måndag 20 augusti 2012

Fortfarande arg

Det måste låta som om jag är negativt inställd till många av livets nycker, men å andra sidan använder jag min blogg till att få ur mig det innersta, det som gnager. Så, ja, då blir det en hel del negativt, en hel del klagan och en hel del frustration som kanske får mig att verka negativt inställd.

Jag har känt mig smått sjuk till och från i drygt två veckor. Febrig, trött och öm i kroppen, illamående, värkande leder och tryck över pannan och ögonen. Jag tror att det är hormonstegringen i kroppen som är grunden till en del av det. (alltså tiden innan och efter ägglossning). Väderkänsligheten gör inte saken bättre direkt. Höstdagarna när trycket är högt och åskan hänger i luften så blir värken i kroppen nästan outhärdlig, jag blir bara känsligare och känsligare för väderomställningarna för varje år som går. Har ärvt den egenskapen från min mors sida av släkten. Oftast är det hanterbart, men ibland fruktansvärt jobbigt när värken hindrar mig från att kunna sova.

Det har varit en lång och ångestfylld natt. Bästa vännen ringde igår vid midnatt och var besviken på mig för en sak jag sagt. Jag blev ledsen och fick väldigt dåligt samvete, men samtidigt blev jag arg på mig själv eftersom jag kände att jag fick ta hela skulden trots att jag bara var en del i en lång kedja där alla gjort fel. Även hon. Och jag sa inte ifrån utan tog som vanligt ansvar för hela händelsen. Saken är den att jag alltid gör det, jag tar alltid på mig hela skulden och det dåliga samvetet biter sig fast inombords och läggs på hög i min tunga ryggsäck som jag släpar omkring på.
Vad jag blir ännu argare på mig själv för är att jag inte själv vågar ta upp situationer där jag tycker att mina vänner gör fel. Jag vågar nästan aldrig konfrontera dem med saker de gör som får mig att må dåligt. Eller situationer som i natt, när jag såras av hennes ord men inte vågar säga ifrån när jag tycker att hon går över gränsen. Jag är trött på att alltid vara diplomatisk och rädd för att trampa andra på tårna.

Hur som helst låg jag sömnlös i flera timmar och gick slutligen upp och satte mig framför tv:n istället. Där kom ångesten, paniken, sorgen.. Jag ville gråta men tårarna lyste med sin frånvaro. Jag är så arg. Så bitter och ledsen för att vi inte kan få barn naturligt. Jag är så arg för att vår framtida familjekonstellation kommer att vara beroende av hur mycket pengar vi kommer att tjäna och hur vårdens resurser är fördelade. Jag är bitter för att jag fortfarande inte kommit över det här. Jag har accepterat att vi måste gå igenom en tuff resa med syntetiska mediciner, undersökningar och tekniska ingripanden för att kunna få barn. Jag har accepterat tanken på icsi och är hoppfull till behandlingen. Men det är ändå svårt att acceptera det helhjärtat. Svårt att enbart se det positiva i framtiden. För helt ärligt, jag är fortfarande arg...

5 kommentarer:

  1. hej! jag läser din blogg varje dag. Jag har endometrios och vi ska börja med ivf i höst... Tänkte att de kunde vara skönt och veta att de finns någon som läser :) och att du inte är ensam kram

    SvaraRadera
  2. självklart kan jag göra de. Vi har försökt få barn i 2år kan låta lite, men när längtan är stor så känns det som en oändlighet. Jag o.p nyligen ( juni) för att ta bort cystor som orsakade stor smärta efter mens. Fick då reda på att jag hade endometrios, vilket blev ett slag i ansiktet då jag trodde att de skulle ta bort en äggstock och så får man i stället höra att man aldrig kommer att kunna få barn den " naturliga vägen" :(. Så då blev vi in slängd i ivf kö utan information. Så allt du har skrivit har varit till stor hjälp tack!. Nu har vi stått i kö hela sommaren och ska äntligen få komma på ett samtal i sep om hur allt ska bli och fungera. Men vi ska även till en privat klinik nästa vecka, då jag vart så besviken på att landstingets läkare som inte alls var in satt i min situation ang endometriosen :(. Jag tar just nu grh- sprutor för endon som trycker ner hormonet, men hoppas även att de gör någon nytta för ivf processen som komma skall..För jag vill bara sätta igång med allt nu, nu nu :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakten efter total lycka31 augusti 2012 kl. 12:49

      Hej igen! Ber om ursäkt för att svaret har dröjt. Jag skrev ett otroligt långt svar som av någon dum anledning raderades, så nu gör jag ett nytt försök.

      För det första så är två år inte lite i mina öron. Man hinner bli extremt besatt och orolig på den tiden!! Tänk inte att det är lite, för det är det inte. För det andra så lider jag verkligen med dig för din endo. Lider du av den på andra sätt än barnlösheten? Jag hoppas verkligen inte det, men det är ju så olika för endopatienter hur de mår av sjukdomen. Vet inte om du läst mina tidigare inlägg och att jag också opererades i tron om att jag har endo. Jag var frisk, men hann både läsa ett gäng böcker om det och liksom acceptera för mig själv att jag hade sjukdomen innan operationsresultatet kom. Jag har en bok på engelska om endo som jag inte har nytta av längre. Säg till om du vill ha den så skickar jag den till dig! Den heter " Living Well with endometriosis- what your doctor doesnt tell you .. That you need to know". Helt oanvänd och nyköpt. Säg till bara.

      Det där med oförstående läkare och långa väntetider vet jag mer än väl hur jobbigt det känns. Jag tipsar dig dock att byta läkare inom landstinget. Det har du rätt till att göra. För oss löste det sig automatiskt eftersom den dåliga läkaren vi hade först bara var där en kort period, så nu har vi en underbar läkare som ger oss gott mod till att klara av behandlingen. Så de finns även på landstingets kliniker. Det är mitt råd till dig, för att gå privat är säkert jättebra, men ack så dyrt. Det kan bli så dyrt ändå med ivf så då kanske det är lika bra att utnyttja landstingsförsöken i första hand? Hur gick det på mötet med den privata kliniken?

      Gällande dina nedregleringsmediciner så är jag helt säker på att de hjälper dig inför ivf:en. När man har endo är det väldigt viktigt att nedreglera för att endohärdarna ska tillbakabildas, så iom din behandling har liksom "förarbetet" redan gjorts nu under sommaren. Jag skulle tro att du kommer att få göra den långa metoden sedan, med nässpray först och sedan sprutor. Då tror jag man sprayar typ 3 veckor innan man börjar spruta.

      Förstår att du vill sätta igång NU! Väntan är fasansfullt påfrestande. Håller alla mina tummar för att det är dags snart :)
      Massor av kramar

      Radera
  3. ...och du har allrätt att vara arg! Bra att du har bloggen så att du har någonstans att göra av känslorna. Men tillåt dig inte att stanna i negativa tankar. Lättare sagt än gjort absolut, men nödvändigt.
    Jag önskar dig all lycka!!
    ~Fertilitetsresa

    http://fertilitetsresa.blogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakten efter total lycka31 augusti 2012 kl. 12:54

      Tack! Ja bloggen är liksom "slagpåsen", så det är där man får ur sig det mest negativa.

      De negativa tankarna är definitivt destruktiva, men som du sa så är det svårt att förändra. Men man lär sig sakta men säkert. Just nu känns allt fantastiskt och spännande eftersom vi har påbörjat vår behandling nu.
      Spännande med din nya blogg. Jag ska följa din resa med spänning:)

      Radera