fredag 26 april 2013

"Du har en sån lyster" - Ruvardag 9

Om jag nu skulle vara gravid så kommer jag ha en fin historia att berätta i efterhand. Jag träffade nämligen mamma idag på en fika för att få komma ut ur lägenheten lite. När vi satt oss vid det lilla bordet sa hon att jag såg "så himla fräsch ut." Hon studerade mig och sa igen, "Ja, du ser verkligen jättefräsch ut, och du har en sån lyster". Jag tror hon sa något om utstrålning också och fortsatte titta på mig, som om jag inte såg ut som vanligt. Hmmm tänkte jag finurligt. Är jag gravid? Syns det i så fall på mig redan innan jag själv vet något? Jag försökte att inte avslöja vad jag tänkte och sa skrattande att jag hade plattat håret och gjort mig fin idag.
Nu behöver detta givetvis inte betyda något, (för det kan ju faktiskt vara så att jag bara såg fin ut för att jag är piggare och hade fixat mig idag) men det gav mig lite hopp tillbaka efter att ha vaknat med en stark känsla av att det är kört- att pyret inte ville stanna. Ja, för övrigt har jag tyvärr den känslan i kroppen.

Det är ruvardag 9 idag. Jag får korta mensvärkar då och då, men inte så att det känns som om mensen är på gång den närmsta tiden. Det känns även lite i svanken, men det kan bero på att jag ligger ner mycket. Jag är fortfarande väldigt frusen och har somnat en stund varje eftermiddag hela veckan. Progesteronet gör en ju trött har jag förstått. Det är skönt att ha möjligheten att vara hemma.. Jag känner mig privilegierad som har en stöttande sambo som låtit mig ta den här tiden till att vara hemma och reparera mig lite. Det har varit ovärderligt! Jag hade aldrig klarat av de här sista två behandlingarna annars, det hade helt enkelt inte gått. Så tack älskade DU för att du är den mest underbara man som finns.

Jag funderar på huruvida vi ska tjuvtesta på söndag (ruvardag 11) eller inte.. Jag vill, men sambon vill inte. Ni som brukar testa tidigare, vad anser ni är fördelen med att tjuvtesta?? Och hur reagerar ni om det är minus? Tror ni på det eller fortsätter ni hoppas?? Jag är rädd att vi mår dåligt hur vi än gör...

8 kommentarer:

  1. Bara att hoppas att lystern är för att du är gravid!! Håller tummarna! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi jaaaa!!! Det hoppas vi på :)
      Kram
      Jakteneftertotallycka

      Radera
  2. Jag ser bara fördelar med att tjuvtesta. Eller feeeel. Jag klarar helt enkelt inte av att hålla mig!! Jag MÅSTE testa! Får jag minus så känns det mer väntat att blodet kommer, även om man hoppas att det ska slå om till pos. Jag klarar helt enkelt inte att vänta, DET är jobbigt. och under tre grav har jag fått pos på samma dag som på söndag två gånger, den som visade neg då var ett X. Jag säger TESTA!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen känslan av att inte klara att vänta. Sambon har gett mig strikta order om att jag inte får testa ensam, så jag kan inte riktigt ge vika för min nyfikenhet. Men jag ska nog bearbeta honom lite ikväll ;)
      Så du har alltså fått pos två gånger på dag 11, det låter ju bra. Tråkigt med dit x. Var fastnade det, och vad var de tvungna att göra åt det?
      Tack för ditt svar :)
      Jakteneftertotallycka

      Radera
    2. Ja, bearbeta på. Men bra att du inte testar ensam, man vet ju aldrig hur man reagerar. De vet inte vart det fastnade, men det fanns inte i livmodern och jag hade ont på vänster sida, så troligtvis där, fick cellgifter och vänta 6 låååånga månader på att försöka igen. Nu känns det inte ett dugg jobbigt, men då var jag rätt sur på min kropp som inte kunde fånga embryot på.rätt ställe ;)

      Radera
  3. Hoppas det är bebis som gör att du ser extra fin ut. :)

    På söndag kan du få ett plus, men det behöver ju inte heller vara säkert. Jag har tänkt lite olika vid mina IVFer. De två första gångerna har jag tjuvtestat. Första gången blev det ju + på rd9 men inte på andra. Nu på tredje så vågade jag faktiskt inte egentligen. Ville vara "gravid" så länge jag kunde. Men på rd10 gick det inte att vänta. Följ ditt hjärta.
    Jag hoppas på ett fint plus. :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas hoppas hoppas!! =D

    Mitt råd skulle vara att vänta till testdagen. Som du själv säger: risken är att du mår dåligt oavsett resultat just för att du testar för tidigt för att det ska vara tillförlitligt... När är "riktiga testdagen"?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att få höra, jag hoppas så det är för att du är gravid!

    Jag kan aldrig hålla mig, då menar jag aldrig. Testoman deluxe. Efter första ivfen testade jag på rd 10, för jag hade sån påtaglig mensvärk - negativt och mens på rd 11. Andra ivfen testade jag på rd 13, av samma orsak - negativt och mens på rd 14.

    Man har ju läst ofta om folk som får plus tidigt. Gör som du vill och känner, så håller jag mina tummar hårt hårt.
    Kram!

    SvaraRadera