fredag 20 december 2013

Varje vit dag är en seger!

Att vakna och se att det inte kommit ut något rosa under natten är en underbar känsla. Jag vill hemskt gärna ha en vit jul- i dubbel bemärkelse.

I natt har jag faktiskt sovit. Första natten på länge. Varje gång jag har vaknat under natten har jag vaknat med handen på magen, över Theodor. Jag har tagit bort handen och lagt den efter sidan, men när jag vaknat har den legat där igen. Ganska mysigt faktiskt. Just nu är det ju faktiskt något litet där inne som försöker tänja ut min livmoder och borra sig in riktigt hår. Jag minns inte om min mensvärk var så skarp som den är nu vid mina första graviditeter. Sånt är svårt att minnas. Så egentligen vet jag bara att det gör väldigt ont nästan hela tiden, och det tyder ju i alla fall på att något händer där inne. Jag ska försöka att ta det med ro och minnas att alla graviditeter kan vara olika.

I övrigt finns en del saker som verkligen visar att kroppen är preggo.
-Illamående! Faaaaasansfullt illamående och svårt att äta överhuvudtaget. Allt bara växer i munnen. Citrusfrukter är egentligen det enda jag är sugen på. (Stackars mage). Värst är kvällar och nätter för mig, men egentligen känner jag av det genom hela dagarna. Det bästa är att ligga ner, men när jag då sätter mig upp är jag nära att kräkas. Första kräket kom i förrgår.
-Yrsel. Nära att svimma när jag reser mig. Och därtill tillkommer en enorm orkeslöshet och darrighet i armar och ben. Fast jag har ju också haft influensa vilket bidrar till den svaga kroppen. Jag har svårt att orka lyfta mina armar och ben, och att gå i trappor är en plåga- benen viker sig.
-Förändrad smak. Päronmer smakade metall och potatismoset jag tvingade i mig igår smakade helt annorlunda. Spännande värre :)
-Foglossning. Den är inte så skarp som första dagarna, men jag känner ju inte efter så noga längre. Men den är ändå ständigt där och blev exempelvis värre av att gå till skolan och sjukhuset igår.
-Mensvärk och ryckiga tarmar, intensivt och skarpt. Detta är viktigt!!! Mensvärken och rycken/kramperna i livmoder och tarmar har fortsatt sedan i söndags. Anledningen till att det är viktigt är att jag var livrädd över just den känslan när det också kom blod eftersom det var så som det hade varit under mina missfall. Men nu har det fortsatt utan blod, och det ger mig hopp om att smärtan inte var kopplad till just blödningen. Det går att välja att se det så, och därför gör jag det eftersom det får mig att känna mig tryggare.

Just nu tänker jag njuta av att jag är gravid och att oron för en stund har minskat. Det förtjänar jag. Det är många som peppar mig och hoppas för oss. Både här på bloggen och privat. Aldrig har vi varit såhär öppna med vad som försiggår, och det är kanske bra för vi får mycket inputs om hur vanliga blödningar är vid graviditeter. Min vän som bor alldeles för långt bort har frågat varje dag om hur det går för oss. Hon firar varje dag jag har som gravid, och det gör mig så glad. Helt rätt inställning! Så nu gör jag precis det- jag firar att inget tokigt har hänt än, och att jag fortfarande är gravid! Och hopp finns det gott om. Det kan ju faktiskt bli så att vi får uppleva den bästa sommaren i våra liv 2014...<3 Theodor är nog här för att stanna den här gången..

