lördag 4 augusti 2012

Funderingar

Nu är jag sådär trött att det värker i hela min kropp.. i varje liten millimeter av mina muskler och lemmar. Jag har gjort något busigt och självförtroende-boostande idag. Jag kan inte säga vad det är för då förstår nog folk vem jag är, men det har i alla fall varit en lång men rolig dag med mycket trevligt folk och härlig, nervpirrande stämning. Därför är jag helt slut nu.

Trots att jag varit fullt upptagen hela dagen så har jag tänkt mycket på höstens ivf (ICSI). Jag funderar och funderar. Vänder ut och in på alla funderingar och låter dem mala i huvudet tills de känns alldeles uttjatade.
  • Jag tänker på hur jag kommer att må. Kommer jag spy precis lika mycket som när jag äter pergo och provera? Kommer jag ha sådär hiskeligt ont i magen eller en ytterligare 3-veckorsperiod med konstant migrän?
  • Hur ska jag kunna dölja att jag måste ta sprutor flera gånger om dagen när jag är i skolan? Hur ska jag kunna förvara dem när jag är där? Kylväska? (Kanske någon som har förslag?)
  • Kommer jag att få den långa eller korta metoden? Jag vill ha den korta helst, men samtidigt läser jag att många rekommenderar den långa metoden för PCO:are. (Ni som har PCO, vilken metod fick ni?)
  • Hur ska jag klara av skolan samtidigt som ICSI:n? C-uppsats och C-kurs... puh
  • När kommer det att dra igång? Direkt efter mötet hoppas jag såklart. Men hur ska jag göra med mensen som inte dyker upp tro.. 
Ja... det där är bara ett litet urplock av frågor som surrar i mitt huvud. Kanske finns det några av er vänliga läsare som kan hjälpa mig med era erfarenheter? :) Det skulle uppskattas. Jag blir tokig på att inte veta, att vänta på mötet. Det är ju så nära, men det känns så långt bort. Ni känner säkert igen känslan..

--->CD (cykeldag) 74. Suck.. Har haft ont i äggstockar ibland på kvällar, nätter och morgnar, men annars ingenting som händer.
---->24 dagar kvar till uppstartsmötet.

6 kommentarer:

  1. Om ni kör samma program som vi gjorde så behöver du bara ta sprutor (först en, sedan två) en gång om dagen: på morgonen. Jag tog mina direkt när jag steg upp, innan dusch etc. Jag mådde inte jättedåligt - efter en vecka av sprutor blev jag mycket känslosam och grät på kvällarna, men inga fysiska symptom. Men du verkar vara känsligare än jag, jag kände till exempel ingenting av klomifen.
    Det är jobbigt, det kan man inte förneka. Samtidigt så kommer du att vara så glad över att nåt äntligen händer!
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för att du svarar :) Det var det korta programmet du körde då? Att det bara är en spruta om dagen låter mycket enklare än tre, jag vet inte var jag läst att man ska ta spruta tre gånger om dagen(typ kl 06, 12 och 18). Kanske är det nässprayen som man tar på det sättet?! Förvirrande. Det låter väldigt logiskt att du blev känslosam, hormonerna åker ju bergochdalbana under en behandling. Skönt att du inte mådde dåligt i övrigt! Hoppas att det blir likadant för mig :) Önskar dig lycka till tillbaka :)

      Radera
  2. Har följt dig ett tag så nu ger jag mig tillkänna :) Du kommer få ta ngt som sätter igång mensen, antingen Provera eller ngn annan sorts gestagen. Jag mår som du verkligen illa av såna hormoner så jag brukar ta p-piller i 10 dagar ist. Fråga din läkare så går det säkert bra. Sprutorna behövs inte förvaras kallt när dem ska användas inom en viss tid, tror det är inom 3 månader. Så jag hade min i väskan :) Var bara en per dag så det är bara att gå in på toa om du inte är hemma när den ska tas. Jag fick den långa metoden för att kunna få fram så bra ägg som möjligt och för att bli ordentligt nedreglerad innan med nässpray. Går ju rätt snabbt ändå..Tror det gick 5 veckor från nässpray start till äggplocket. Har både PCO och endometrios. Självklart kommer du att klara av detta, det leder ju till ngt bra :) Se till att göra och planera in mkt saker under behandlingsveckorna så går tiden snabbt. Många kramar till dig! (Du kan maila mig på Jane81@hotmail.se så får du lösen till min blogg om du vill följa vår kamp, snart dax för FET 3 för oss.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jane! Va roligt att höra att du följer min blogg. Jag vill gärna följa dig också så jag ska skicka ett mail för att få lösenordet. Tack för all information du ger mig, det är guld värt att få veta hur det fungerar i praktiken för er som redan är igång med processen. Toppen att man kan ha sprutan framme, det löser ju ett problem som jag hade klurat på länge. Hur har du mått av behandlingarna i övrigt? Tänkte eftersom du mådde dåligt av andra hormoner? Jag ska följa ditt råd och planera in mycket under den tiden. Skolan kommer ju att ta sin tid, men jag ska försöka pressa in roliga saker också för att distrahera mig. Tusen tack för ditt stöd, din hjälp och dina peppande ord, och varma kramar tillbaka!

      Radera
  3. Ja man önskar att man kunde ringa redan nu och ställa alla de frågor man har. Jag borde däremot skriva ner alla frågor man har, för jag vet att när jag sitter där så glömmer jag alltid bort allt jag tänkt fråga!

    Jag har inte tänkt alls att spray och sprutor ska bli nåt problem, man kan nog fixa det mesta hemma och annars gå in på toaletten om det behövs! Alla på mitt jobb vet ju i och för sig om vad som ska ske, så jag behöver inte smyga med det...

    Tror att det kommer gå kanonbra för dig, så oroa dig inte!Bara 24 dagar kvar!

    SvaraRadera
  4. Tack Johanna för ditt svar! Jag ska skriva en lista med alla frågor jag har. PÅ vårt fösta möte så blev jag ju så chockad av det vi fick veta att jag nästan glömde vad jag själv heter, så några frågor fick jag naturligtvis inte ur mig. Nu ska jag ta med pappret in :) Bra tips!
    Tack, ja tiden kommer väl rulla på, och snart är jag där! Jag läste ditt senaste inlägg om samtalet med vännerna och kände igen mig till tusen. Sen kom tårarna i ögonvrån när jag läste hur ni tog tag i varandras händer under bordet. Fint att ni stöttar varandra! Ni är starka! Man blir stark av en sådan här prövning!!

    Kram till dig

    SvaraRadera