måndag 29 april 2013

Svårt att förstå att jag är gravid- ruvardag 12

Tack för alla fina kommentarer!!!! Ni är helt underbara :)

Det var en omtumlande dag igår! Även om jag kände redan kvällen innan testet att kroppen var konstig och annorlunda så hade jag mycket tvivel i kroppen. På kvällen ruvardag 10 fick jag nämligen en så smärtsam värk i livmodern att jag trodde jag skulle svimma av. Jag höll andan i en minut innan det starka ilandet släppte. Tänkte givetvis att det antingen är kört nu, eller så är detta ett väldigt bra tecken. Särskilt eftersom jag även hade både feber och migränliknande huvudvärk. Sen när jag sov kändes magen helt annorlunda. Det är svårt att förklara hur, men det kändes bara annorlunda och oroligt.

Sen på morgonen (igår alltså) vaknade jag vid 7.30 och ruskade lite på sambon som fortfarande sov. -"Jag är kissnödig nu, så du måste nog tyvärr cykla iväg och köpa testen nu", sa jag. Han cyklade, trött men utan protester, iväg till Ica och köpte ett två-pack RFSU graviditetstest, och när han kom hem gick jag in i badrummet och kissade i en plastmugg som jag sedan ställde på handfatet. Jag doppade testet i 5 sek och la det på en pappersbit på badkarskanten. Jag såg direkt att det bara var ett streck, så jag blev deppig på en gång. Sambon satte äggklockan på 5min och sen satt vi nervöst i soffan och höll varandra hårt i hand. Pling sa den. Dags att gå. Pulsen ökar och jag går först in i badrummet. Ser ett till synes negativt test och utbrister besviket "Nej, fan också".... *paus när jag böjer mig ner och tittar lite närmre på testet*... "Eller?!?!". Där fanns ju faktiskt ett till, svagt streck. Sambon var skeptisk, och jag var ytterst osäker. Vi diskuterade länge, funderade på om det var färgrester eller spökstreck. Jag doppade test nr 2 i urinburken (som jag smart nog hade låtit stå kvar om ytterligare testning behövdes). Samma svaga streck dök upp även där... OJ! Jag har aldrig någonsin fått två streck på ett test, så detta borde inte vara en slump. Pulsen och andningen ökar. Vi diskuterar vidare och är skeptiska. Googlar på RFSU's plus respektive minus, men blir inte klokare... I badrummshyllan hade jag några test från testlagret liggandes, men hade inte vågat använda dem eftersom bäst före datumet hade gått ut. Men dessa test har jag ju i alla fall erfarenhet av sedan tidigare, och på tre år har jag aldrig fått tillstymmelse till extra streck. Vi såg tillsammans hur ett mycket starkare streck växte fram bredvid kontrollstrecket, och nu började jag fatta! Det här kan inte vara tillfälligheter eller spökstreck. Jag började skratta och gråta på en och samma gång. Men vi var fortfarande inte helt säkra. De första testen var ju så svaga, och testlagrets datum hade gått ut. Vi måste ha bevis- ett clearblue digital.
Klockan var nu 8.45 och Apoteket på sjukhuset öppnar 9 på söndagar. Sambon satte sig på cykeln och trampade iväg. En halvtimme senare stod vi tätt omslutna av varandra och tittade ner på testet i min ena hand. Timglaset tickade i vad som kändes som en evighet. Sen visade sig det magiska ordet- GRAVID!!!!

Wow... Jag fattar fortfarande inte att det är mig det handlar om. Det har inte sjunkit in. Jag är chockad och omtumlad. Har verkligen inte tagit in nyheten än..

Jag är så glad, men samtidigt så enormt rädd. Jag är rädd att det här ska tas ifrån mig. Rädd att förlora den lycka som skänkts mig. Jag är livrädd att få ett missfall, jag läser ju ständigt om det på bloggar.. Varför skulle det gå bra för mig? Rädd att jinxa graviditeten genom att bli för glad. Nej, det där måste jag sluta tänka på säger sambon, och jag vet att han har rätt. Jag måste vara lycklig nu. Enbart lycklig. Men oron är stor, och jag tror det kommer ta lång tid innan den lägger sig. Synd att oro ska förta lyckan.

Mina föräldrar fick veta nyheten redan samma dag. "Varför vänta, vi måste ju få sprida lite lycka också", resonerade sambon, och jag höll med. De var helt chockade, och väldigt glada!! Härligt att se. Sambons familj ska få veta på tisdag. I övrigt håller vi det för oss själva ett tag. Jaa, förutom för er förstås som fick veta först av alla :)

Jag är gravid <3 WOW.... Jag ska bli mamma.

6 kommentarer:

  1. Det är verkligen sååå häftigt att få de där extra strecket på testet. Eller att det faktiskt står gravid i displayen.
    Jag hoppas att det är där för att stanna! :)
    Håller tummarna för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack va snäll du är :) ja det är nog bland det häftigaste jag varit med om!!

      Jakteneftertotallycka

      Radera
  2. Hurra!!! :)
    Man blir så glad för alla andra som också lyckas till slut. Försök nu att njuta även om jag vet att det är svårt.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du :) jag ska försöka!!! Vi är lite för bra på att oroa oss du och jag ;)
      Kram
      Jakteneftertotallycka

      Radera
  3. Jag har nog glömt gratulera, så grattis!! Så härliga nyheter!
    Kram Fiffig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!! Jag håller tummarna för dig imorgon :) egentligen är det min officiella testdag imorgon också. Men nu blir resultatet på testet inte någon surprise eftersom vi redan vet :)
      Kram!
      Jakteneftertotallycka

      Radera