torsdag 19 mars 2015

Sleeping beauty...eller inte.. Rd2

Jag har varit väldigt tacksam för att sömnen fungerar så pass väl trots den höga dosen (25mg) kortison, eftersom jag vanligtvis blir nästan helt sömnlös av kortison och en del hormontabletter. Jag tror att det har med kosten och träningen att göra, samt det ökade inre lugnet jag känt på sista tiden.

Eftersom jag motverkar inflammationer genom att undvika inflammatoriska livsmedel och tränar i lagom mängd så har verkligen allmäntillståndet varit mycket bättre. Kanske spelar humiran en lite roll i den säkert 80% mer smärtfria tillvaron, men det kommer jag inte veta säkert förrän om tidigast 6 månader då läkemedlet gått ur kroppen. Solklart finns ju någon skitsjukdom eller överkänslighet i kroppen som brukar ge mig inflammationer och värk, men just nu känns det inte så viktigt att fokusera på. Att jag nu (troligtvis) kunnat förbättra mitt mående så revolutionerande mycket genom att verkligen gå in för ett holistiskt tänkande ger mig så mycket hopp om framtiden. Jag känner för första gången på länge att jag vill och kan jobba nu. Äntligen. Pang! Där satt den. Jag känner drivet, rastlösheten, motivationen, och glädjen igen. Pang sa det, och så klev jag tio steg tillbaka från stupet. Trots att jag är mitt inne i min behandling. Inte konstigt att man mår bättre mentalt också när man slipper ha ont i kroppen, magen, huvudet, osv nästan vareviga dag.

Ja, fast det där skrytet med sömnen har tyvärr vänt nu. Buhu. Klockan sju ringer klockan varje morgon för medicinering. (Kortison, femanest, clexane-spruta och lutinus). Tidigare har jag vaknat strax innan klockan, rätt utsövd. Men nu kryper klockan bakåt bakåt bakåt och jag vaknar allt tidigare. Klockan fem har det varit söndag, måndag, tisdag, onsdag, men idag var klockan så lite som 4. Hjärnan är klarvaken på en gång och från och med det är det omöjligt att somna igen.

Det som händer när man äter kortison är att kroppen blir hyperaktiv kan man säga. Kortison efterliknar kroppens egna stresshormon kortisol, och är av som allra högst koncentration i blodet på morgonen när vi vaknar. Det tråkiga med denna medicin är att hjärnan blir så pigg, så oavsett vad resten av kroppen signalerar så kan sömnen rubbas totalt. Vid min 7e behandling tog jag kortison och snittade på 4h per natt sammanlagt i över tre månader. Då låg jag vaken mitt i natten och somnade om framåt småtimmarna.
På dagarna skrev jag c-uppsats! You go girl!! Hittills har min sömn, denna gång, varit i ett svep. Jag somnar, sen vaknar jag för tidigt. Men jag känner ju hur sömnmönster börjar ändras och det känns inte bra. Vet ju att sömnen är så viktig för att jag och min kropp ska må bra.

Har hört att gelatin är bra för sömnsvårigheter och har köpt hem gelatin från gräsbetande djur för ett tag sedan. Det svåra är att få in den i kosten. Har gjort "puddingar" av kokosmjölk med citronsmak så att det blir lite som ett substitut för yoghurt, men nu har jag inte ätit det på ett tag. Idag ska en ny omgång lagas i ordning.

Det är ruvardag 2 idag och som vanligt finns hjärnspöken om huruvida träning är bra eller inte. Jag blir vanligtvis överförsiktig när det gäller fysisk aktivitet efter återföringar. Jag får nog lyssna till allmäntillståndet som visar hur mycket jag orkar och kan, men denna gång tänker jag försöka att tänka klokt och realistiskt. Jag mår bra av att träna. Om jag inte tränar kan mitt överaktiva immunförsvar aktiveras ännu mer, och då blir det inte bra. Så min slutsats är att gymmet gör både mig och den där lilla gott. Så måste det vara.

Nej, nu ångrar jag mig trots allt. Läste för mycket på familjeliv och såg allt för många rekommendationer om enbart vardagspromenader under ruvning. Det får väl bli lite Powerwalk istället då.... Suck. Efter 4 missfall är man inte så kaxig.

Hur gör ni med träning under ruvning? Eller efter ruvning? Kör ni som vanligt? Styrka? Kondition? Jag kör mest styrketräning vanligtvis men nu är jag kluven på hur jag borde göra med den saken. Hur gör ni?



9 kommentarer:

  1. Jag dricker koncentrat av körsbär för att få bättte sömn. Det innehåller melatonin som styr insomning och sömn. Funkar bra för mig som tidigare stördes av stress (kortisol då antar jag). Kanske kan det funka för dig också? Jag är också hemskt känslig för biverkningar av olika slag så det känns bra med denna naturliga juice. Finns i hälsokost och heter "tart cherry", kostar en slant som den är väl värd :) Jag tar bara en liten shot utspätt med vatten tidigt på kvällen.

    Jag håller alla mina tummar och tår för dig. Och jag är så himla glad över att livet ter sig lite ljusare!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va spännande Karin, det ska jag sannerligen kolla upp! Allt som är naturligt gillar jag så jag ska kika vad som finns här i stan. Tack för tipset!

      Precis det var definitivt kortisolproduktionen som störde din sömn. Kroppen är ju byggd för att använda kortisol som ett varnings-, jakt- och överlevnadssystem. Ett sätt att aktivera oss när vi måste fly från skenande rovdjur eller finna tillräckligt med adrenalin för att fånga buffeln ute i öknen. Så är vi byggda, men systemet överutnyttjas i dagens samhälle och vi har allt för mycket faktorer som påverkar det och gör oss stressade och sjuka.

      När man går i för långvarig stress och oro, vilket i båda fallen beror på att det ständigt produceras för mycket kortisol i kroppen så kan kroppens receptorer (mottagare) för kortisol till slut bli så utmattade av mängden hormon att de slutar fungera. De slutar helt enkelt att reagera på signaler och kapitulerar. Det är då man har nått så långt som till utmattning/utmattningsdepression. Och då kan bara tid lösa situationen, medan kroppen återhämtar sig. Det kan ju vara intressant att veta att det egentligen var mängden kortisol som blev för stor och att din utmattning därför "berodde på" att kroppen inte längre kunde reagera på ditt kortisol. Det fortsatte produceras men kroppen kunde inte agera på signalerna. Kortisol är viktigt och får i normal mängd får en människa att prestera och fungera. Häftigt va? Eller ja, asså du förstår nog vad jag menar. ;)

      Tack för tumhållningen!! Tänker på dig väldigt ofta och är så tacksam att du fortfarande finns kvar och stöttar mig. Det betyder massor!!!
      Kraaam

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte vågat träna alls under mina ruvningar, bara gått promenader. Det gör att psyket mår ännu sämre så nu har jag bestämt mig för att nästa gång ska jag styrketräna försiktigt, armar, ben och rygg, inte tungt men lagom för att jag ska må bra. Men vi får se hur det blir när vi är där. Har en lång paus nu efter ett uteblivet missfall i v 12. Så är kanske inte så kaxig när vi väl är där igen. Men jag hoppas vara det!
    Önskar dig all lycka och ska hålla tummar och tår för er!
    Kram H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beklagar verkligen ditt uteblivna missfall... Det måste vara så fruktansvärt tungt att få ett så sent. Mina har varit tidiga, men ack så jobbiga, så det är svårt att tänka sig hur det skulle vara när det kommer så sent. Önskar dig all lycka och hoppas att du mår bättre på alla vis snart.

      Ja, jag känner samma sak. Träningen (framförallt på gym) gör ju underverk för psyket och det är nästan terror för hjärnan när man inte underhåller kroppen. Och då mår man bara ännu sämre. Jag är fortfarande lite kluven men tror jag ska göra som du planerat trots allt. Att åka dit och träna lite lätt.
      Det är så lätt att man blir totalt överförsiktig med allt.
      Tack för lyckönskningar och tumhållning :)
      Kram

      Radera
  4. Jag tränar på precis som vanligt! Den här senaste gånger var jag tom ute och sprang två dagar efter återinföring....eftersom jag var så säker att det som satt där inne satt ordentligt fast. Och jag är övertygad om det positiva i att träna även vid ruvning eftersom blodcirkulationen ökar. Jag kan verkligen inte se vad som skulle vara dåligt med att träna. Men eftersom alla har olika känsla och inställning så kan man ju må dåligt psykiskt av att träna under ruvning och då är det ju inte bra!
    Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är just det där psykiska- att man mår ju bra om man känner att man gör rätt, men mår dåligt om man tror att träningen kommer ge missfall.

      Ja precis, du var ju det och det gav mig så mycket mod. Det var ju därför jag bestämde mig för att fortsätta träna även under ruvning. Har visserligen blivit lite chicken nu, men tror att modet är på väg tillbaka. Jag tänker precis som du att blodcirkulationen måste vara bra- och människor har ju rört sig aktivt i alla herrans år under sina första graviditetsveckor. Om en graviditet är normal ska den ju klara sånt- det är väl det man måste hänga upp sig på.
      Kram och tack för pepp!

      Radera
  5. Jag tror man ska lyssna på kroppen, men om den hade varit så känslig, så att den behövde vara i stillhet när man har ett befruktat embryo i livmodern, så hade det nog inte varit så många människor på jorden direkt. Tänk så många kvinnor som arbetar på risfält och annat världen över, som ändå blir gravida och föder barn. Jag tänker på alla de som jobbar i butik, går hela dagarna. De blir också gravida. När vi fått tillbaka vårt första embryo var vi ute och promenerade 2-3 km varje kväll, och det fastnade och blev en go glad kille.
    Men, gör det som du känner känns bäst och som din kropp mår bäst av, det är det viktigaste! Stort lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis- jag brukar väldigt ofta tänka så. Förr (och i många fattigare länder fortfarande) visste man ju sällan om graviditeter förän framåt v.12 dessutom och rörde man sig mer än vi gör i dagens Sverige. Så visst, det borde ju inte spela någon roll! Fast man blir så harig när de där barnen inte hoppar in frivilligt i magen och man kämpar så hårt för att ens bli gravid. För man blir så rädd för att göra fel och förlora det.

      Jag promenerade en 50min promenad efter att jag hade skrivit färdigt. Det gjorde mig gott!! Igår kunde jag däremot inte röra på mig för kroppen sa ifrån. Det är väl så man får göra- precis som du säger. Lyssna inåt! :)

      Tack för dina tips och lyckönskningar! Och grattis till lilla killen :) kram

      Radera