söndag 27 oktober 2013

Tomhet

Inte för att det spelar någon direkt roll- men jag insåg att jag räknat fel när jag beräknad förlossningsdatum. Jag räknade att FET gjordes på dag 5, men det var ju på dag 6. Det innebär alltså att gårdagens missfall skedde på dag 5+0, vilket är EXAKT samma dag som förra gången. Det var till och med ungefär samma tid som det började. Helt sjukt.

Sedan nov 2011 har jag genomgått så mycket fertilitetsbehandlingar, hormoner och sorger att jag knappt förstår att jag står på benen fortfarande. Flera pergotime och proverakurer, fem IVF:er, ett FET och två missfall...

Jag är så tom. Tom och totalt chockad över att Theodor inte längre är kvar. Jag har fortfarande inte förstått innebörden, och det har inte min man heller. Vi går i lite av ett vakuum här hemma. Vi har gråtit hejdlöst, högljutt och snorigt, men ändå förstår man inte än att det är slut på graviditeten. Vi trodde verkligen att det skulle gå den här gången. Vi har kramats, hållit varandra nära, strukit på varandras kinder och kärleksfullt tittat på våra bröllopsfoton för att minnas hur lyckliga vi var då- tre månader efter det första missfallet.

Vad man inte heller förstår i krissituationer är hur den mänskliga hjärnan fungerar. När sorgen blir för stor så trycker man bort det för att ta itu med det när man orkar. Som för oss när vi kollat på säsong tre av the Office (US) och inte kunnat låta bli att skratta högt när det är riktigt riktigt roligt. För några sekunder glömmer man... Men sedan kommer det tillbaka.

Har drömt hemska mardrömmar i natt och så fort jag vaknat tidigt imorse så började jag gråta igen. Mina ögon är så svullna att jag inte ser ut som mig själv längre. Och just nu önskar jag att jag var någon annan. Någon som både kan få barn utan hjälp- och någon som sedan får behålla dem...



26 kommentarer:

  1. Blir så ledsen när jag ser det du skriver, jag kan försöka förstå hur ni känner er men ändå inte vara i närheten. Gråt ut. Ta nya tag. Man kan inte göra annat än fortsätta kämpa. Tänker på er och skickar en massa styrkekramar!!
    Kramar om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:37

      Tack snälla snälla du!!
      Kramar

      Radera
  2. Nej nej nej nej. . Läste ikapp dina senaste inlägg nu och jag kan inte fatta hur överjävligt det kan få gå till. Jag blir nästan arg. Det är så orättvist och så fel att jag känner ilska. Och förstås sorg för er skull. Det finns inga bra ord. Jag beklagar förlusten av Theodor och skickar tankar med styrka åt ert håll.
    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:39

      Tack fina du. Ja, jag är också arg. Arg för att eländet aldrig tar slut, och att man bara förväntas leva på som om inget har hänt.
      Tack för dina tankar och ditt stöd.
      Stor kram <3

      Radera
  3. NEJ!!!!!!! så fruktansvärt ledsamt och orättvist!! ;( har inte haft tillgång till Internet förrän nu och blev så ledsen när jag läste vad som hänt, många varma styrkekramar till dig!!/N

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:39

      Tack N! Ja, det är mycket ledsamt....
      KRAM!

      Radera
  4. nej fy vad fruktansvärt att ni ska behöva gå igenom detta igen.. vet inte hur det känns med missfall men jag känner igen mig i den hopplöshet man känner som ofrivilligt barnlös.. bryt ihop och jag hoppas att ni finner orken sen att gå vidare..
    stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:42

      Ja, man tyckte ju att en gång räckte eftersom vi redan haft så sjukt tuff ivf-start och många år bakom oss. Jag är så tom nu. Som om jag inte låtit mig själv bryta ihop för att jag är så fokuserad på nästa försök. Men kroppen tycks bryta samman utan min medverkan tyvärr.
      Tack för ditt stöd och dina värmande ord. kram!!

      Radera
  5. Jag känner så med er, önskar det gick att blåsa bort det onda som när man var liten. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:42

      Tack... det önskar jag också... Kram

      Radera
  6. Ögonen fulla av tårar och massor av kramar till er. Finns det inte en maxgräns på lidande?! Inget vi skriver kan nog hjälpa nu men tänker på er <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:44

      Tack snälla för dina tankar och tårar.. Men det hjälper faktiskt att ni skriver. Inget tar ju bort smärtan, men man känner sett sånt enormt stöd och det är mer än guld värt!! Så stort tack för det<3 KRAM!

      Radera
  7. Jag blir så otroligt ledsen över detta! Jag vet inte om mina tidigare kommentarer kommit fram, tror inte det pga blogspot som krånglar. Hade så gärna velat se att det är er tur nu. Stor styrkekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:45

      Tack snälla.. Ja visst hade det väl varit härligt. Håller på och längtar ihjäl mig efter en liten nu...
      Kram

      Radera
  8. Jag blir så ledsen för din skull och skickar massa kramar!

    bedrövligt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:46

      Tack snälla Cecilia... Ja livet tycks vara riktigt bedrövligt på många sätt, och jag är väldigt ledsen över att tvingats uppleva så mycket hemskheter också.. Stora kramar till dig

      Radera
  9. Fy f-n för missfall. Tycker så orhört synd om er, vet har det är då jag själv var i samma sits i våras. Varma kramar och önskan om ljusare tider!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:47

      Usch va tråkigt att höra att du också gått igenom samma sak. Jag hoppas att det ser ljusare ut för dig nu. Kram och tack för ditt stöd!

      Radera
  10. Jag vet verkligen inte vad jag ska säga för jag fattar ju att inget tröstar nu och inget kan ändra vad som skett. Men det är så gränslöst hemskt det ni behöver gå igenom, jag har tänkt på dig hela helgen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:48

      Mary, dina tankar värmer något alldeles sanslöst! Tack för ditt stöd. Ja, hemskt är bara förnamnet..
      Stor kram till dig

      Radera
  11. Vi är många som tänker på er nu.
    Mitt i allt detta otröstliga är det en liten tröst att stödet finns här ute.
    Vi tänker på er.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:50

      Tack snälla du, det värmer så mycket! Men jag glädjs åt din lilla flicka och tänker att en vacker dag har jag också ett barn som dregglar och gnäller för att tänderna är på g, och som är kinkig när maten inte passar. Jag längtar ihjäl mig....
      Kram och stort tack!

      Radera
  12. Vet hur det känns. Alla känslor på samma gång. Allting går i slowmotion och sorgen bubblar. Världen är elak! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:52

      Ja, allt i slowmotion. Några dagar visste jag knappt vad som pågick omkring mig. Jag är så less på att bara mötas av sorg efter sorg...
      Beklagar att du fått känna samma smärta.
      Kram och tack!!

      Radera
  13. Åh va tråkigt att läsa gumman, ingen förtjänar sånt öde... Jag är oxå livrädd för ett nytt missfall för jag vet inte om jag skulle överleva det. Tänker på dig enormt mycket!!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka5 november 2013 kl. 16:54

      Tack snälla rara du. Jag förstår att du är rädd för det. Det är jag också. Det går inte att tänka sig hur man skulle reagera om det hände igen. Precis som det blir allt svårare att se den lyckliga utgången framför sig. Åh jag hoppas så mycket att det både löser sig för dig och för mig snart vännen.
      Kram

      Radera