fredag 10 april 2015

Om hur ett nytt kapitel tar vid

Nu är den slutgiltiga punkten nådd. Nu avslutas ett kapitel som pågått i fem år av mitt liv, och ett nytt kapitel tar vid. Vi lämnar drömmen om graviditet och spädbarnstid, och går vidare. Vi lämnar den långa kamp mot infertilitet som gjort min kropp och själ så otroligt illa och seglar in i en ny tid där jag får chans att läka och bli den människa jag kommer att vara utan mediciner och ständigt pågående behandlingar.

Livet blev inte som vi trodde att det skulle bli, och det där barnet som vi drömt om kommer inte födas ut ur min kropp. Jag kommer kanske aldrig få föda ett barn. Någonsin. Tanken är ny och främmande ännu. Jag har bara smakat på den, men inte känt efter hur det faktiskt känns i kroppen när den smälter på tungan. Det är en stor och svår tanke- just den där om att inte få bli gravid. Läskig att närma sig och ännu för svår att förstå på riktigt.

Men det finns samtidigt så många andra tankar som ännu upptar större plats i mitt sinne. Befriad! Äntligen färdig. Äntligen trygg med tanken på att jag är färdig med behandlingar och kan känna att det enda rimliga och vettiga alternativet är att gå vidare. Jag känner en enorm trygghet i vårt beslut och i all ärlighet vet jag att jag gjorde ALLT jag kunde. Innan jag nådde hit så gjorde jag ALLT som stod i min makt (och mer därtill) för att få föda ett barn, men det funkade ändå inte. Jag gav allt, och det finns inget jag kunde ha gjort annorlunda som jag i framtiden kan se tillbaka på och ångra att jag inte testade.

De sista åren har behandlingar gått på övertid. Jag har länge varit nära slutpunkten- stoppet- änden. Men innan jag kunde nå dit behövde jag göra den mest radikala behandlingen av dem alla för att veta att jag testat alla spår jag kunnat. ALL IN!!! Allt förändrades. Kost (paleo), träning, positivt tänkande/affimationer, extra vitaminer, första gången med äggdonation och den väldigt invasiva behandlingen av immunförsvaret från Aten.
Jag gjorde ALLT. Jag gjorde mer än vad man bör behöva, och ändå slutade försöket med ett femte missfall. (Riktigt tokigt höll det på att gå dessutom.) Precis samma vecka som alla tidigare missfall, trots alla förändringar. Hur ska jag någonsin kunna klandra mig för att det är något jag gjorde som var fel, när jag nu gjorde allt som stod i min makt? Det kan jag inte! Och det är befriande!! Jag gjorde ALLT!

Nio behandlingar blev det till slut. Fem stycken ICSI, tre FET med spermiedonation och en ÄD tillsammans med immunosupport. Fem enormt smärtsamma missfall under v.6, inklusive två skrapningar. Och tiden innan det, med pergotime eller åren med sängkammarförsök räknar jag inte ens med i detta.
Utifrån sett undrar jag varför. Varför uppoffringen? Varför så många? Hur fanns det kraft? Men jag vet samtidigt svaret. Jag var tvungen. Längtan var större än min egenkärlek. Jag offrade bit för bit av mig själv tills jag äntligen kände inifrån att jag varken kan eller vill fortsätta göra det. Och då, då kunde jag äntligen sätta punkt. Nu, nu kan jag äntligen sätta punkt!

Nu påbörjas vårt nya kapitel i livet. Kapitlet där vi till 100% inriktar oss på adoption. Inga sidospår. Ingen kluvenhet. Inga behandlingar. Vi ska adoptera. Punkt. Och det känns bara sååå rätt att vi precis satt igång processen. Att adoptera barn är stort och stundtals svårt, och jag är inte naiv och tror att det blir en dans på rosor. Men det är ett nytt kapitel i livet. Ett kapitel som känns spännande och som har tänt vår längtans glöd igen. En dörr till ett faktiskt barn har öppnats på vid gavel, så pass att vi nästan kan se det framför oss. En rimlig tidsram. Möjligheter. Spänningen. Lyckan. Vi ska adoptera barn, och det får hela min mage att pirra. Jag har kommit långt. Jag har kommit så otroligt långt. Och det är jag stolt över <3

Jag kommer att bli mamma trots allt..




15 kommentarer:

  1. Otroligt vackert skrivet. Sorgligt, smärtsamt och samtidigt så hoppfullt och livsbejakande. Du har verkligen gjort allt. Och det kan ingen ta i från dig. Kroppen, livet, slumpen gjorde något annat än det du önskade. Men du har verkligen gjort allt.
    Dina ord om hur ett nytt kapitel har startat är så vackra. Jag önskar dig all lycka till på adoptionsresan och ser fram emot att en dag framöver få läsa om fådelsedagen.
    Varma kramar!

    SvaraRadera
  2. Du skriver så otroligt fint ....

    SvaraRadera
  3. Så fantastiskt underbart mitt i all sorg! Heja dig och er ❤️

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad över att du kan skriva ett så positivt och peppande inlägg. Samtidigt förstår jag även varför du kan göra det, känslan av att äntligen få släppa ett spår som bara blivit mer och mer påfrestande och självutplånande är fantastisk. Men det är ju enormt svårt att göra innan man känner sig absolut tvungen.
    Jag är så ledsen för att ni varit tvungna att gå igenom för att hamna här men samtidigt så väldigt glad för att du, när beslutet är fattat, kan göra det med sån positivitet.
    Stor kram!
    ps jag ser fram emot att läsa om era adoptionsresa! :)

    SvaraRadera
  5. Det är svårt att bestämma när det är nog, svårt att bestämma att man är klar med ivf världen och dags att gå vidare med adoption. Man vet aldrig när man kommer dit eller hur det känns! Jag vet hur du känner det, varit i samma sits förutom dina missfall som jag bara haft 1 av. Men nu ska du bli mamma, någonstans i världen väntar ert barn! Jag håller tummarna för att eran resa går snabbt nu och det ska bli spännande att följa er på vägen till att bli föräldrar! Kram på dig gumman

    SvaraRadera
  6. Vilket fint och samtidigt smärtsamt inlägg att läsa. Det måste på ett vis kännas otroligt skönt att veta att ni verkligen gjorde allt och att ni nu känner att det är 100% rätt med adoption. Önskar dig all lycka och ser fram emot att få läsa om er fortsatta resa. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  7. så fina tankar & ord från dig. Kommer fortsätta följa er på resan och hoppas allt nu går bra med erat nya steg mot barn.

    SvaraRadera
  8. så fina tankar & ord från dig. Kommer fortsätta följa er på resan och hoppas allt nu går bra med erat nya steg mot barn.

    SvaraRadera
  9. Vad härligt det låter när du skriver det så här. Att sätta punkt. Att gå vidare med adoption. Det är viktigt att kroppen får må bra. Du HAR verkligen gjort allt. Även om denna nya resa kan bli lång, så är det nog lättare att se ett mål. Så har jag börjat tänka. Snart är kanske jag också redo att sätta punkt, gå vidare.
    En stor kram till dig! ❤

    SvaraRadera
  10. Jag har bara följt din blogg i ett par veckor men har verkligen blivit djupt berörd av eran historia och jag lider verkligen med er. Förlåt att jag frågar men har ni nån gång under dessa åren funderat på embryodonation?

    SvaraRadera
  11. Kan läkarna med säkerhet säga att det inte är något immunologiskt som orsakar missfallen?

    SvaraRadera
  12. Ja du kommer bli mamma! Och glöm inte att ju mer man kämpat desto större är belöningen <3

    SvaraRadera
  13. Jag är ledsen över att det tog en vändning, men...ni har varandra kvar =) <3 Och är på väg mot nya mål ihop. Efter 5 år kraschade mitt förhållande efter alla försök, och det var inge vidare det heller, kanske borde jag satt stopp tidigare? Kram

    SvaraRadera
  14. Det är alltid smärtsamt att läsa alla barnlöshetshistorier, speciellt de där det inte funkar och man får ge upp försöken. Men det är glädjande att läsa att man trots allt kan blicka framåt och ta nya steg mot ett barn. När vi träffade psykologen för vår utredning inför adoptionen och vi pratade om vår barnlöshetshistoria och hur det blev adoption så sa jag att jag behövde göra alla de där 13 försöken för att komma till den punkten och välja det andra spåret. Men det är så olika för alla.

    Jag önskar er all lycka på vägen och att ni får ert längtansbarn till slut!

    SvaraRadera