fredag 3 april 2015

Ännu inget ljus i tunneln..

...mer än de stunder då jag lyckas tänka på adoption och att livet kommer lösa sig oavsett vad som händer för oss denna tid. Maken hjälper mig att se, att minnas känslan efter vi hade varit på adoptionscentrum, och att fantisera om barnet vi kommer hämta. Han hjälper mig att aktivera den lyckliga visionen som behövs för att klara av dagarna.

Det finns ingen annan ljuspunkt direkt. Jag blöder fortfarande (lite smått ännu) och har enorm mensvärk, ont i låren, riktigt ont i ryggen, feber, rumlig mage och är onormalt kissnödig. Allt följer regelboken för tidigare missfall. Orkar knappt stå på benen och är naturligtvis väldigt yr och trött också. Är i v.5+1 idag.

Hur man ska kunna TRO något gott i en sån här situation är svår att svara på. För jag går nog mest och väntar på störtfloden som jag tror kommer komma när som helst. Men HOPPAS- det kan jag ju inte undvika att göra. Jag kastar liksom inte in handduken, samtidigt som jag försvarar min mentala hälsa genom att se på situationen så realistiskt som möjligt.

I ångestfyllda situationer där man oroar sig för något som man inte kan påverka överhuvudtaget- där har vi lärt oss en tankemässig teknik av makens KBT-terapeut. Tekniken går ut på att acceptera att "ja, det kan hända". "Det KAN hända." Ångesten kommer tillfälligt att stiga, men det tjänar ingenting till att söka efter försäkran att det jobbiga inte kommer att hända. (Exempelvis genom att googla eller liknande). Det leder bara till ett beroendemässigt beteende.
Inget kan göras för att påverka situationen, så allt man kan göra är att släppa kontrollen och acceptera tanken på att "det KAN hända". Så det gör vi. Vi tänker "det KAN hända". På något sätt förflyttar det mig till nuet lite mer och får mig att känna ännu starkare än tidigare att jag inte kan göra något överhuvudtaget för att förändra utfallet. Det KAN hända.

Det kan låta så bra. Mental teknik. Utvecklad av kbt-terapeuter. Ja. Det funkar till viss del. Men jag befinner mig ändå i ett hemskt, fruktansvärt, dränerande, utmattande, sorgset vakuum. Det där vakumet när tiden står still och jag bara vill snabbspola flera veckor framåt. Där jag vill vara glad och inte låta livet stanna upp, samtidigt som det inte finns på kartan att jag kan stänga av min rädsla på det sättet. Vakumet där jag drar ner maken i den mörkare tillvaron, men ändå inte kolsvarta, och jag så gärna skulle vilja skänka honom kraft istället. Vakumet där jag är så utmattad att jag inte ens orkar hjälpa till med matlagningen utan ligger utslagen i soffan hela dagen. Med täta, läskiga toalettbesök som får humöret att kastas upp och ner.

Jag har inga direkta nyheter i övrigt. Det ser inte ljusare ut än igår. Bara mörkare... Jag hoppas så att det ljusnar på andra sidan tunneln!




7 kommentarer:

  1. Har följt dig länge men aldrig kommenterat. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det är en stark liten där inne som klamrat sig fast och tänker stanna tiden ut.
    Har du tagit något digitalt test som visar antal veckor? Tänkte om de testen har gått från tex gravid 1-2 till gravid 2-3 och sen 3+?

    SvaraRadera
  2. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 20:20

    Tack snälla, både för peppet och för att du följt mig så länge. :) Jag hoppas också att det är en stark rackare!

    Nej, denna gång har jag inte tagit några digitala test. Däremot blir testlagrets streck starkare och starkare och hcg på blodprovet stiger i (vad jag tror är) normal takt. Eftersom jag tar blodprov två gånger i veckan ca så känns det onödigt att ta digitalt test med. Mitt hcg låg igår på 4458 och 4 dagar innan var det runt 1500 tror jag. Känns som en rimlig stegring såhär tidigt.

    SvaraRadera
  3. Det är så fruktansvärt jobbigt när man känner sig sådär totalt maktlös. Jag hoppas verkligen att det inte är någon fara.

    En stor styrkekram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 21:27

      JA! Precis så! Maktlösheten!!!! Varma tack för ditt stöd och dina cyberkramar. Jag kramas tillbaka <3

      Radera
  4. Den här gången händer det inte! Tycker det låter väldigt positivt med hcg ökningen och dina symtom. Säger grattis ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 21:37

      Tack! Härligt med säkerheten! Ska försöka säga det sådär bestämt till den lilla som klibbat sig fast därinne.
      :)

      Radera
  5. Upp och ner, ner och upp, vilket ben ska man stå på? Men din hcg ökning låter ju bra och att det ökat så pass till igår talar ju klart emot missfall, jag tänker iaf att hcg borde avstanna eller minska innan man börjar blöda.. Men det är säkert olika, men det känns mest logiskt..
    Jag har eg inte haft några symtom, ev att jag kissat lite oftare men det är verkligen marginellt. Annars har jag inte känt nått. O andra sidan hann ju mitt hcg bara upp till 1000 och jag läste nått om att symtomen kom som mest mellan 6-10000.. Men inget blod, inget blod och inget ont. Fick ultraljudsbilder på kliniken om 2v, känns så jäkla sjukt och förnedrande att nån ska titta och försöka hitta nått som inte finns då.. Kanske tom försöka med ett vaginalt och köra runt. Usch! Hoppas att jag blött färdigt tills dess och att kroppen bara kan sköta det själv.. Men tyvärr hyser jag inte nått större hopp om att kroppen reder det själv då jag inte haft mens sen okt/nov..
    Hur ligger din plan nu då, blodprov tisdag eller kan du ta tidigare?
    Usch du, har inte vi kämpat tillräckligt för att få barn oså ska vi gå igenom missfall också, orättvisa! Godnatt, kramar

    SvaraRadera