om jag har helt sjukt fel... Tänk om jag vill det så mycket att jag är skengravid? Det vore ju inte första gången..

Kanske blir det ett ultratidigt tjuvtest imorgon bitti. Det är så tidigt att jag lätt kan luras av ett felaktigt resultat, men jag har svårt att hålla mig ifrån testen som ligger på badrumshyllan. Att jag sedan beställt hem en hel hög från testlagret gör ju att jag kan slösa utan dåligt samvete. De är ju ändå betalda. Jag har bearbetat maken väldigt mycket för att han ska gå med på att testa imorgon, och jag tror att jag äntligen fått ett ja. Om inte så testar vi söndag morgon.

Snälla ni, håll era tummar för oss!!! <3 Jag vet att ni är många som läser, och ibland trillar kommentarerna in väldigt ofta. Det är sååååå roligt att höra vad ni har att säga, och vilka ni är som läser om mitt liv!!! Andra tider gapar de glesare, men det förstår jag givetvis också. Jag orkar själv inte kommentera varje inlägg hos bloggarna jag följer. Men lämna gärna ett litet avtryck ibland när du varit inne och läst, för det ger mig verkligen en guldkant på tillvaron. :)



19 kommentarer:

  1. Självklart kan man få foglossning så tidigt. Har foglossning trots att jag inte ens är gravid nu, beror som sagt på hormoner. Drömde att ni plussade inatt. Du skulle på ul och var i v 38, trots att magen inte syntes. Jobbade gjorde du också. Ni skulle få en pojke. Tydliga drömmar är oftast sanndrömmar för mig. Så förvänta dig en pojke i sommar, för det var väldigt varmt och du hade kklänning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 19:56

      J, om du bara visste hur jag log från öra till öra när jag läste din kommentar igår innan jag skulle somna :) Du gav mig så mycket hopp och fina drömmar. Jag önskar såååå att din fina dröm är en sanndröm och att jag går där med klänning i vecka 38 och väntar en pojke <3 Min man blev lika glad som jag för din kommentar!!
      Har du foglossning efter en graviditet? Berätta gärna mer :)

      Radera
    2. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 19:57

      Förresten drömde jag ju samma natt att jag fick plus :)

      Radera
    3. Och plus blev det ju! Stort grattis ♡ Ja, fick hemsk foglossning i v 17 i min andra graviditet. I första kände jag INGENTING. Blev sjukskriven och sängliggandes. Runt v 30 blev det bättre, och vår, så jag kunde vara ute lite. Tre veckor efter förlossningen försvann det tillsammans med avslaget. Nu 5 månader senare smyger det sig tillbaka igen :/

      Radera
    4. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 23:27

      Hur kommer det sig att det kommer tillbaka nu igen efter 5 månader? Är du gravid igen eller är det bara en tillfällighet tro? :)

      Radera
  2. Har just blivit fri från testknarkandet och vet hut svårt det är att låta bli, samtidigt som det är enormt destruktivt. Får du inte plus imorgon så är det supertidigt som sagt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 19:59

      Haha ja, din sista injektion gav ju en sån stark kick och då behövs inga fler! Du, jag tror vi är preggers tillsammans nu ;)

      Radera
  3. Nu provat jag kommentera som vanligt.

    SvaraRadera
  4. Båda funkade, sista med Google kontot. Nästa gång Google kontot inte funkar ska jag prova att fylla i namn och web.

    SvaraRadera
  5. Peppen är total, jag hejar på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 20:00

      Tack tack tack :) fortsätt så :)

      Radera
  6. Vad roligt att höra att du känner att det kommer bli plus på td.. hoppas innerligt att dina nya mediciner hjälper plusset att stanna...
    Jag är så imponerad på er som känner era kroppar så väl. Att kunna känna vart minsta värk kommer ifrån. Själv så funderar jag på var i hela friden fogarna sitter. Har lite ont i höger skinka men vet inte vad det är... irriterade :)
    lycka till med resten av ruvandet och ev testet i dagarna..
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 20:06

      Hihi jag skulle nog hellre höra till gruppen som inte känner allt så väl, för det är egentligen inte världens roligaste att få foglossning på en gång och i övrigt vara sensitiv till känningar i kroppen. Jag har svårt att sitta och får även ont när jag ligger och går. Mestadels hela tiden alltså. Det sliter en hel del. Fast, om jag nu vinner guldpokalen till slut så får vad som helst hända med min kropp ;) Punkten i din skinka kan ju vara foglossning, men också ischias. Jag tror man lär märka skillnaden till slut.

