torsdag 15 augusti 2013

Blödning under nedreglering? (Synarela)

Usch vilken förkylning jag dragit på mig. Har legat däckad i soffan sedan i måndags. Men jag ska inte klaga. Jag har klarat mig hela den här sommaren, och det var absolut viktigaste eftersom vi hade bröllopet framför oss. Dessutom hinner jag med största sannolikhet friskna till innan vi börjar med sprutorna. Nu får jag ju dessutom chansen att, utan dåligt samvete, plöja film efter film på netflix eller viaplay. Det enda som egentligen grämer mig är att jag knappt får i mig synarelan eftersom jag är så förbaskat täppt i näsan. Haha, det är ju helt bisarrt egentligen att jag snart gjort slut på två hela toarullar genom mitt konstanta behov av att snyta mig eller nysa.

Imorgon tar jag sista tabletten primolut-nor. Har mensvärk från *******, men är osäker på huruvida jag bör eller inte borde få mens på söndag/måndag?!? Det är sprutdag 4 idag. Vad tror ni, som gjort långa metoden tidigare? Ska man få mens? Har det gått åt skogen om man får det, alternativt inte får det? Ni undrar säkert varför de blandat in primolut-nor i den härliga (?!?) cocktailen av mediciner.. Det är helt enkelt så att man aldrig vet när det är en vecka kvar till mens för mig pga pco:n, så då fick vi "simulera" dag 21 genom att jag först fick äta primolut-nor, och på dag 6 börja med nedregleringen.

Jag vill inte säga för mycket, för mitt psyke kan svänga mycket under behandlingar, men jag har kommit in i ett bra flow. Ett hoppfullt flow. Ett flow där det faktiskt känns okej att kolla på gravidfilmer och surfa på babysaker jag vill sy till vårt lilla knyte när det väl är dags. Jag vill säga peppar peppar eftersom jag är rädd att förstöra magin genom att uttala orden högt, men min man tycker det är onödigt.
-Om du känner dig hoppfull, så UT med det! Säg det högt. Tro på det. Dina ord kommer inte förändra något. Det funkar inte så, säger han kärleksfullt men auktoritärt. Nåväl, jag får väl lita på honom och surfa vidare på mitt hoppfulla flow så länge jag kan.

8 kommentarer:

  1. Hänger inte riktigt med i din cocktail, och vet inte vad för sprutor du tar, men när jag gick på långa protokollet så var det först nedreglering i två veckor som startade på dag 20 och då ville dom att jag skulle ha en blödning INNAN jag började med sprutorna. Kanske annat när du äter primolut, så jag kanske bara snurrar till det. Bättre att fråga din läkare tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag förstår det. Inte ens min kära barnmorska på kliniken hängde med i svängarna när jag ringde henne och bad om svar idag. Hon fick läsa läkarens anteckningar några gånger innan hon förstod hur primolut-not skulle fungera i nedregleringen. Det var som jag trodde - Meningen är att jag (genom att ta primolut-nor i ca en vecka) ska få kroppen att "tro" att jag är på dag 20, eller 21. I vanliga fall har jag ju så långa och oregelbundna cykler.
      Tack för att du svarade.

      Radera
  2. Med Synarelan bör blödningen komma senast inom 14 dagar. Men jag vet inte hur det blir med Primolut Nor. Min brukar komma på dag 8-9. Man ska alltså få en mens innan man drar igång med sprutorna. :)

    Lycka till nu!!!
    Kram
    Libra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Libra, jag tror jag kommer få mens på måndag eller något sådant. Sköterskan lät förvirrad, men sa att jag skulle få en bortfallsblödning, men att jag ändå skulle fortsätta sprayen tills blodprovet.
      Kram

      Radera
  3. Hoppas att löser sig för dig! Har själv PCO och blir ärligt talat lite rädd när jag ser att du inte har de bästa äggen. Alla läkare säger ju att vi med pco ska ha kanonägg om vi bara kan få dem att mogna! Så jag hoppas allt funkar denna gång för dig så jag kan få lite hopp också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Försök att inte oroa dig. Vi verkar vara ett yttert ovanligt fall jag och min man. Så jag håller tummarna för dig =) Oddsen är ju höga om man har pco i vanliga fall, och jag vet bara en till tjej som både har pco och dålig äggkvalitet.
      Lycka till =)

      Radera
  4. När vi gjorde vår ivf så skulle jag meddela när mensen kommit och utifrån det räknade dom ut när jag skulle börja med sprutorna. Dom ville alltså att jag skulle få mens innan sprutstart!

    Håller tummarna för er!
    För oss blev resultatet en liten tjej som idag är 8,5 månad. Önskar er inget mindre!!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh grattis till er lilla tjej!! Gick det på första?
      Vilken lycka med en liten flicka :) Gick allt bra med graviditet och så vidare.
      =)

      Radera