måndag 18 februari 2013

Tips om otrivelle ägglossningsspruta!

Har du också fått denna modell av otrivelle för att ta i slutet av ivf- behandlingen? Då har jag ett tips: Håll för Guds skull sprutan med själva kanylen uppåt och skruva av korken långsamt och försiktigt. Annars rinner det snabbt ut några droppar innan du fått in sprutan i magen, och dessa droppar är värdefulla för att inget ska gå fel med behandlingen.


Min kväll kunde ha slutat i vild panik, men tack och lov var jag väl förberedd med två otrivelle i kylen. (En av dem var kvar sen ivf 2).

Det var nämligen så att jag höll sprutan åt fel håll, det vill säga med kanylspetsen snett nedåt när jag tog av korken på sprutan. Innan jag ens hann reagera så sipprade typ 5-6 stora droppar ut ur spetsen, och ytterligare en stor mängd vätska under tiden då jag vände på sprutan. I mitt huvud ekade läkare M's ord efter vårt misslyckade ivf 2: "-Var det något som gick fel med ägglossningssprutan??". Nej.. det här är inte bra, tänkte jag..
Jag bestämde mig genast för att inte riskera att något går fel, så jag hämtade reservsprutan och skruvade försiktigt av korken med sprutspetsen riktad uppåt. Jag var också noga med att hålla kvar sprutan länge i magen för att all vätska skulle gå in i huden. Kan stolt säga att inte en enda droppe hamnade utanför min kropp. ;)

Så det är ett hett tips till er som inte är vana med otrivellesprutan!

1 kommentar:

  1. Lycka till nu!! Håller tummarna för att allt skall gå bra denna gång.

    SvaraRadera