      Tack för allt fint pepp <3 Det värmer verkligen! Jag uppskattar tumhållning och pepp ett tag till, för nu vill jag verkligen att det ska gå vägen! Varma kramar

      Radera
  7. Åååh hejahejaheja!! Japp foglossning kan komma tidigt, v. 7 för min del men det är en vanlig missuppfattning attdet handlar om vikten och inte hormoner. Nu hoppas jag så att jag spricker för er skull. Kramar från Teneriffa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 20:09

      Åh va härligt att du hejar på från varmare breddgrader :) tack, varma tack för det<3 ja, nu får jag väl sälla mig till skaran som fått i v.3, två gånger. Men denna gång får det lov att stanna. Eller åtminstone Theodor, för foglossningen slipper man ju gärna ;)
      Kramar!!!!

      Radera
  8. Hej, första gången jag kommenterar i en IVF-blogg, mest för att jag kanske inte riktigt passar in i mallen, kör singelracet dvs jag gör IVF i Finland med dansk donator. Blev rekommenderad IVF då jag i kombination med ålder, 38 år, bara har en äggledare efter ett utomkvedes för 10 år sedan. I alla fall, har följt din blogg och uppskattar den väldigt mycket. Jag gjorde FET i tisdags den 10/12 (har äntligen fått kläm på alla förkortningar) och ligger en dag efter dig som ruvare. Gjorde ett ET i oktober som inte vill fästa och har nu 3 kvar i den finländska frysen.

    Just nu sitter jag mest och övertolkar kroppens varje förändring och funderar på om ont i knäna kan ha med graviditet att gör. Ok, inte knäna men i alla fall, varje liten grej. Nåväl ville mest säga hej och heja. Håller tummarna för dig.

    /Cilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 20:17

      Hej Cilla! Vilken ära att få vara den första som du kommenterar hos. Varma tack för det.
      Jag tycker absolut att du passar in. Ivf-are som ivf-are liksom. Här har vi alla tuffa resor att traggla oss igenom och då är det ingen skillnad om man är ensamstående tycker jag. Tvärtom kan jag tänka mig att ni som är ensamstående har ännu större behov av den här ivf-världen för att få prata om hur tufft allt är.
      Det låter som att du hade bra ägg och en bra donator när du gjorde din ivf, för så många ägg i frysen är ju toppresultat. Va tråkigt att den första inte fäste. Men jag hoppas att embryot som du ruvar på nu har valt att stanna. Jag peppar massor tillbaka.
      Självklart analyserar man 111 symptom och undrar vad som beror på vad. Till och med ont i knäna ^^.
      Varma lyckönskningar och pepp till dig! Skriv gärna igen och berätta hur det går!

      Radera
  9. Hej!
    Jag har heller aldrig kommenterat förut men känner att jag vill göra det nu. Jag har gjort min första ivf och är inne på ruvardag 2 med det enda embryot som vi fick av behandlingen. Det är redan en jäkla pärs. Dels har jag fortfarande ont av ÄP och jag gissar att progesteronet bidrar till mensvärksliknande känningar och kanske illamåendet. Eller är det tidiga graviditetssymptom? Man kan ju tänka hur mycket som helst. Och inget vet man med säkerhet förrän om 2-3 veckor. Just nu känner jag bara att det måste gå. Hur ska jag orka gå igenom allt det här igen? Det är ju inte så att resten av livet stannar upp och ger oss en skön semester under tiden utan allt jobb, skola, aktiviteter, sociala sammanhang och inte minst julen just nu ska hinnas med och göras på ett bra sätt. Fy fasen. Vi ivf-tjejer måste vara mänsklighetens starkaste! Stort lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 20:26

      Ja visst är vi supermänniskor, vi ivf-tjejer! Det finns nog ingen utomstående som egentligen någonsin kan förstå hur mycket tankar, hormoner och bergochdalbanor man tampas med när man är inne i karusellen. Och nej, livet stannar ju inte upp när man egentligen önskade att den gjorde det!
      Va härligt att du hittat hit Liv. Välkommen och tack för dina fina lyckönskningar. Det är väldigt långa dagar när man ruvar och det är svårt att få tiden att gå. Tyvärr får man bara försöka uthärda och våndas. Det suger :/
      Har du mycket ont efter äggplock? Jag har varit överstimulerad några gånger och då har jag haft jätteont. Fast även de andra gångerna har det känts väldigt ömt och jobbigt. Men har du funderar på om du har andra symptom för ös? Svullen mage, illamående, svårt att andas?
      Ja progesteron ger tyvärr de typiska graviditetssymptomen såsom illamående, trötthet och svullna bröst. Inte konstigt att man blir knasig av att analysera allt. Stora lyckönskningar och hör gärna av dig mer och berätta hur det går :)

      Radera