fredag 22 februari 2013

Skräckbeskedet efter vårt IVF (ICSI) 3....

Jag var allt för skakad och ledsen för att skriva något igår när vi hade varit hos läkaren för att få besked om det hade blivit några befruktningar eller inte...

Äggplocket var som ni vet i onsdags, och de fick ut 8st ägg. So far, so good... Av dessa borde ju några vara mogna och befruktas tänkte vi, för efter alla tuffa besked så borde vi väl få lite medgång tillslut. Nej, det höll tydligen inte de högre makterna med om, för istället fick vi ett besked vi aldrig hade anat.... Jag tar det från början:

Vi kom till kliniken kl 09.45 där vi för första gången mötte ett par i vår egen (unga) ålder i väntrummet. Va skönt att se att vi inte är ensamma om att ha problem, tänkte jag, och jag tror den där andra killen i rummet tänkte samma sak för han tittade intensivt mot oss när vi satt där och väntade på att bli uppropade. Läkare A kom och ropade upp oss, och vi blev invisade i ett litet samtalsrum med två soffor mitt emot varandra. Direkt när vi hade satt oss i sofforna så sa hon: 
-"Nej men det blev ju tyvärr ingenting den här gången heller. Det var kanske det ni anade eftersom ni ville boka det här mötet".
Jag föll gråtandes ihop mot sambons knä. Hur mycket man än försöker förbereda sig mentalt för att få de här tuffa beskeden så kan man inte undvika känslostormen och förtvivlan när man väl måste konfronteras med den verkliga situationen. Det här är vår tredje IVF (ICSI) och vi har ALDRIG fått någon återföring. Vi har ALDRIG fått höra att ett ägg blivit befruktat.  Det är hårda bud..
Jag försökte samla mig och med darrig röst lyckades jag få fram:
-"Vad gör vi nu? Vi kan ju inte bara hålla på såhär och misslyckas hela tiden..?"
Läkarens svar gjorde att luften gick ur mig. Donation. Vi måste ändra på något, och det är troligen äggen som det är fel på. Nu måste vi överväga ÄGGDONATION........

Vad som diskuterades därefter var huruvida de var säkra på om det är äggen som är av dålig kvalitet eller spermierna som inte orkar. De tror på äggen. Det är nästan alltid äggen. I bara 6-7% av fallen är det spermierna och drygt 80% av fallen när det inte sker befruktning beror på dålig äggkvalitet. De kommer aldrig kunna veta säkert, och det är inga synliga fel på mina ägg. Däremot hade labb berättat för läkaren att äggens cellmembran (innanför skalet alltså) kändes lite annorlunda än vanligt, och det är egentligen det enda som pekar på en felaktighet. På läkaren lät det alltså som att äggdonation är vårt nästa steg. Det enda möjliga steget. Vi frågade om man inte kunde testa spermiedonation först för att utesluta spermafaktorn (hans prover är ju ändå dåliga och vi behöver ICSI), men läkaren kände att hon behövde diskutera detta ihop med sina kollegor först. Det verkar dock inte som att hon ansåg det som ett bra alternativ eftersom det, som sagt, nästan alltid är äggkvaliteten som är dålig.

Jag är alltså 23 år och infertil. Jag kan inte få barn... (missförstå mig rätt, alla barn vi får blir mina- men jag tror ni ändå förstår vad jag menar). Jag är ung, har superbra AMH, FSH, jag har PCOS och därmed alltså massor av ägg, osv... Men mina ägg är tydligen ändå värdelösa. Mina ägg kommer aldrig kunna framavla ett barn som ärver mina gener, mitt utseende och mina egenskaper.

Jag är chockad, förkrossad, förtvivlad, ARG, orolig, panikslagen... you name it. Google är just nu min värsta fiende, och bara under denna morgon så har jag blivit varse om att det inte går att göra äggdonation i Sverige privat när man vill ha mer än ett barn (alltså ett syskon) utan då hänvisas man utomlands och får inget som helst bidrag till de, i runda slängar, 70 000 man måste betala per försök (exlusive mediciner, läkarbesök i sverige, resor osv). HUR FAN ska vi ha råd med det? Vi kommer väl aldrig kunna köpa hus eller ha en dräglig levnadsstandard... 

Hur som helst är äggdonation en helt ny värld för oss och vi var inte ett dugg förberedda på detta. Redan vid första  IVF-behandlingen fick vi visserligen höra att en potentiell orsak till att äggen inte befruktades var dålig äggkvalitet- men det var så otroligt osannolikt med mina bra värden och min låga ålder menade läkarna. Så det litade vi på.. Tji fick vi..

Det som händer nu är att vi väntar svar på ett kromosomprov som de tog på mig igår. Det tar ca en månad att få svar på. Har jag en kromosomavvikelse kan detta  vara orsaken till min dåliga äggkvalitet. Är provet normalt kommer jag aldrig få veta varför de är dåliga..... Hur hanterar man det??????????
När provet är analyserat så bokas ett möte med läkarna för att diskutera hur vi fortsätter, och vi skrivs in på donationsutredning med kuratorn. Därefter sätts vi upp i donationskö. Just nu har de ganska kort kö (enligt dem såklart) på drygt ett år (!!!!). Om man själv tar med en donator kan det dock förkortas några månader, men donatorn ska både utredas och ta prover med ett halvår emellan, så någon kötid på mindre än 7-9 månader kan man inte åstadkomma oavsett hur man gör.....

Det känns som någon annan person har tagit över min kropp och sitter och skriver detta. Det känns inte som att det här händer mig. Jag nyper mig själv i armen och undrar när jag ska vakna, men inget händer. Jag drömmer inte... det här är min nya verklighet.


 


10 kommentarer:

  1. Va ledsamt att höra att de blivit så här tokigt för er. De är konsitgt hur alla våras kroppar är funtade och när man har svårt att få svar på saker och ting gör ju att de blir svårt att bära. Hoppas du och din sambo kan finna stöd i varandra. Att inte ni glömmer bort varandra i det här. Lycka till med allt nu och ta hand om dig <3

    SvaraRadera
  2. Beklagar så de trista beskedet. Jag hoppas att det så småningom ska bli ett litet barn för er! Ta nu hand om varandra och försök göra saker som ni tycker om!! kramar till dig

    SvaraRadera
  3. Jag finner inga ord. Fy fan vad livet suger.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Jag lider med dig! Det var inte såhär det skulle gå. Kramar om!

    SvaraRadera
  5. Hittade plötsligt tillbaka till din blogg efter dator-haveri och detta var ju inte vad jag hade hoppats på. Vet inte vad jag ska säga... <3
    Många kramar Jane

    SvaraRadera
  6. Åh jag får ont i hjärtat när jag läser om det besked ni fått! Hoppades så att det var er tur den här gången! Skickar massor med styrkekramar!

    SvaraRadera
  7. Såg nu att bloggen kommit igång igen. Är så ledsen för er skull. Vet inte vad jag ska säga. Kraam

    SvaraRadera
  8. Jag fick en total chock för tre år sen när jag fick samma besked. Jag grät, googlade dag som natt och sörjde. Nånstans hoppas man.

    Nu känns det inte konstigt alls även om vi ännu inte lyckats..

    Jag svarar gärna på frågor eller funderingar du har om ÄD, maila eller kommentera så hjälper jag dig..

    Många kramar

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag hittade just din blogg och jag blir verkligen ledsen av att läsa detta. Det är hemskt att inte alla människor kan bli gravida. Det är fan orättvist. Jag vill bara skicka styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  10. Det är så obeskrivligt tungt att få dessa besked. Jag vet hur det känns, marken faller under fötterna och livet känns som ett jävla skämt. Som om någon hånskrattar och talar om för en att man inte är värd mer.

    Visst känns det oerhört främmande och skrämmande att ta någon annans kvinnas ägg och befrukta dessa med SIN partners spermier? Och att det ska bli MITT barn. Alltså, jag känner verkligen panik över det. Jag har aldrig känt mig så ynklig som då läkaren sa att mina ägg är FULA och att vi borde gå vidare med äd. Aldrig så ynklig, så liten, så värdelös.

    Sen som du skriver, pengafrågan.. Var i hela världen ska man få dessa pengar ifrån?! Ska vi aldrig kunna köpa hus, åka utomlands, äta ute och unna oss själva vad vi faktiskt förtjänar. För vi förtjänar allt detta och vi om några har väl stort behov av att uppmärksamma hur viktiga vi är. Som par. När man går igenom barnlösheten som bara blir värre och värre. Och när jag säger vi så menar jag alla vi som är ofrivilligt barnlösa.

    Jag vet inte vad jag ska göra om min operation inte hjälper. Jag tror kanske ett försök med äd, som då är gratis, får provas. Annars får det vara bra. Jag har inte ork eller psyke för att överleva mer påfrestningar. Jag hoppas ni orkar och att du får mycket stöd av andra i liknande situation.

    Det är ingen tröst, jag vet. Men du är inte ensam. Jag är också 23 år, infertil och totalt hjälplös. Men på något vis ska väl livet gå vidare och jag hoppas både du och jag hittar något som passar oss och som gör oss lyckliga. En vacker dag.

    Stor kram!

    SvaraRadera