söndag 19 augusti 2012

Drömmar om framtiden

Ja, jag får väl erkänna att jag tänker väldigt mycket framåt. Jag längtar efter hus som jag kan inreda efter egen smak. Jag längtar efter en stor tomt med möjligheten att plantera fruktträd, buskar och grönsaker, och blommor som doftar sommar och semester. Jag längtar efter den friska luften, friheten att strosa omkring utomhus utan att behöva gå ner för alla trappor, och vandra över torget för att komma till en park. Jag längtar efter att få dricka mitt morgon-te i solen med ett barn i mitt knä. Nog har vi en FANTASTISK lägenhet som jag trivs väldigt bra i, men längtar..det gör jag!!

De största nackdelarna med vår sekelskifteslägenhet när vi väl får barn är att vi bor 3 långa trappor upp. Utan hiss! Att släpa barnvagnen upp och ner för dessa trappor känns orealistiskt, men tyvärr har inte hyresvärdarna någon förvaringsplats för barnvagnar. Att ställa dem i trapphuset är ju sedan en tid tillbaka förbjudet på grund av brandsäkerhet. Det borde vara deras skyldighet att ha förvaringsutrymmen till sådant, men jag vet inte om de kommer att kunna lösa det på något sätt när det väl är dags. Tror de säger att man ska flytta istället. Det återstår att se. Grannarna ska snart ha barn så de ska höra sig för lite. Problem nummer två är att vi inte har någon tvättmaskin och det går tyvärr inte att hitta någon lösning på. Tvättstugan ligger visserligen bara två trappor ner, men det är väldigt svårt att få tider där. Med småbarn behöver kläder tvättas ofta och det kan bli svårt. Nästa problem är egentligen inte relaterat till barn, men jag ser det ändå som en nackdel. Vi har nämligen varken uteplats eller balkong, och helst skulle jag vilja att barnet kunde få sova i friska luften när vädret tillåter. Jag har alltid fått gjort det som liten, och vad jag vet så sover barnen ofta väldigt bra i friska luften. Nåväl, det är väl minst sagt ett lyxproblem!!

Lägenheten är nästan på 70kvm med högt i tak och en välgenomtänkt planlösning som delar upp ytan i två rum och kök med en hall som vi även använder till datarum. Sovrummet är stort och lämnar gott om plats till en bebis. När barnet blir äldre och ett eget rum är nödvändigt så måste vi nog flytta dock av den anledningen. Men vem vet vad framtiden kommer att överraska oss med? Kanske flyttar vi tidigare än så? Eller senare? Vem vet!? Innan något barn kommit känns det dock onödigt. Vi trivs ju så bra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar