måndag 18 november 2013

Så utmattad att tårarna kommer

Det finns så mycket som gör mig trött nu. Förkylningen, studierna, sömnlösheten på kvällar och mitt i natten, medicinering av primolut-nor, huvudvärken, höstmörkret och kampen med läkarna. Som jag skrivit tidigare så har jag ju begränsad energi normalt sett efter en infektion när jag var 17år, så det finns inte mycket att ta av nu. Idag har varit en sån där dag då jag brutit ihop totalt av utmattning och känsla av otillräcklighet så fort jag kommit innanför dörren. Och då har jag ändå inte lyckats vara särskilt produktiv med något. Studierna kom jag ingenstans med, så jag följde med mamma och lillebror för några timmars julhandling, men lika trött blev jag ju av det. Det är så tråkigt att det inte spelar någon som helst roll om jag gör roliga saker, jag blir lika trött oavsett!

Jag känner mig otillräcklig! Det är bästa beskrivningen. Jag känner ju min kropp och vet om mina begränsningar, men jag kan ändå inte låta bli att förvånas av den där förlamande tröttheten och besvikelsen jag känner inför mig själv för att jag inte orkar mer. Och då menar jag inte just den här dagen, utan överhuvudtaget.
Väl hemma har vi tvättid, matlagning och ett berg av disk, men ingen energi minns kvar. Mannen är min stjärna, men jag får dåligt samvete när han måste ta så stor del av hushållsarbetet.

Jag skulle inte förvånas om jag aldrig någonsin blir "normal-pigg", om man nu kan kalla något normalt. Men jag hoppas innerligt att jag har fel, och att jag en dag kan leva ett liv som ger mig mer frid i sinnet och därmed mer lycka och energi.

Gyn-besöket idag gick ju åt fanders. Eller ja, delvis gick det bra. Livmodern är tom och det finns inga tecken på myom, vilket enligt gynekologen syns på VUL (så då kan jag stryka det från listan, TACK och lov). Men det som jag ville prata om ville hon inte diskutera, utan hänvisade bara till Ferten. Jaja, det var det....

På onsdag när vi ska till Sthlm på möte har jag lyckats klämma in ett besök hos en privat Gyn. Det är dock väldigt tajt med tid, så jag hoppas att jag hinner dit. Sen borde mensen komma i helgen, så FET närmar sig..


2 kommentarer: