lördag 14 december 2013

Busigt värre med tjuvtest på ruvardag 5

Att testa på ruvardag 5 är väl egentligen inte det smartaste man kan göra eftersom svaret kan vara missvisande. Det är så pass tidigt att hcg-hormonerna sällan hunnit bli starka nog att kunna synas på ett test, och därför är det lätt att man kan bli besviken i onödan. Men det kliade i mina fingrar, ock klockan 6.00 imorse kunde jag inte hålla mig längre (i dubbel bemärkelse) efter att ha legat sömnlös och kissnödig i mer än en timma. Det var helt enkelt omöjligt att sova i natt. Jag väckte karln min och slank in i badrummet.

Vad visade testet då undrar ni säkert? Hm, jag vet faktiskt inte vad jag ska svara. Vid första anblicken en solklart negativt test, men när man vinklade testet i ljuset kunde man se en väldigt svag skugga jämte teststrecket. Hm... Det är ju något där, sa både mannen och jag, fullkomligt övertygade. Och min man är vanligtvis väldigt skeptisk till graviditetstest ska jag tillägga. Vi doppar ett till av testlagrets blåa graviditetstest, tänkte jag och körde ner både en likadan och en annan sticka från testlagret som jag aldrig använt tidigare i urinkoppen. Även på nummer två visade testlagrets blå test en svag skugga. Den andra stickan är ytterst tveksam. Strecket man eventuellt kan utläsa på det känns mer som ett hysteriskt och desperat försök att se något som inte finns. Alltså inte synbar!

Men jag tänker såhär. Det är ju inte skrivet i sten, men jag tror att det där var antydan till positiva test. Sammantaget med känslan i kroppen så drar jag slutsatsen att vi borde kunna se starkare streck imorgon eller dagen därpå. Vi är försiktiga med att uttala oss om det ena eller andra här hemma. Skräcken är tyvärr större en någonsin och hoppet att det här lilla livet ska stanna hos oss är väldigt lågt. Vi får ta en dag i taget. Först ett säkert positivt test. Sen kan vi fokusera på att överleva längre än missfallsdagen vi upplevt två gånger. Ett steg i taget.

Jag ska försöka att inte ta ut något i förskott. Det finns ju alltid chans att strecken inte blir starkare. Men oj så svårt det är.

6 kommentarer:

  1. Jag litar inte ett dugg på testlagrets tester. Jag får jämt två streck. Jag hoppas verkligen det är ett positivt för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 19:49

      Att få spökstreck är ju inte roligt!! Hur kommer det sig att du får två streck tror du? Kan det vara så att du blir gravid men får väldigt tidiga missfall/ alternativt att embryot fäster flyktigt och sedan släpper? Jag har använt testlagrets tester i många år nu och har aldrig fått tillstymmelse till spökstreck när jag inte varit gravid, så jag har haft rätt bra tillit till dem. Det här är tredje gången testen visar en tidig graviditet, så de tycks vara väldigt känsliga. Första gången visade sig plusset på RD 11 (en 2-dagars), andra gången RD7 och nu RD5 (blastocyster). Fast jag har aldrig litat enbart på testlagret utan alltid alltid kompletterat med en clearblue. Då blir man säker liksom!
      Varma tack för dina lyckönskningar :)

      Radera
  2. Spännande! Heja strecket ;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka14 december 2013 kl. 19:51

      Strecket lyssnade!!!!! :) jippie!!! Varma tackkramar för ditt outtröttliga pepp <3

      Radera
  3. Hoppas hoppas.. har följt din blogg sedan i våras.. Jag och min sambo gjorde vår första IVF med start i november och plussade, så ultraljud 10 januari och BF 20 augusti.

    Jag hoppas innerligt att det är er tur nu, för vilken resa ni gjort..
    Jag var inte långt ifrån att brista efter drygt 2 års besvikelse men vi blev lyckligt lottade att lyckas på första.. Bara hoppas att pyret trivs.

    Håller tummarna för er <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 23:26

      Tack snälla Bella för din kommentar! Ja, det har varit en lång och tuff resa. Men nu hoppas vi på att det håller på att vända.
      Grattis till pluset! Vilket härligt besked att lyckas på första försöket :) och tack för att du följt mig så länge. Det har varit en händelserik tid, men även om man gått igenom mycket tuffa tider så ångrar jag inte en sekund. För nu kanske Theodor äntligen är på väg.. Vi hoppas det <3
      God Jul Bella, och stora kramar till dig!

      Radera