söndag 8 december 2013

Otursförföljda? Men imorgon är det dag för FET!

Jag och maken har kommit in i ett flow fyllt av elektronik som pajar, och saker hemma som går sönder. Min laptop började strula förra veckan genom att inte ladda batteriet. Jag beställde hem ett nytt batteri, men inser efter helgens testande att det var ett mer allvarligt fel än så, för det funkar fortfarande inte. Den får ström när adaptern är i, men batteriet laddas inte. Det är ju lite läskigt eftersom jag behöver den dagligen nu när jag skriver uppsats. Det är bara att hoppas på det bästa- det vill säga att den lever ett tag till. Värre blev det när maken dator pajade helt och hållet igår. Den har krånglat länge och han har gjort omformatering efter omformatering, men nu hade den verkligen gett upp. Han skruvade isär den för att rengöra fläkten som varit överhettad, och efter den lilla resan så startar inte ens datorn. Suck.... En ny laptop var varken vad vi prioterade eller har råd med just nu.

Förra månaden pajade ju nämligen vår TV, helt oväntat, och då rök 5000kr, hux flux. Månaden innan det hade vi fortfarande fotografen från bröllopet att betala. Nu är det julklappar som handlats in/ska handlas in, kostnader för resor till gynekolog i Stockholm och ett 100-tal tackkort från bröllopet som ska skickas ut. Pengar pengar pengar... De bara flyger iväg. Saken är den att vi klarar oss ju givetvis, och har en viss marginal för utgifter som sådana, trots att vi bara har en heltidslön och en csn. Men eftersom bröllopet, bröllopsresan och min tid utan inkomst åt upp majoriteten av vårt sparkapital så är det praktiskt taget omöjligt att få ihop en hög igen när vi hela tiden får punga ut så stora utgifter. Jag är en "spara". Minns ni "spara" och "slösa"? Jag har alltid varit en "spara" och har trots låga inkomster genom hela livet lyckats ha sparkonton i reserv. Nu gapar det lite väl tomt, och jag gillar verkligen inte att känna stress över ekonomin...

Nåväl- det tar inte slut med otur där. Hela helgen har vi haft stopp i toaletten, och idag började avloppsvatten läcka upp ur golvbrunnen vid badkaret när vatten spolas i handfatet eller hälls ner i toaletten med hink. I fredags var hyresvärdarna här och gjorde vad som enligt dem var "att fixa stoppet". Efter en ny spolning var det dock samma sak igen, så från och till hela den här helgen har man fått stå med toalettvatten över hela armarna och avloppsrensare i högsta hugg. Det blir till att ringa hyresvärdarna asap imorgon bitti.

Igår hade vi dock en toppendag, jag och mannen. Vi åt frukostbuffé på ett café, julklappshandlade, pysslade med tackkort/julkort och var spontana och mysiga från morgon till kväll. En perfekt dag!! Den här dagen har också varit mysig, med adventsfrukost på sängen och mer pyssel och kvalitetstid. Men irritation över dator, avlopp och pengabristen lägger emellanåt en sorti på stämningen. Det är tur att vi försökt gjort dagen så bra vi kan i alla fall genom att lyssna på julmusik, spenderat tid med varandra trots att vi gjort olika saker, och nu på kvällen ser vi en film tillsammans (även om vi båda är något okoncentrerade och sitter med annat samtidigt).

Imorgon är det FET. Jag är fortfarande väldigt förkyld eftersom det inte alls har förbättrats under helgen, men hoppas att det inte påverkar återföringen negativt. Jag är positiv, men också rädd såklart. Maken är väldigt rädd - mer rädd än positiv, vilket inte alls är likt honom. Det senaste missfallet tog otroligt hårt på honom och påverkar verkligen hans annars positiva inställning till behandlingarna. Nu är det ju trots allt sjunde försöket för oss. Jag vet inte varför jag själv har så bra inställning till att göra ett till försök nu, men något är det som känns tryggt i magen. Jag försöker givetvis också lura mig själv att tänka mer positivt än vad jag gör automatiskt.

Jag tänker såhär. Om vi nu är otursförföljda med ekonomi, elektronik och hushållsgrejer så måste det ju ge oss tur i något annat. Så om jag får välja så lägger jag alltså all vår tur som finns kvar innan årets slut vid den här frysåterföringen och tiden därefter. Imorgon och de kommande veckorna gäller det!

Wish me luck! Jag kan behöva ett par tummar här och där.




4 kommentarer:

  1. jag hoppas verkligen det går vägen :)

    SvaraRadera
  2. Har du inte hört talas om ordspråket "otur med teknik, tur med FET" :)
    Håller tummarna för er! Kram

    SvaraRadera
  3. Tänker på er inflör FET. Stort lycka till!

    SvaraRadera
  4. Du har alla mina tummar som vanligt, pepp!

    SvaraRadera