torsdag 2 april 2015

Det ser inte särskilt ljust ut

Till att börja med- STORT tack för alla fina kommentarer ni ger mig. Jag har en hel hög som jag ska svara på, men krafterna jag haft under lediga stunder de senaste dagarna har varit närmast obefintliga, och fokus har blivit att sova eller ge er alla en lite uppdatering om läget. Men svaren kommer, jag lovar. Imorgon förhoppningsvis. Ni är guld värda och ger mig så vansinnigt mycket stöd!

Dagen (som är full av hemska minnen) har varit riktigt tuff, men jag har överlevt pressen. Faktum är ju att jag redan igår fick antydan till blod i bindan, och på den senare kvällen började jag känna mig riktigt sjuk. Febrig, värkande kropp och fullständigt kokande kroppstemperatur. Det var omöjligt att somna och blev som vanligt runt 4 h sömn till slut. Väl vaken klockan 7 var bindan full av rosa och brunt och jag kände mig ännu mer sjuk. Svimfärdig, febrig och värkande. En känsla som pågått dagen i ända. När sedan en brutal mensvärk startade- ja då vet ni säkert vad jag tror och trodde är på väg att hända. Bara en tidsfråga säger hjärnan.

Självklart startades oroliga tankar upp, men jag har varit rätt sansad. Lugn. Men uppgiven. Uppgiven och utmattad. Fokuserad på det praktiska.

Som dr. D från Aten ordinerat så tog jag en halv dropp-påse med IL på förmiddagen, och på eget initiativ gick jag först och tog prover på sjukhuset. För att göra en lång historia kort så lyckades jag hämta ut provsvaren redan några timmar senare (inte vanliga proceduren) och det såg ju inte guld ut. Mina vita blodkroppar (LPK) har stigit i höjden (för höga alltså), och tillsammans med en del andra högre värden kan jag dra slutsatsen att det tyder på inflammatorisk aktivitet eller infektion. Precis det vi vill undvika, och precis det jag kände på mig i kroppen. Jag hoppas så klart att droppet hjälper en aning, men sen vet jag ju att det kanske redan är för sent.

Det finns inget mer att göra. Jag har gjort allt jag kan. Och jag kan bara avvakta nu. Avvakta, sova när jag kan och kanske ta en till (halv) påse IL om ett par dagar trots att dr. D inte ordinerat. Han vet ju inte att värdena stigit så mycket och att jag blöder. Om det nu inte är över då redan vill säga.



Jag önskar så att detta är normala blödningar, och att intuitionen inte stämmer. Många av er har ju trots allt blött mycket under graviditeterna och klarat det ändå. En del har till och med haft riktiga klumpar och mensvärk. För mig har blod alltid inneburit missfall.

Jag vet inte vad jag ska tänka och försöker faktiskt att inte lägga så mycket värdering i hur tankarna flyger upp och ner i sinnet. Det är normalt att känna rädsla, hopp, bedövning och allt däremellan, och det är faktiskt okej. Tankarna får flyga fritt. Så länge jag inte blir allt för dränerad och knäckt. Fakta blandas med erfarenheter och intuition i en salig blandning av tankar. Det är okej. Men det är dränerande, och mina redan rosenröda febriga kinder (och resten av kroppen) skulle behöva sömn för att ge mig kraft att orka med situationen.

Det är svårt att inte veta. Att vara i v.5+0 (dagens status) och ha haft 75% av missfallen denna dag eller dagen därpå, och att v.5+6 är det längsta jag någonsin kommit i en graviditet. Det är en så läskig och skör tid och den ökade mensvärken och blodet får mig helt ur balans och kastar mig rätt in i min trasiga historia.

En timme i taget. En chokladbit i magen och en bra film på kvällen. Bananplättar till middag och prat om nya boenden. Allt för att distrahera och försöka att leva vidare. Leva under pressen. Överleva. Det kan hända. KAN. Det måste jag acceptera, men det finns inget att göra. En timme i taget. Jag överlever detta också..

17 kommentarer:

  1. <3
    Tänker på dig!! Känner Så med dig! kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 17:56

      Tack fina du <3 massa kramar tillbaka

      Radera
  2. Usch då, att du ska bli sjuk oxå! Jag fortsätter att hålla tummarna för dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 17:57

      Tack snälla du <3

      Radera
  3. Min syster har också haft en lång och jobbig resa för att få barn. 10 påbörjade försök, 7 genomförda, 3 graviditeter och 3 missfall. Sedan sa de stopp, inte mer nu. Det tog ett par år men i början av året var de iväg och hämtade hem en dotter. Deras dotter. En liten tjej på 2 år som är det sötaste man kan tänka sig. Och jag har aldrig sett min syster så lycklig som hon är nu.
    Saker blir inte alltid som man tänkt sig, det kan tom bli hemskare än man någonsin föreställt sig men jag tror verkligen att det blir bra i slutändan ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 18:02

