torsdag 28 februari 2013

Nyhet: underlag lagändring

Idag vaknade jag av ett underbart sms där sambon skrev att "statens medicin-etiska råd" har lämnat in ett nytt underlag till riksdagen (som jag förstod det) gällande assisterad befruktning. Sist ett liknande underlag kom var för 18 år sedan och var då avgörande för lagarna kring assisterad befruktning! Men visst har utvecklingen gått framåt sedan dess, och hela tiden har Sverige har legat i bakkant och inte diskuterat en etisk omvärdering av vikten av genetiska band förrän nu.

Ni kan bland annat läsa om detta här!

Gladast är jag för att en av diskussionerna handlar om att man vill tillåta befruktade embryon som blivit över vid provrörsbefruktning att "adopteras" av en tredje part! Fantastiskt tycker jag!!!! Detta har jag väntat på!!!! Jag tycker att detta är något som borde tillåtits för länge sedan... Framförallt nu när jag börjar ana att vi kanske själva skulle behöva den möjligheten om äggdonation/spermadonation inte går vägen för oss.

Bra start på morgonen måste jag säga! Nu håller jag mina tummar för en lagändring!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar