måndag 18 februari 2013

VUL 2, ivf 3, här har det hänt grejer

Nu är jag hemkommen från ultraljudet på sjukhuset där jag faktiskt blev lite positivt överraskad över hur mycket som hänt med mina små äggblåsor under helgen! På mitt första ultraljud räknade läkaren det till 2 blåsor på ena äggstocken och 6 på den andra som var någonstans mellan 10-16mm stora. Sen fanns ju en del minisar också som vanligt.

Nu idag så var både min och läkarens kommentar: "OJ.." när vi först såg de stora blåsorna i den ena äggstocken. A (den gulliga rödhåriga läkaren) sa att hon egentligen tycker att det är lite för många blåsor och att jag ligger i riskzonen för överstimulering. Jag har hört om folk med ett 30-tal äggblåsor, så mina 16+ känns ganska få i jämförelse, men överstimulerad har jag ju varit tidigare så det känns inte osannolikt att det händer igen.

Jag känner mig dock lite hoppfull att den stora storleken på blåsorna är en positiv förändring jämfört med tidigare behandlingar där äggen varit omogna vid plock. Med 9-10 blåsor i den ena och 6 i den andra så borde det ju dessutom finnas ett par ägg mogna kan man ju tycka. Särskilt eftersom minst 6-7 stycken var 19-20mm stora. Hm.. Tankarna snurrar.

Det som händer nu är att jag ska ta ägglossningsspruta ikväll!! Äggplock blir det på ONSDAG! (Shit va fort det har gått...) MEN, om mitt östradiolvärde ligger för högt (överstimulerad) så ska inte otrivellesprutan tas, utan då måste jag ta en spruta som kallas suprecur vilket ska stoppa upp tillväxten av blåsorna till 99% och då kommer alla eventuella befruktade ägg att frysas ner och sättas tillbaka i en annan menscykel när överstimuleringen gått över. Äggplock blir det alltså oavsett vad östradiolvärdet visar, men sprut-sorten och vad som händer efter äggplocket vet jag alltså inte än. A ska ringa mig i eftermiddag med besked!

Spännande, nervöst, jobbigt, förväntansfullt, skönt... Nu är det bara att vänta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar