torsdag 10 oktober 2013

Vetekudde- en bra uppfinning

Idag har jag varit hos tant doktor och fått medicin mot magkatarren. Tant doktor var visserligen inte mycket mer än något år äldre än mig, men det är så roligt att säga farbror eller tant doktor ;) Sedan jag flyttade in till stan har jag inte haft en given läkare, utan hoppat runt bland de olika inhyrda läkarna på vårdcentralen. Det får mig att längta tillbaka till tiden man bodde hemma och hade en husläkare som man gått till i mer än 15 års tid. Min gamla husläkare frågar fortfarande min mamma hur jag mår och vad jag gör närhelst hon besöker honom. Gulligt!

Nu är det inte lätt att få förtroende för någon. Dessutom är tiden för varje patient väldigt knapp, och det gör ju att det blir ännu svårare för läkarna att ge bra vård, sett till patientens helhetsbild. En tråkig brist i sjukvården måste jag säga. Det måste kännas väldigt jobbigt även för läkare och sköterskor! Mer pengar till sjukvården!

Dessutom lyckas jag alltid bli så känslosam och nervös (för auktoriteten antar jag..) att jag inte får fram allt jag vill när jag sitter inne hos en doktor. Exempelvis glömde jag helt och hållet att ta upp mina sömnlösa nätter som inträffar allt oftare. Fast att döma av denna läkares attityd så skulle hon säkert ändå bara sagt att jag skulle lägga mig senare, gjort avslappningsövningar eller liknande. Det konstiga med denna tillfälliga sömnstörning är väl egentligen att jag har en superbra lägga-mig-ritual. Mannen läser högt för mig för att jag ska slappna av och distraheras från alla tankar! (Hur mysigt som helst, och jag rekommenderar en så intim mysstund varmt till er andra). Ändå har jag de två eller tre senaste veckorna legat sömnlös hela natten 6-7 gånger. Oftast när jag är helt övertrött, som igår kväll när jag inte kunde somna förrän närmare 5 på morgonen och klockan ringde tre timmar senare. Nåväl. Det kan mycket väl vara medicinerna inför FET, eller magkatarren som håller mig vaken. Och förhoppningsvis kommer det att ebba ut tids nog. Annars behöver jag hjälp. Men det satsar jag inte på.

Hursomhelst ska jag ta höga doser av omeprezol ett tag, sen minska till två tabletter, och efter dag tio ska jag försöka fasa ut medicineringen med 1 tablett om dagen. Hoppas verkligen det hjälper. Om inte annat så blir mina egenhändigt sydda värmekuddar väl använda och värda allt slit med att släpa upp 25 kilos tunga säckar med bovete upp för våra tre spiraltrappor. ;) Micron går på högvarv här hemma.

På min vetekudde står det lycka! Som min blogg initierar så jagar jag efter den totala lyckan- ett barn. Och total lycka ska jag finna! En dag! Hoppas att den tar sin start redan vid morgondagens FET. Den dagen har jag längtat efter.....länge <3



3 kommentarer:

  1. Okej! Bra du fått lite högre dos omeprazol! Gör som jag fick rådet att göra; När du ska ta dosen på morgonen. Ta det en halvtimme innan frukost för då gör den bäst verkan. Det är en läkare som gav mig det rådet och det gjorde susen faktiskt!!

    Ang prednisolon så tycker jag du inte ska tveka. Be någon som åker utomlands köpa åt dig på apoteket där. Det skadar inte fostret!! Ät 15 mg per dag innan FET och fortsätt med det till V 12 och börja sedan trappa ned sakta sakta. Du har inget att förlora. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tips för läkarbesök: Skriv en minneslapp! Jag är inte det minsta sjukhusrädd eller skrämd av läkarauktoritet, men jag blir i alla fall nervös och glömsk hos läkaren. Då fiskar man upp sin lilla lapp ur fickan och ser till att alla punkterna är diskuterade. Viktig information kan man dessutom anteckna på samma lapp. Och nej, det är inte ett dugg skämmigt med minneslapp. Välorganiserat, heter det!

    SvaraRadera
  3. Lycka till med FET! Hoppas upptiningen går bra!
    Kram! / Fru B

    SvaraRadera