söndag 29 mars 2015

Inget blod idag, och funderingar om att bo på landet.

Idag har inget blod kommit. Egentligen inte igår heller, fast då var lutinuset rosa/rött och nu är det mer vitt/gult. Jag har haft en nära vän här som sällskap och moraliskt stöd när maken varit bortrest över helgen och idag fick vi också starta dagen med dropp medan vi åt frukost.

Äntligen hade dr.D svarar mig, och han ordinerade ett extra dropp och att jag börjar med levaxin 50ug pga TSH-värdet. Tack för alla svar angående det! Jag hoppas att det inte är för sent att börja med levaxin nu...

Det har varit en ganska bra helg mentalt sett. Bättre än vad den "borde" varit under omständigheterna. Men jag är tröttare än tröttast. Den här dagliga sömnlösheten när jag varje dygn får ca 4-5h sömn (dag+natt tillsammans) börjar tära så mycket på mig att jag har svårt att hantera det. Jag har hamnat i en mental dimma och kroppen protesterar. "Det kopplar inte riktigt. Det går trögt" menade vännen som var här. Idag när jag skulle köra och det regnade var det riktigt otäckt. Det blev liksom för mycket intryck för min stackars hjärna att hantera. Det gick bra visserligen, men jag hade inte klarat längre resa än vad det blev. Och nu har jag haft daglig huvudvärk ett bra tag såklart. (Inte ett dugg konstigt). Ska från och med imorgon testa att dela upp kortisondosen i två delar (3 tabletter på morgon och 2 på kväll) enligt tips jag fått här. Jag hoppas verkligen att det kan göra problemet mindre, för såhär kan ju inte de närmsta månaderna se ut. Hormonerna tar kraft och energi i övrigt och sömnen behövs! För immunförsvarets skull också..

Anledningen till bilturen idag är att vi var ute och tittade på ett litet hus ute på landet som ska hyras ut av ett par som äger tre hus på samma grusväg. Det är en liten 4a på 86kvm med små men mysiga rum, trädgård och både skog, äng och ett par grannar runt om. Skicket på huset är delvis lite ruffigt, men ganska förväntat av ett hus ute på landet, och vi anser att lite färg och billiga klickgolv skulle göra underverk. Kanske även ett litet badkar istället för duschen om det är möjligt. Trädgården och fasaden på huset var riktigt risigt, men trädgården längtar vi efter att få ta tag i och huset skulle målas i sommar sa de.

Kallhyran motsvarar ungefär vad vi betalar idag som varmhyra för vår fantastiska 2a på 69kvm mitt i stan, så det kommer ju att bli dyrare i och med veduppvärmning (braskamin) och elkostnad i huset. Och med transportkostnader ökar kostnaden avsevärt mycket mer. Men sen är det ju alltid så när man flyttar till hus. Vi slits då från citykärnan med närhet till ALLT till landet med 1 mil till vårt nuvarande boende.

Det som är den stora stora nackdelen med detta hus är att det bara går ett par bussar om dagen i närheten av huset. Ett par på morgonen till stan, men bara en buss hem kl.16.45. Och lokaltrafik är sååå viktigt för mig. När jag har dåliga dagar kan jag inte köra bil och min man har ännu inget körkort. (Att flytta till hus skulle ju dock bli incitament nog att gå en snabbkurs och äntligen ta det där körkortet han påbörjat att ta.) Till stan tar är det 10km, och det 12 min att köra med bil. Det är ju egentligen nära som fan. Det går att cykla, åtminstone på vår till höst. Om man cyklar halva sträckan kommer man in till ett samhälle med goda bussförbindelser, så det är ju såklart också en möjlighet. Men visst, kommunikationen suger i övrigt.

Hur som helst vill jag vara realistisk, men min realism talar positivt och negativt åt båda riktningarna. Och jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta. Jag påverkades negativt av min mammas aviga inställning och vill inte låta hennes oro påverka vårt beslut. Vi måste bestämma oss innan tisdag så det brinner i knuttarna. Vill ni hjälpa mig i detta läge? Med kloka råd? Med förnuft blandat med känslor?

