måndag 22 april 2013

Överstimulering, vita blodkroppar-ruvardag 5

Jag ringde kliniken på förmiddagen och de tyckte att jag skulle gå till gynakuten redan idag eftersom jag har lite tungt att andas. På ferten hade de tyvärr inga tider, men jag behövde nog inte vänta mer än 40 minuter på akutläkaren, och hon var bra i sitt bemötande. Hon gjorde vul men var väldigt försiktig och förstod att det gjorde ont om hon bökade runt. Jag fick sedan väga mig och ta blodprover. Hur gick det då?

Jo, visst är jag lite överstimulerad med förstorade äggstockar (ca 6x4cm var den högra - den vänstra kom hon inte åt) och vätska i buken. Blodproverna såg bra ut, förutom antalet vita blodkroppar som var lite förhöjt (12). Dumt nog frågade jag inte vad det tydde på och ännu mer dumt nog så började jag googla efteråt. Vad jag förstår tyder det på infektion i kroppen eller att kroppen bekämpar en inflammation. Tänk om det innebär att mitt immunförsvar försöker tvinga bort lilla embryot? :( buhu... Jag kanske överanalyserar- men det klart man funderar!! Finns det någon medicinskt utbildad som vet? Som kan tolka?

Hur som helst tyckte läkare A (från ferten) att jag ska rapportera till kliniken varannan dag om hur jag mår, eller höra av mig akut om jag blir kraftigt försämrad. Jag måste vila, vila, vila- men det är jag faktiskt ganska bra på just nu eftersom jag är ledig.

Ja hörni, jag är inte ett dugg förvånad, men dock en aning orolig över att det förhöjda antalet vita blodkroppar är negativt. Jag vill så gärna att vårt lilla embryo ska stanna. Att man alltid ska ha något att oroa sig för :(
Jag kanske kommer märka redan om några dagar om det blir något pyre eller inte. Om jag blir gravid kommer jag ju troligen bli sämre. Så om jag får ondare i slutet av veckan kanske det tyder på något gott. Vet ni om man kan bli gravid utan att överstimuleringen eldas på och blir värre?
Va konstigt det känns att tänka så- att jag längtar efter att bli sjukare och få ännu ondare, och blir besviken om jag blir bättre...

Mmm.. Att vara ivf-are är en karusell!

4 kommentarer:

  1. Usch va jobbigt! Tyvärr kan jag inte råda dig i något för jag vet inte... Men jag tänker på dig och hoppas att det snart blir bättre!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för dina tankar. :)
      Kram
      Jakteneftertotallycka

      Radera
  2. Nu har jag inte gjort ivf men jag hade förhöjt vita och röda blodkroppar, det var urinvägsinfektion men fick antibiotika sen var det inget mer med det :)
    Fråga om att få göra urinodling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Ja det är ju möjligt att det kunde vara så, fast det svider inte när jag kissar. Bara smärtar i äggstockarna. Läkaren sa igår att det är vanligt att få något förhöjt antal vita blodkroppar efter en hormonstimulering, men mitt värde hade sjunkit lite vilket var positivt. :) tack för hjälpen!!!

      Jakteneftertotallycka

      Radera