      TACK snälla för att du skrev just detta till mig <3 Får jag fråga var den lilla dottern adopterades ifrån?. Din syster har verkligen en lång resa bakom sig, inte helt olik min egen, och det glädjer mig att höra att hon känner sådan lycka nu. Att det blir bättre. Och att hon var så stark att hon lyckades ta sig igenom det. Vi är ju väldigt inne på adoption och därför blir jag så berörd av det du berättar. Du får gärna berätta mer, om du vill- och din syster inte har något emot det.
      Tack <3

      Radera
    2. Polen adopterade de ifrån. Jag minns inte exakt hur många år det tog men 3-4 ca. Det var många turer med papper, intervjuer osv. Vi bor tyvärr 80 mil bort så vi har inte varit så involverade mer än på telefon. Vad exakt vill du veta? Skicka gärna ett mail så svarar jag så gott jag kan ☺ Såg nu att man inte kunde fylla i mail men skriv en kommentar på min blogg så kontaktar jag dig!

      Radera
  4. Jag tänker på dig mycket nu och blir så ledsen över att din kropp bråkar så. Jag hoppas verkligen inte att det betyder att det är kört. För det är faktiskt er tur nu. Jag har ju själv blött mycket vid en graviditet. Inte för att det kanske ger dig något hopp.
    Önskar jag kunde ge dig en riktig kram, men du får en stor cyberkram istället. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 18:08

      Tack snälla du! Ditt stöd betyder massor och jag kramar varmt tillbaka i cyberrymden<3
      Det där med att känna hopp av att andra blött är ju tvetydigt. Visst gör man det till viss del, men samtidigt väger man ju faktan med känslorna och det är svårt att tro på normalitet när man bara har en kappsäck fylld av missfall. Särskilt när jag även har mensvärk, ont i ryggen, rumlig mage, feber och är kissnödig samtidigt som jag blöder- precis som alla andra gånger. Det är bara att vänta och se vad som händer. Mer kan jag knappt göra.
      Kramar till dig <3

      Radera
  5. Hej! Jag är gravid genom äd och trodde jag skulle få missfall i v 6 när jag började blöda men är nu i v 14 och allt är bra med bebis i magen! Förra året fick jag fyra missfall, alla i v 6 så jag trodde aldrig att jag skulle komma så här långt. Ville bara ge dig lite hopp! Håller tummarna att allt går bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 18:11

      Åh, TACK för att du delar din erfarenhet! Det ger mig massa hopp faktiskt! Var det just ÄD som var skillnaden den femte gången?
      Hoppas sååå att jag får samma resultat som du, att den femte klarar sig.
      Grattis till v.14!!! Fantastiskt :) All lycka till dig <3

      Radera
    2. Tack<3 Jag har gjort äd alla gångerna eftersom mina äggstockar slutat fungera och jag är bara 31 år. Jag var verkligen helt säker på missfall denna gång också för jag hade exakt alla förvarningar som jag haft innan med kraftig värk som strålar ut i låren, yr, svimfärdig och blod på pappret i fler dagar. Gick bara och väntade på smällen men den kom aldrig. Jag har inte medicinerat annorlunda eller nåt denna gången utan har bara haft tur (peppar peppar).

      Radera
    3. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 20:05

      Va häftigt att höra! Helt otroligt faktiskt! Mirakulöst <3 att det plötsligt bara går trots att samma symptom för misslyckande funnits där. Så faschinerande det vore att få veta orsaken när det plötsligt funkar, eller snarare varför det inte funkade de andra gångerna.
      Beklagar att dina äggstockar inte fungerar. Kan tänka mig in i situationen, även om mina producerar ägg ännu. Jag är 25 år (blir 26 om ett halvår) och har fått besked att äggens kvalitet är dålig och att ÄD borde användas. Så konstigt besked att få när man var 22-23 år och borde vara i sin mest fertila era.
      Så häftigt! Att du inte gjort något annorlunda, men att det bara gått. Jag uppskattar att du berättar. Jag har en målbild då jag själv är i v.14 och får berätta för våra vänner som kommer hem efter en långresa. Jag hoppas att jag kommer dit också!

      Fortsätt gärna uppdatera mig om hur det går för dig. Men skriv gärna en signatur, ett smeknamn. Det är inte lätt att hålla reda på alla olika anonyma ;) all lycka till dig!

      Radera
    4. Jag förstår att solskenshistorier inte hjälper ett dugg, men kände att jag var tvungen att dela med mig iallafall. Det KAN gå tillslut! Nu har jag ju lång väg kvar men känner mig inte lika orolig längre. Önskar så att du också kommer till ditt mål! <3 / HG

      Radera
    5. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 21:29

      Det hjälper ju till en viss nivå. Men resten av vägen finns ju bara ovisshet eftersom man inte kan sia framtiden.
      Skönt att du inte är lika orolig längre! Det måste vara så mycket värt att få en paus.
      Tack :) Det önskar jag med <3
      Kram på dig!

      Radera
  6. Kära du... Jag känner så med dig. Hoppas och håller mina tummar att detta ska gå bra. Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka3 april 2015 kl. 18:12

      Tack fina fina du <3

      Radera