Fördelar:
+trädgård. Har längtat sååå länge!
+skog och ängar runt knuten
+fler rum
+braskamin ger mysstämning
+inflytt juni/juli
+det är verkligen på landet, mer ostört än radhusområden
+ en mil till staden
+en lösning på problemet med boende inför adoption
+ hyreshus. Vi köper inte, så vi kan ångra oss och flytta om det inte funkar.
+ troligtvis mentalt bättre mående av att ha natur och liten trädgård omkring mig.
+perfekt för barn med egna trädgården och eget rum
+ potential att få det mysigt.
+ charmiga höga sneda tak
+stort kök med diskmaskin
+ska målas i sommar
+tvättmaskin
+ok att ha katt (jag är dock allergisk men vill ha)

Nackdelar:
-kommunikation nästan obefintlig
-mindre frihet/närhet till vänner och stadsliv
- maken har inget körkort, ingen bil
- blir dyrare än nu
-måste frakta ved
-köpa bil snarare än vi tänkt
- ruffigt till viss del
-två sovrum minimala
- sned tomt med mycket mossa försvårar gräsklippning (inget direkt problem egentligen)
- behövs omtapetserande och golvläggning
-mindre fräscht badrum. Ok dock.
-dusch, inte badkar
-grannarnas hus som det är utsikt mot är lite av ett skrotupplag. Står man ut?
-Max 8 mbit bredband (vi har 100nu)
- inga möjligheter till tv-abonnemang

Hm... De sista två faktorerna kollade maken just upp och vi båda blev rätt besvikna. Det handlar så mycket om vad vi har som intressen också, och där spelar internethastigheten en avgörande roll. Tyvärr! Och film, vi som älskar film. Med 8mbit funkar ju inte ens netflix eller viaplay.

Men hörni, hur anser ni? Chansa? Inte chansa? Avvakta? Har ni egna erfarenheter att dela med er av?

Vi måste bestämma oss imorgon!


16 kommentarer:

  1. Glömde i tidigare inlägg. Dr D har ibland sagt till mig när TSH gått upp (och även när progesteron gått ned), att det är ett tecken på lite immunobalans. Han har i de fallen oftast ordinerat mig ett IL-dropp. Inte ökat dosen, varken av Levaxin eller progesteron. Du ska se att du räddade allt med ett extra IL-dropp. Börja dock ändå med Levaxin, så snart du kan. Tänk på att det måste gå 2-3 h innan du tar mineraler efter intag av Levaxin. Jag tar 30mg Prednisolon och till mig har D sagt, 20mg på morgonen och 10mg vid 13:00-tiden, vilket jag kört med hela behandlingen och graviditeten (idag 20+3). Påverkar då inte sömnen. Har du tagit flera graviditetstest?//"Snart lycklig"

    SvaraRadera
  2. Underbart att höra att blödningen avstannat!! 🙏 jag tror på det här!!
    Vad gäller huset så hade jag avvaktat.
    Vi flyttade till ungefär det som ni nu funderar på. Ute på landet, såå underbart vackert var det!! (Kommer nog aldrig få en sån vacker utsikt igen) MEN urdålig allmän kommunikation, inga cykelvägar, enskilt vatten och avlopp ( apmycket jobb då brunnen sinade, vattnet frös och avloppet strulade.) råttor och möss härjade vilt! 😃 Jag blev gravid där men vi valde att sälja och flytta innan dottern föddes-efter bara 1,5 år och jag är evigt tacksam för det! Utan barn hade det säkert gått bra även om det var jobbigt med vatten och avloppet men med barn hade det varit pest! Min erfarenhet och lärdom är att det absolut inte är någon panik att snabbt flytta till hus för att familjen ska utökas. nästan alla som väntar barn väljer att flytta till hus innan bebisen fötts jag skulle rekommendera att ni istället gör livet lite enkelt för er nu när du är gravid!! 🙏 Ni har nära till allt, kan se på tv och film som ni vill! Slutet av graviditeten kanske du måste vara hemma och då kan det vara gott med lite tv-och filmmys och sen när nu fått bebis behöver du/ni egentligen bara ett varmt och tryggt litet krypin med bra tvättmöjligheter där ni kan bubbla in er i ett par tre månader. Det är toppen att ha nära till affärer och grannar, promenadvägar där du lätt kan dra vagn, andra mammor i närheten etc barnet behöver inte eget rum på länge så lägenheten behöver inte vara stor (dessutom mindre att städa och greja med😉) trädgård blir viktigt för barnet först efter ett par tre år och innan dess finns det lekplatser😀 och det är inte säkert att du kommer kunna greja så mycket i trädgården ändå sen med växande mage och ev foglossning. Med Min erfarenhet hade jag gärna bott i lägenhet eller iaf prioriterat närheten till stan och människor runt omkring under den första tiden som förälder behovet av hus kom för oss iaf långt senare! Kram och Lycka till med beslutet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skriver precis som jag känner och har känt när jag fick mitt första barn. Det är först när barnet är runt två år som det kan bli viktigt med trädgård och annat. Men det är ju min egna åsikt!

      Radera
  3. Det jag känner är den enda nackdelen är att din man inte har körkort. Problem med huset ska ju den som hyr ut det fixa. Ved får du hemkört, oftast billigare än att hämta själv. Mobilt bredband 10-40 Mbit/s upp till 100 GB, är det dålig mottagning kan man sätta upp en antenn. Boxer fixar så du har alla filmkanaler du behöver. Sen är det ju inte fel att vara lite händig när man bor i ett äldre hus men det mesta ska hyresvärden stå för. Lycka till med vad ni än bestämmer :)

    SvaraRadera
  4. Ett hus är mysigt mrn tyvärr ett slukhål för pengar. Hur är ägaren angående renovering. Vad händer om huset behöver målas, fönster lagas, element går sönder, tvättmaskin går sönder osv. Står ägaren för allt sånt och hur lång tid tar det i så fall innan det blir åtgärdat. Drt låter mysigt men jag tror jag hade avvaktat tyvärr. Det låter lite för känsligt och sårbart utan kommunikation som funkar. Finns det inget mellanting? Ett hus som ligger närmare bra bussar?

    SvaraRadera
  5. Håller alla tummar att detta lilla hjärta nu klänger sig kvar!
    Jag tycker inte ni ska ta detta, det är lite för många nackdelar för att det ska bli bra. Bor själv i hus på landet med få kommunikationer o massor med fix.
    Heja heja!

    SvaraRadera
  6. Skrev värsta långa kommentaren här nu, men när jag ska byta profil (från blogspot till min anonyma wordpress) så försvinner all text och jag måste börja om :-(
    Kom inte riktigt ihåg mina formuleringar och så, men summan kardemumman var att jag fortsätter att hålla mina tummar och hoppas att den där blödningen berodde på lutinus/donation/vadsomhelst som inte är hemskt och att ni kommer fram till ett bra beslut gällande flytt till landet. Vi tänker också flytta och isoleringen är det som skrämmer mig mest. Att inte ha nära till vänner, knöligt med kommunikation och att inte kunna roa sig hemma (när man måste vara hemma med nyfött barn som jag kommer vara). Förstår att det är ett stort minus att inte ha bra bredband eller teve, men kolla att ni har täckning på mobilerna! Det upptäckte jag att jag inte hade i ett nyexploaterat område vi kollade på hus i, så då gick det bort. Man måste ju kunna ringa! Lycka till med beslutsfattandet och stor kram!

    SvaraRadera
  7. ps. Vi bor med ett barn och ett på väg i 3 rum på 80 kvadrat och vi väntar hellre på drömhuset än lämnar vårt trygga välkända bo vi har nu, även om det kommer bli trångt. ds.

    SvaraRadera
  8. Låter bra tycker jag! Jag värdersätter möjligheten att kunna komma ut ostört, inser hur grymt bra det är för mig nu när jag kan. Bra tid att prova på att bo på landet nu när våren och sommaren kommer, tänker jag. Dessutom bra att ni får möjlighet att prova med en hyresrätt som ju faktiskt bara är att säga upp om det inte funkar. Kanske kan ni hyra ut er 2a i andra hand en tid och safe:a lite? Kan vara värt att kolla upp! Jag vet inte vart du bor och hur bostadsmarknaden ser ut, men om det är dåligt med objekt så tycker jag att ni kan prova lyckan. Kan vara en härlig kontrast nu när värmen kommer! Miljöombyten är sällan fel när annat är tungt. Körkort låter dock nödvändigt men det kan ju vara positivt att få det gjort också ;)
    Och du, jag håller alla tummar även för det andra. Visst hade du kollat dina sköldkörtelvärden innan? Har för mig att jag skrivit om det och du sagt att de är uppkollat.. Jag tar ju också levaxin!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att det avstannat blodet. Mina tummar hålls för att det fortsätter så.
    Angående huset så för oss hade det varit kört vid bristen på uppkoppling. Mannen spelar så pass mycket så för husfriden så hade det aldrig funkat. Sen hade jag nog inte velat ha hus i graviditeten och nu under småbarnstiden. Tiden är knapp och vill hellre ägna den åt den lilla familjen än att underhålla trädgård. Visserligen så kanske ni inte behöver göra så mycket i och med att ni hyr. Sen tycker jag det verkar som om ni trivs ganska bra där ni bor så varför stressa till nåt som inte är helt rätt från början? är det ont om hus att hyra där ni bor lr kan ni vänta tills något lämpligare dyker upp. Sen förstår jag att ett hus skingrar tankarna lite och det kan vara gott för själen men jag hade nog haft is i magen och väntat.
    Lycka till med ert beslut.

    SvaraRadera
  10. Jag hade nog väntat med hus.. Se till att din man tar sitt körkort och efter det kan ni fundera igen. Dyrare blir det ju eftersom det är större. Borde inte hyresvärden stå för den renovering som krävs?
    Skönt att det inte kommit mer blod nu. Tagit fler gravtester? Kollat hcg stegring i blodet?
    Kram!!

    SvaraRadera
  11. Jag hade tagit det direkt!
    Frihetskänslan med ett hus är enorm, man mår så gott av att bara kunna gå utanför ytterdörren och känna naturen och tystnaden. Det är rogivande för en stressad själ, hade vi inte bott på landsbygden hade jag inte klarat mig genom massa tråkigheter som livet haft till mig så bra som jag gjort.
    Att höra fåglarna kvittra, se stjärnhimlen och slippa ha folk precis inpå sig, det är superviktigt för min del.
    Mossa i gräsmattan får ni enkelt bort genom att gödsla, så det är inget problem :)
    Nu när vi har barn är det än skönare att bo på landet. Han behöver inte gå till någon tråkig lekplats. Här går vi ut och han får leka med pinnar, samla sniglar och öva både balans och koordination när vi går i skogen.

    Hus är det självklara valet för oss och vi kommer aldrig aldrig att flytta till en lägenhet igen. Jag brukar säga att jag ska bo här tills jag blir så gammal att jag inte orkar göra motstånd och nån får bära mig ut genom ytterdörren, till dess är jag för alltid fast här.

    SvaraRadera
  12. Följ era hjärtan om huset så blir beslutet rätt! Det finns alltid fördelar och nackdelar med allt i livet så känn efter vad ni vill så blir det bra! Skönt att blödningen slutat, håller tummarna för att det ska fortsätta så! Glad påsk gumman! Kram

    SvaraRadera
  13. Om man läser det som du skriver känns det som om fördelarna ligger dit närmast hjärtat��

    SvaraRadera
  14. Håller alla tummar jag kan att det bara va nån skör slemhinna eller nått som blödde och att graviditeten går framåt! Är dina test starkare? Hur är det med dina svettningar?
    Och huset, jadu, det verkar ju både vara för och nackdelar.. Följ hjärtat men stressa inte! Kram

    SvaraRadera
  15. Alltså nu är jag väldigt sent ute men jag har bara haft för mycket att göra den här veckan!
    Hur har det gått? Blir det något hus? De tär ju väldigt svårt att ge någon annan råg om det här för det beror ju lite på vad man själv gillar och inte gillar. Vi har letat hus i snart två år men har väldigt svårt att hitta något eftersom vi har lite specifika krav pga Ms MS. Jag har själv tänkt tanken att om jag nu blir gravid så kan det ju vara skönt att bo kvar i stan med nära till allt och där jag bara kan ta bussen överallt. Men innerst inne vet jag att jag bara försöker övertala mig själv att gilla att bo i stan lite bättre. Hade jag bara kunnat så hade jag flyttat ut på landet direkt, trots alla nackdelar med minimal kollektivtrafik och långt till affären. Stillheten, träden och lugnet hade vägt upp för det för mig!
    Kram

    SvaraRadera