tisdag 26 november 2013

En underbar man <3

Det finns ingen som skulle passa mig bättre än min älskade man! Jag sitter ofta och bara tittar på honom och tänker på hur lyckligt lottad jag är som hittat min livskamrat och stora kärlek. Vi har varit gifta i fyra månader imorgon, och det är fantastiskt. Vi träffades på gymnasiet och blev nära vänner, men sen blev vi ett par i juni '08. Idag (alltså inte bokstavligt talat idag, utan i nutiden) är jag mer kär i honom än någonsin. Vi växer samman allt mer för varje dag som passerar, och har hittills klarat av mycket tragiska händelser tillsammans. Han är mitt allt, och livet skulle se mycket mörkt ut om han inte fanns.

Men för alla är lyckan av en bra partner inte självklar. Min studiekamrat förlorade sin man i cancer förra sommaren.. Han var ännu inte 50 år fyllda och därmed alldeles för ung för att ryckas ifrån jordelivet. Det smärtar i hela kroppen att tänka sig att behöva gå igenom samma scenario. Jag kan bara försöka förstå hur hennes tillvaro förändrats, och hur hennes sorg gör sig påmind varje dag, men det är omöjligt att förstå. Varje gång jag råkar nämna min man i skolan så får jag våldsamt dåligt samvete. Sitter hon och lider nu för att jag pratar om min man nu? brukar jag tänka. Jag ska fråga henne rätt ut så att jag inte trampar henne på tårna på något sätt, eller gör henne ännu mer sorgsen. Men starkare människa får man leta efter. Trots att hennes man gick bort så fortsatte hon att plugga utan paus. Jag beundrar henne och tycker att hon är en fantastisk kvinna, och jag lider verkligen med henne i hennes sorg.

Nej, att ha en underbar man är inte självklart för alla. Runt omkring mig finns en del förhållanden där paren har välsignats med barn, utan några problem, men som å andra sidan har svårt att finna harmoni och samspel i förhållandet. Det är inte heller ett scenario som är önskvärt, och det får mig att värdesätta mitt liv med maken ännu mer. Nu har vi visserligen kämpat i flera år för att få det där barnet som vi längtar efter, men ändå har vi det så bra tillsammans. Hade vi inte haft den stabila grunden och den starka kärleken som bas så hade vi kanske inte klarat av dessa år av kamp tillsammans. Kanske hade vi då gått skilda vägar eller börjar avsky varandra när livet tog tuffa vändningar? Hade vi anklagat varandra? Jag tror inte att alla förhållanden klarar av en sån här resa, och det känns som att det antingen stärker eller förstör en relation. Jag är lyckligt lottad som tillhör kategorin där vi stärkts och växt ihop av den ofrivilliga barnlösheten.

Ja, min man är fantastisk, och det är egentligen inget särskilt som gjort att jag började skriva det här inlägget. Vi har helt enkelt haft en helt vanlig dag. Vi lagade mat tillsammans, pratade intensivt om våra respektive dagar i skolan och på jobb, och sen såg vi tillsammans ett avsnitt av "The Office". Sen överraskade han mig visserligen med att baka kladdkaksmuffins, vilket visserligen inte är jättevanligt men inte heller första gången.

Just nu sitter vi här i vardagsrummet tillsammans. Nära varandra, men med olika "sysselsättningar", som så ofta annars. Jag älskar det. Närheten, och den kravlösa friheten. Jag älskar sättet vi lever med varandra.
Jag älskar min man <3



8 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt att läsa! Jag var ensam fram tills jag fyllt 39 år (förutom några år i destruktiva relationer) men jag har känt mig ensam hela tiden. Nu har jag också träffat en man, en livskamrat en stor stor kärlek och jag det är verkligen inte självklart att finna en sån partner! Jag är så tacksam och blir glad och rörd av ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 19:39

      Och tänk, nu väntar ni ert kärleksbarn <3 vilken lycka!!!
      Jag är glad att du också funnit mannen i ditt liv!
      Massa kramar

      Radera
  2. Hej!

    Hittade din blogg via IVF-bloggar.
    Läste er (långa) historia och jag hoppas verkligen att ni lyckas snart!
    Hur har din man reagerat på donatorspermier? Vi är lite i samma situation, jag och sambon fick en dotter via IVF/ICSI 2010 efter att min sambo opererat bort en testikel. Hon kom till på första försöket och när vi för drygt ett år sen skulle starta syskonförsök visade sig att min sambo inte producerar några spermier alls längre. Vi har gjort 4 misslyckade försök varav 2 med donator, ett missfall och senast nu blev det inga befruktade...
    Min sambo tycker det är ganska jobbigt med att det är en donator, hur har din man reagerat? Har det varit självklart från början?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 20:01

      Hej! Välkommen hit!
      Jag beklagar missfallet och de tråkiga resultaten. Det är pest och pina!!!!

      För min man var det självklart från start, nästan i alla fall. Han tog infertilitet förvånansvärt bra och började bearbeta tanken på donatorspermier redan den dag vi fick höra hur dåligt spermaprovet såg ut. Sen var det ju först ett år senare som vi valde att testa, och då var det ju 50/50 i valet mellan äggdonation vs. spermadonation. Det var givetvis en tid av sorg och chock först, men den gick ganska snabbt över.
      För min man spelar inte längre generna någon roll säger han. Faktum är att han säger att det mest kändes tungt å hans familjs vägnar. Numera drömmer han om att vi hämtar hem asiatiska och afrikanska barn, så tanken på gener är inte särskilt relevant längre. Han tyckte att det var så jobbigt att tänka på att han inte fick föra sitt arv vidare för hans familjs skull.
      Jag diskuterade faktiskt din fråga med honom. Han berättade då att han skulle nog ha svårare att vara okej med donationen om han visste mer information om donatorn. Som det är nu vet vi ingenting. Läkarna har matchat på något sätt, men om det är längd, ögonfärg, eller hårfärg vet vi inte. Om vi hade sett en bild av donatorn, eller vetat vad han har för intressen osv så skulle det bli mer verkligt och svårt, menar maken. För honom är den abstrakta tanken på att det är lånade spermier lättast.

      Jag vet inte om du läst bloggen fertilitetsresa? Hon gör i alla fall äggdonation just nu och har precis fått sitt första plus. Precis som jag hade hon svårigheter att komma till freds med tanken på att inte få använda de egna äggen. Men häromdagen hade hon fått en så fin kommentar som passar precis lika bra när man använder spermadonator. Den handlade i grunden om huruvida man inte kommer känna att barnet är ens eget om man lånat celler av en annan människa. Läs gärna här: http://fertilitetsresa.blogg.se/2013/november/bakar-finsk-sockerkaka-gor-jag-2.html

      Vi som lånar celler på ett eller annat sätt kommer nog alltid att ha tankar på djupa existensiella frågor gällande tillhörighet och vikten av gener. Vad jag oroar mig mest för är den envisa tendensen att försöka hitta likheter mellan människor. Om folk säger att vårt lilla barn har pappas näsa kommer vi behöva ha en plan för hur vi reagerar. Som du säkert sett har jag varit gravid två korta gånger. Båda gångerna har jag hunnit noja ordentligt över de där kommentarerna som man vet kommer komma. Min man däremot säger att det nog inte blir ett stort problem.

      Vad är det som känns svårt för din man? Jag diskuterar hemskt gärna vidare!!! Min man kan nog också svara på saker om du vill.

      Radera
  3. Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 20:03

      Ja verkligen <3

      Radera
  4. Svar
    1. Jakteneftertotallycka1 december 2013 kl. 20:04

      Verkligen!!!

      Radera