torsdag 1 maj 2014

Motivationsföreläsning- tips till er alla

Igår var det valborgsmässoafton. Vi var bjudna på fest hos goda vänner och jag var i valet och kvalet om jag verkligen skulle gå. Dagen hade prövat mig på otroligt många sätt (en historia för en annan dag), och jag mådde inte alls bra. Men för att skingra tankarna så tog vi oss ut i spöregnet och haglet för att ändå bege oss till den redan välfyllda lägenheten. En hel del strul med bussarna gjorde att vi fick gå nästan hela vägen i det kalla spöregnet, men slutligen kom vi fram, kalla och blöta. Dock hann vi mer eller mindre inte mer än komma in och hälsa på alla innan jag mådde så illa, och kräktes oavbrutet på toaletten, så att vi var tvungna att gå hem igen. Skit också, vi har sådan otur med högtider numera. Förra Valborg, jul, nyår, denna Valborg.. Alltid är det något som sabbar för oss. Väl hemma låg jag och huttrade i soffan, totalt nedkyld, och försökte stå emot kräkandet.

Även idag mår jag lika dåligt, och det har varit en dag i soffan med min fina lilla turkosa hink som sällskap (- just in case i don't make it til the restroom). Maken i sin tur städar och fejar omkring mig och gör fint i vårt hem. Skönt.

Men men, nu till dagens ämne!! För någon vecka sedan så såg jag och min man en motivationsvideo av Kjell Enhage som jag gärna vill berätta om. Han är riktigt bra på att ge nya bilder av hur man kan övervinna negativa tankar och förvandla dem till en positiv inställning.



Bland annat talar Kjell om hjärnans förmåga att uppleva alla saker FLERA gånger. Först målar hjärnan upp en bild av hur något kommer att utspela sig genom att leta i vårt minne efter tidigare erfarenheter. Om dessa erfarenheter är negativa så målar hjärnan upp en bild av att det negativa utfallet kommer att utspela sig igen. Och vad händer då? Jo, då händer det igen. (Med största sannolikhet). Alla dessa negativa händelser ältas därefter gång på gång på gång, och plötsligt har hjärnan registrerat att den negativa händelsen skett flera hundra gånger. (Kom ihåg att varje gång hjärnan tänker igenom händelsen så räknas det som att det hänt en gång). Att älta negativa tankar ger oss alltså en hel uppsjö av negativa erfarenheter som hjärnan använder sig av som referens när en liknande situation dyker upp.

Tänk dig ex att du ska skjuta din första straffspark i fotboll. Hjärnan letar då efter erfarenheter och upptäcker att du inte gjort det tidigare, så du står där hoppfull och siktar med foten mitt på bollen innan du skjuter. Men du missar. Bollen hamnar precis utanför målstolpen, och publiken buar. Du blir besviken och går hela dagen och tänker på vad du gjorde fel. Efter en dag har du hunnit tänka igenom händelsen 600 gånger, och på natten drömmer du om hur publiken buade. Nästa dag måste du skjuta en ny straffspark, och hjärnan börjar genast leta erfarenheter. -Har jag gjort det här förut? Jahahadå, 600 gånger har jag missat det där nedrans målet, säger den pessimistiska hjärnan, och vad tror ni då kommer att hända? En till miss så klart.

Vad ska man göra istället då? Att fokusera på de positiva tankarna låter ju klyschigt, men faktum är att det går att bryta ner i mindre bitar och få det att bli mindre klyschigt och mer användarvänligt. Det hela kan gå till på olika sätt, men det är en huvudsaklig berättelse som fastnade i huvudet, där lyckan till framgång helt enkelt beror på en positiv inställning istället för att fokusera på saker som går fel.

Två tennisspelare (eller vad det nu var) tränar tillsammans varje dag från ung ålder. Den ene är otroligt begåvad och har såväl teknik, som kämparglöd och begåvning för sporten, och han har också vinnarskalle som gör att han kämpar hårt. Han har all potential att slå igenom som proffs i framtiden. Varje träning så ska både han och hans träningspartner göra tio servar var. Varje träning så sätter den begåvade unga mannen nio servar, men missar alltid en. Varje gång. Och varje gång efter träningen går han därifrån och klankar ner på sig själv, ifrågasätter vad han gjorde fel när han missade serven och ältar slaget om och om igen. Kille nummer två, som var mer medelmåttig träffade däremot en serv, men missade nio. Vad denne kille dock gjorde var att han efter varje träningspass tänkte igenom den serv som han hade träffat och analyserade vad han gjorde rätt. Vem av dem tror ni är en känd tennisspelare idag?! Jo, den medelmåttiga som blev bättre och bättre genom att fokusera på allt som han gjorde bra istället för att fokusera på vad som gick fel.

På bilden där uppe så visar Kjell min favorit på hela föreläsningen. Bilden visar en cirkel, och till bilden finns en historia som beskriver hur hans barn vänder ett negativt utrop från föräldern till något positivt. Barnet vill ha glass, men Kjell som sitter bakom ratten säger automatiskt nej. Barnet är smart och öppnar upp möjligheten till positiv respons genom att säga. "Okej, jag förstår att vi inte ska få glass. Men om vi SKULLE få det, vilken sort skulle vi få då?"

För att förklara resonemanget ytterligare så handlar det helt enkelt om att försöka tänka sig in i en annan situation. Det kan handla om att man låtsas att man är Zlatan när man spelar fotboll, eller att man spelar golf som Tiger Woods. Nu blir det mycket sportreferenser eftersom Kjell ofta drar referenser till olika stjärnor som han hjälpt, och själv är jag totalt ointresserad av sport, men detta tankeredskap använder jag mig av dagligen numera.

Exempelvis handlar en stark pessimistisk del av mitt liv om min missfallsrädsla vid graviditet. För att utmana min pessimism så tänker jag:
"Okej, jag vet att du är orolig vid graviditet, med tanke på allt jobbigt som hänt tidigare. Men OM det aldrig hade hänt, hur hade du då känt?"
Tanken får mig att le, och automatiskt tänker jag på hur pirrigt det skulle kännas att vara sådär sprudlande lycklig när graviditetstestet visar två streck, och hur jag direkt skulle börjat planera föräldraledighet och köp av barnvagn. Även om det bara är för några sekunder så försvinnner negativiteten. Hjärnan luras genom att automatiska bilder av ett positivt utfall dyker upp. Ungefär som när jag ber dig att INTE tänka på en rosa elefant, och du just nu ser en rosa elefant framför dig.

Kanske skulle man kunna tänka något liknande fast om barnlösheten och ivf i stort. Typ:
"Ja, jag vet att det inte finns några garantier att lyckas med ivf. Men om det FANNS det, hur hade det då känts att gå in i en behandling?"

Jag är väldigt väl medveten om att man inte kan tänka sig gravid eller till missfall, men en positiv syn kan hjälpa en att orka med den resa måste gå igenom på vägen dit. Jag har själv gott om hjärnspöken som jag försöker att arbeta med, och på många sätt är jag en sann pessimist. Jag finner dock faktiskt en del av Kjells redskap som väldigt hjälpsamma. Särskilt det jag beskrev nyss. Så till er alla så tipsar jag om denna motivationsföreläsaren som ni kan hitta på youtube eller genom att googla på hand namn. Jag minns inte exakt vad denna video hette, men jag har tidigare sett "Jag AB".

Vad har ni andra för motiverande tänkesätt/redskap, och vilka pessimistiska tankar vill ni jobba med? Tänk efter och skriv! Som kommentar eller eget inlägg. Det är intressant om ni ville dela med er!

1 kommentar:

  1. Vilket inspirerande inlägg!! Jag tog åt mig väldigt mycket och tankeverksamheten spann igång på allvar. Jag ska fortsätta klura lite, se på filmen och återkopplar säkert på något sätt.

    Det jag funderar kring är min utmattning och min rädsla att bli sjukare nu när bebisen kommer.. Jag har ju inte varit med om precis detta innan men jag har varit med om maktlösheten och frustrationen kring att verkligen vilja något men inte kunnat styra sjukdomen. Det där med att få benen omkullslagna och inte kunna påverka, det där om att inte kunna njuta- eller ens göra roliga saker pga sjukdomen fäller såklart min hjärna inför detta nya. Kanske hjälper det om jag vänder på mitt tankesätt...

    Tack för att du delade med dig!
    Kram

    SvaraRadera