torsdag 29 augusti 2013

Jävla universitet

Jag blev nekad! Nekad! Jag FÅR inte skriva c-uppsats själv... Man måste vara 2-3personer på mitt program. (Troligen av lathet eftersom det är så många studenter). De säger att vi får lösa situationen med mina studiekamrater när den uppstår istället.... Jaha, de vill se oss misslyckas?! Mig misslyckas. IGEN(!!!! ). Hur jävla okänsliga och trångsynta får man vara? Jag skickade genast mail till studentkåren och hoppas få hjälp, men hoppet är inte stort. Jag känner mig överkörd och (precis som "ebbaspotatisar" skrev) diskriminerad. Ledsen och arg!!

Ni som läser det här, som är insatta: snälla ge mig mer råd till hur jag ska gå tillväga för att överklaga. Vad ska jag säga? Hur ska jag göra? Finns det specifika lagar/regler att luta sig emot? Kan jag få intyg av någon (i så fall vem?). Jag behöver verkligen stöd och hopp nu, för det här blev sämsta tänkbara starten på terminen.....

3 kommentarer:

  1. Jag skulle säga att studenter har otroligt många rättigheter och jag tror att du måste stå fast vid din begäran (har sett studenter få rätt på mycket svagare grunder). Kolla studievägledning, kår och ditt universitets hemsida. Inte bara studentsidorna ytan även sidorna som handlar om rättigheter, likabehandling och arbetsmiljö för personal. Där finns oftast info om studenträttigheter också. Blir så himla upprörd å dina vägnar, grr. Ha alla papper med dig, boka personliga möten, var tydlig och ärlig, var inte rädd för att vara tyst och vänta ut svar. Låt dig inte skyfflas runt, ta alltid namn, telefonnummer och mail till alla du talar med! Rak rygg och på dem igen!

    SvaraRadera
  2. Håller med Mary. Kämpa på!
    Jag har tillbringat många år på universitet och jag VET att studenter har massor av rättigheter. För dokumenterade funktionsnedsättningar (syn- eller hörselproblem, rörelsehinder, dyslexi etc) är reglerna väldigt klara. I ditt fall skulle man väl snarare se det som en tillfällig om än långvarig sjukdom. Du behöver ha möjligheten att jobba heltid när du mår bra och att vara sjukskriven enstaka veckor när du får behandlingar eller blir sjuk av behandlingar. Det är inte ett dugg konstigt och inte det minsta orimligt. Och det är uppenbart att det kan bli svårt att hitta en studiekamrat som vill studera i samma ryckiga takt. Prata med studentkår, studierektor, studievägledare, studenthälsan. De sistnämnda har dessutom tystnadsplikt.
    Och kom ihåg en sak: Universitetet får pengar om du slutför dina studier. Det ligger i deras intresse att fixa det här med.
    Lycka till!

    ~ Ebba

    SvaraRadera
  3. Tror inte att det beror på lathet,utan på brist på handledarresurs.

    SvaraRadera