12 kommentarer:

  1. Jag har läst din blogg ett tag men aldrig kommenterat.
    Önskar dig all lycka o välgång med din graviditet o hoppas att allt går vägen för er! <3
    Illamående är en hemsk plåga i början av graviditeten o försök åtminstone att dricka mycket vatten. Stanna upp ofta i vardagen och småät, det hjälper jag lovar. Även om det är det sista du vill så gör det. Salta riskakor, rån, banan, äpple, apelsin.. o håll dig ifrån koffein- det kan faktiskt göra en riktigt illamående. Yrsel kan komma av blodtrycksfall såhär i början.. sätt dig på en stol o ner med huvudet mellan benen! Res dig försiktigt o se till att ha rört på ben o fötter innan du reser dig- då har du redan börjat hjälpa kroppen pumpa blodet i kroppen.
    Tänker på dig & önskar dig en god jul. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:11

      Tack snälla för alla dina råd och dina lyckönskningar. Jag blir alldeles rörd! Jag ska absolut ha dina tips i minnet och tänka på att äta ofta och dricka mycket.
      Jag blev väldigt glad för din kommentar. Ha en riktigt GOD JUL :) kram!

      Radera
  2. Skönt att det ser så mkt mer hoppfullt ut nu än för några dagar sedan. Jag håller tummarna för många vita dagar framöver och lite mindre oro! /Maja (som kommenterade här för några veckor sen med en fråga om prednisolon. Har du fått mitt mail tro?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:13

      Tack Maja! Ja jag hoppas att det fortsätter att se ljusare ut. Jag har svarat på ditt mail nu så jag hoppas det kommit fram. Ber som sagt om ursäkt att det dröjt, men jag är så sällan inne på den mailen.
      GOD JUL

      Radera
  3. Har följt dina inlägg hela tiden via telefonen men har inte kunnat kommentera via den. Äntligen är jag vid datan.

    Vilken mardröm ni har gått igenom de senaste dagarna! Usch va jobbigt att blöda, så hemskt! Förstår exakt hur du känner dig! Skönt att blödningen har slutat nu och stickorna visade ju bra.

    Magont är hemskt. Man kopplar ju det genast till något värre fast det kan bara betyda att något händer i livmodern.

    Vilka starka symptom du har :) Plus alltid till det.

    Hur mycket Prednisolon äter du nu?

    Styrkekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:20

      Tack snälla du för att du läser och hejar på :) Det gör mig så glad! Jag har förstått att det är svårt att kommentera på bloggen via telefonen. Suck, det är väl blogspot som inte är helt guld. Om man inte kan kommentera med sitt google konto så kan man välja namn/webbadress och skriva in det manuellt när man kommenterar. Det brukar funka för mig.

      Ja, visst sammankopplar man det med värsta tänkbara scenario. Jag har faktiskt haft otroligt skarp mensvärk den här gången. Ibland så att jag varit nära tårar. Hoppas det tyder på att livmodern växer så det knakar.

      Jag tar 20 mg om dagen fortfarande. Har inte vågat sänka dosen innan den mest kritiska dagen passerat. I slutet av nästa vecka tänker jag sänka till 20mg om dagen.

      God jul fina du, och stor kram!

      Radera
  4. Jag tror verkligen att Theodor är här för att stanna!!
    Jag håller alla tummar jag kan!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:21

      Åh!!!! Fortsätt tro fina du! Tack för dina fina ord :)
      God jul och kram!

      Radera
  5. Klart han är! Vecka 38 och klänning i sommar, är säker på att det var en sanndröm ♡ Du mådde illa också. Och hade liten mage, trodde du var i vecka 17 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:26

      Åh, underbara du <3 Tårarna rann, och ett leende från öra till öra spred sig på mitt ansikte när jag läste din kommentar igår! Du anar inte vilken kraft din dröm har haft på mitt inre. Det är som ett mantra som upprepas i mitt huvud. Åh så jag mådde illa också? Jag hoppas innerligt att det var en sanndröm. Den bästa sanndrömmen jag kan tänka mig!
      God Jul J, och varma stora kramar till dig

      Radera
  6. Stort grattis till plusset! Har inte skrivit något innan men tittar in här lite nu och då för att följa resan, håller tummarna så hårt för att allt ska utvecklas åt rätt håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka22 december 2013 kl. 22:27

      Åh tack snälla du :) Det hoppas jag också!!!
      God Jul :)

      Radera