lördag 21 december 2013

Tankar, plugg och julgransklädnad

Sömnen lyser med sin frånvaro. Jag fick inte ens 4 h i natt. Jag vänder och vrider mig fram och tillbaka i sängen, dödstrött men superstressad i tankarna.. Tänker på uppsatsen, pyret, och allt som måste göras till jul. Jag tror ju att kortisonet har sin lilla del i sömnlösheten, men vad vet jag? Hur som helst är det frustrerande när jag bara haft en natt med mer än 4h sömn på flera veckor.

Kanske vänder det när/om graviditeten känns säkrare. Ännu har man ju svårt att slappna av minsta lilla, även om en del dagar är lättare än andra. De vita dagarna.

Idag har jag spenderat hela dagen 9-17 med att plugga, utan att ens ta en paus. Jag ska försöka hinna med så mycket jag kan imorgon också, för sen åker vi ju bort över jul- och några dagar måste jag ju få ledigt! Har suttit med statistikprogrammet spss som jag aldrig tidigare använt. Youtube och google är därmed mina bästa vänner för att försöka förstå hur jag ska gå till väga för att få fram resultat och analysera datan vi samlat in. Vi har minsann inte gjort det lätt för oss med alla variabler ;)
Det där med låg ambitionsnivå höll inte hela vägen.

På kvällen har vi hursomhelst klätt granen och lyssnat lite på julmusik. Jag kände faktiskt lite julkänsla och det var väldigt skönt eftersom det känns som om jag gått minste om allt julmys hittills. När jag satt där i en fåtölj och studerade maken så slog det mig att det här är "första gången" för oss. Första gången vi får fira jul som gravida, och det är ju faktiskt det vi har önskat oss varje jul i många år. Man kunde ju hoppas att det kunde kännas lite bättre, men jag ska försöka att inte gräma mig allt för mycket över det. Vår rädsla är ju trots allt inte alls konstig och faktiskt rätt befogad. Det är okej att känna som jag gör. Åtminstone tills vi fått något slags bevis på att det kan gå vägen..



Jag ser hur trött min man är. Han brukar ha mycket energi och vara positiv nästan varje dag. Den senaste tiden har han förändrats mycket, och han är verkligen sliten och utmattad. Det är all oro som tär på honom, det är jag helt säker på. Ibland funderar jag nästan på om inte han har tagit över rollen som den mest oroliga av oss båda nu på sista tiden..?! Rollerna i vårt förhållande till varandra ter sig annorlunda i den bemärkelse att han inte orkar finnas där och fånga upp mig, eftersom hans egen ork inte finns. Men vad jag märker då är att jag blivit den som peppar och säger att allt ska gå bra. Så intressant det är egentligen hur människor som lever ihop fungerar. Om den ena rasar så gör inte den andra det i samma utsträckning, för det måste alltid finnas någon som håller skeppet uppe. Vi samsas om bördan. Min underbara älskling, jag hoppas att han finner lite trygghet och kraft snart<3

8 kommentarer:

  1. Det kan mycket väl vara kortisonet som förstör din sömn. Vi fick tillbaka två ägg 2/12, har nu plussat och jag äter kortison. Började med 10mg och ska nu under två veckor äta 5mg. Det är viktigt att ta dom på morgonen sa min doktor för annars kan det rubba sömnen. Tycker dock att den gjort det lite ändå, eller så har jag sovit dåligt av andra anledningar. :)
    Håller tummarna så för att allt ska gå bra för er!! God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 21:58

      Åh va roligt att du också plussat ;) Grattis!!!! Då ligger du alltså en vecka framför mig. Så du ska ta fram till v 8 då?
      Tack för din tumhållning och tipset. Jag tar tyvärr redan på morgonen, men har en dos på 20mg så sömnpåverkan känns inte helt konstig.

      God jul och lycka till med graviditeten! Uppdatera gärna ibland om hur det går för dig och hur du mår:)

      Radera
  2. Jag fick också besked att ta kortisonet på morgonen eftersom man blir så pigg av det. Inte för att jag märkte något av det men det kan säkert känts av om jag tagit dem på kvällen istället.
    Håller tummarna för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 21:59

      Härligt att du slapp biverkningarna :) Avis för det.. ;)
      God jul!!!!

      Radera
  3. Åh vad ni kämpar på! Jag lider med er, det är ett tufft vakuum ni befinner er i!

    När får ni göra VUL?

    Många varma julkramar från mig!

    Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:08

      Ja, det är kämpigt och tufft i det här vakuumet. Man försöker att hålla sig positiv, men oron håller ett hårt grepp om oss båda.
      Vi har inte fått någon tid för VUL än. Kliniken ville inte godkänna gravtest innan testdagen, och eftersom de nu har julstängt så kan jag inte boka någon tid. Jag ska ringa dem den 2a jan och boka tid, men det blir nog inte förrän om tre veckor. Det är en hel evighet tills dess... Jag har dock tänkt att om oron blir helt olidlig under helgerna så ringer jag gynakuten. Men det är ju bara en reservplan.

      Varma julkramar tillbaka till dig fina Anne :)

      Radera
  4. Ja en vecka innan blir det ju ungefär, är i v.5+5 eller 5+6 nu när klockan är efter 24.00. :)
    Ska sluta i v.8 ja, är lite rädd för det. Ska då också sluta med Fragmin och Progesteron.
    Vilket härligt test du fick idag på testdagen. :)
    Stort lycka till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka23 december 2013 kl. 08:25

      Förstår att det känns läskigt att sluta. Det tycker jag också, trots att det är en månad kvar tills dess. (Nästan). Har du fått något VUL inplanerat än då? Det borde väl infalla samma vecka som du slutar med medicinerna.
      Kram och god jul!

      Radera