fredag 12 april 2013

Har läkaren verkligen rätt?

Detta känns inte bra i maggropen!!! Ge mig gärna era egna åsikter, eller funderingar på vad ni anser/tror.

Jag var på ultraljud idag. Det är sprutdag 8 idag, så jag hade alltså tagit 7 sprutor när ultraljudet gjordes. I onsdags var äggblåsorna ca12-16mm stora och mitt östradiolvärde låg på dryga 1300. Idag fick jag träffa den enda läkaren på kliniken som jag har väldigt dålig erfarenhet av, som är slarvig, jäktad, och opersonlig. Hon stoppar in staven, mäter lite snabbt på ett par blåsor utan att säga speciellt mycket, och hon tycks inte ha läst igenom journalen (mer än senaste besöket). De flesta blåsorna var runt 16mm fortfarande, men det fanns kanske någon eller några på 17mm. Svårt att säga eftersom hon var så snabb.

Nu till dilemmat som ger mig så ont i magen. Äggplock planerades in på måndag, och min dos till ikväll sänktes. Detta trots att mitt östradiolvärde även gått ner (!!!!!) till typ 1200 fast det egentligen borde mer än fördubblats på de här dagarna.
Det har ALDRIG gått bra på äggplock tidigare när blåsorna varit så små på det sista ultraljudet... Då har nästan alla ägg varit omogna! Den enda gången vi fått ut mogna ägg (vid ivf 3 då vi fick 6mogna av 8 ägg) så var äggblåsorna nära 20mm vid sista ultraljudet. Någon var till och med större än så. Då var också mitt östradiol på 2400 om jag inte missminner mig. Det står ju i min journal hur fullkomligt katastrofala resultat vi fått! Jag har uttryckt min oro men känner inte att jag får respons.
Sköterskan som ringde och berättade att dosen skulle sänkas sa att eftersom läkaren tyckte att det såg bra ut så kör vi på äggplock på måndag även fast östradiolvärdet sjunkit. Hon kunde heller inte förklara varför. Jag godtog hennes svar och lade på.

Några timmar senare började jag få totalpanik. Jag orkar bara inte hantera ett lika dåligt resultat igen. Denna gången känns det som att det gäller liv och död att de får ut mogna ägg, för annars kan man ju omöjligt avgöra om mina ägg funkar med donatorns sperma. Är äggen omogna så gör vi detta helt fördjäves, och då kommer jag ALLTID bära med mig ett "tänk om" i min ryggsäck.
Mitt på ikea började jag få svårt att andas, så jag ringde sambon på jobbet igen. Jag beslutade att rusa därifrån och ta bilen till kliniken för att ifrågasätta läkarens beslut! Var det verkligen genomtänkt att sätta upp äggplocket på måndag? Med min historia i bagaget så BORDE de verkligen veta att mina äggblåsor behöver vara större än normalt vid äggplock, men det känns som att denna läkare struntat i det. (För andra gången...) Jag parkerade och rusade upp. Där möttes jag av låsta dörrar och en tom klinik. Klockan var 15. Jag kom för sent...

Det är nog jobbigt att göra denna ivf när eftersom läkarna har så lite hopp om att det ska fungera, men nu har jag även en brutal ångest och oro över att återigen få ut omogna ägg.. Fjärde gången. Då borde de lärt sig hur jag fungerar. Allt känns fördjälvligt just nu...



(För mitt eget kom ihåg: Är väldigt svullen om magen, har svårt att gå och är extremt trött i hela kroppen. Läkaren såg en del vätska, men inte så mycket att det var något att oroa sig för.)

8 kommentarer:

  1. Aggblasorna vaxer ju ca 1-2 mm per dag, sa pa mandag borde de vara mellan 18-20 mm. Det brukar ju vara da man gor aggplock. Men kanske du kan be om ett ul pa mandag precis innan de gar in? Och gor da klart for dem vad din historia ar.

    SvaraRadera
  2. Ja visst växer de, men gör de verkligen det efter ägglossningssprutan? Den ska tas ikväll.. Så de borde bara ha hunnit växa till ca 18.
    Ja kanske ska be om det, men samtidigt är det redan för sent då eftersom jag tagit ägglossningssprutan. Så då blir det ju plock oavsett. Men det klart, det kan ju vara bra att be dem mäta lite för att i efterhand kunna veta om resultatet blev sämre pga storleken.
    Tack för ditt svar!!!!
    /Jakten efter total lycka

    SvaraRadera
  3. Om jag jämför med hur mina äggblåsor har varit så tycker jag de verkar perfekta. De ska väl vara ca 18-20 mm när de plockas och det hinner de absolut bli. De vet nog vad de gör. Tyvärr år många IVF-läkare så opersonliga och tråkiga.
    Kramar och lycka till! :)
    /libra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar libra! Ja visst, det är ju så det ska vara. Men jag oroar mig eftersom mina var långt över 20mm på äggplock den enda gången de fått ut mer än två mogna ägg ur blåsorna. Jag verkar inte höra till normalfallen. Men det är bara att hålla tummarna :)
      Kramkram
      /jakteneftertotallycka

      Radera
  4. Önskar att jag kunde vara till hjälp och svara på dina frågor men tyvärr inte. Känner med dig och din oro, som säkert till viss del bottnar i en otrygghet med läkaren också?! Man lämnar ju över hela sitt liv till en okänd och det är såklart himla viktigt att man får känna att man är just viktig och prioriterad!

    Jag håller tummarna för att det ska fungera fint på måndag och för att du ska få må okej nu under helgen. Du kan inte göra mer nu!

    Kram
    Villbli3.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för ditt stöd och pepp! Det värmer! Ja visst blir oron värre eftersom jag känner mig otrygg på denne läkares proffessonalitet och brist på personlig omsorg. Men man kan ju inte göra så mycket åt det. Sen är det ju också extra nervöst denna behandling eftersom vi testar donation, och därför känns det så avgörande om de får ut några mogna ägg som de kan försöka befrukta. Nåväl, det kanske går vägen ändå?! Vi får hålla tummarna!!
      Stor kram
      Jakteneftertotallycka

      Radera
  5. Ja du, du har ju läst mitt inlägg om hur jag tycker att det har slarvats och att vi blivit inte lyssnade till!!
    Det där låter inte okej!! Jag förstår verkligen din panik!

    Nu är det som det är. Du ska ta ÄL-sprutan ikväll. Du kan ju trotsa dem! Jag brukar åtminstone spruta i 12 dagar innan jag tar ÄL sprutan och visst Äggblåsorna mätte en bra mm. Men hon verkade ju slarva en hel del enligt din upplevelse. Du kan ju trotsa dem, säger jag igen. Låt bli ÄL sprutan och gå dit på måndag och beskriv det du kommit fram till!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för ditt svar och stöd! Ja, jag har ju läst ditt inlägg och känner mig bedrövad över hur du upplevt bemötandet genom allt ni gått igenom. Tack för att du säger att du förstår, det känns väldigt befriande att oron inte bara viftas bort eftersom det är en jättestor grej för mig. Med så många besvikelser i bagaget är det svårt att hålla oron borta. Det här är nog den värsta behandlingen jag gått igenom faktiskt.
      Jag kommer att ta sprutan ikväll. Vill inte komma på ond fot med dem eftersom jag är ytterst beroende av deras vård även i framtiden. Däremot ska jag definitivt ta upp detta med dem. Tycker att man borde vara extra noga med hur man behandlar oss som har ett tungt bagage att bära på.
      Tack igen och stor kram
      /jakteneftertotallycka

      Radera