onsdag 15 augusti 2012

Ägglossning?

Kan jag ha haft ägglossning nu? WHO KNOWS!!

På ultraljudet den 9/8 (alltså i torsdags) så kunde läkaren se en äggblåsa på ca 13.6x18 mm. Detta var dag 79 i min menscykel, så förstå min förvåning när ultraljudsstaven sprang på en stor blåsa bland alla små omogna äggblåsor. Hon sa att det såg ut som att förutsättningarna fanns för att ägglossning skulle ske, troligen efter helgen. Jahapp, var det därför jag hade gått med supersvullen mage i en vecka? Illamåendet, magontet och febern var också tecken på att något var på gång, och det dåliga humöret som tagit sving under veckoslutet var ytterligare tecken.

I lördags-söndags blev bröstvårtorna känsliga. Tror att jag hade ont i äggstockarna under natten, men det är svårt att avgöra när man sover och vaknar av att det gör ont i de nedre regionerna. Man är ju så trött, och jag vet dessutom inte om det är magen eller äggstockarna, eller om jag helt enkelt har drömt alltihop eftersom jag legat och analyserat känningarna innan jag somnat. Hur som helst så började svullnaden i magen att gå ner igen igår kväll, och jag känner mig inte längre stor som ett kylskåp. Humöret är fortfarande inte på topp dock, så jag hoppas att sambon har överseende med mig i några dagar till. Kanske är det alltså så att jag hade ägglossning under helgen? Eller i alla fall en hormontopp. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett ägg i blåsan, utan det kan ju bli en "simulerad" ägglossning också.

Sexade på varannan dag sedan ultraljudet i torsdags. Nu är det ju inte direkt så att vi har några nämnvärda odds för att bli gravida naturligt. Nej, egentligen nästan inga alls. Men att veta att en ägglossning passerar utan att man ens försöker träffa den är inte ett valbart alternativ efter så lång tid av "försöka-göra-barn-sex". Speciellt inte när vi väntat sedan januari på att jag ska få ägglossning. Januari.... herregud. Jag blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det. Januari, det är ett halvår sedan.

Men jag ser det positivt. Jag har IVF:en framför mig. Jag kommer att få barn. Även om det inte blir naturligt. Jag ska bli mamma. Och kanske blir jag mamma snarare än vad jag tror :) Man vet ju aldrig vad livet kommer att ge mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar