måndag 23 mars 2015

Plus, med nattliga svettningar och orolig känsla...

Sådär ja- nu syns skuggan tillräckligt tydligt för att jag ska kalla testet positivt. Om än väldigt svagt fortfarande- men det är inte ett dugg konstigt såhär på ruvardag 6 när embryot bara är 11 dagar.





Femman stannade kvar. Femman? Ska jag kalla den det? Kanske? Tills vidare i alla fall. Jag är gravid igen!! Det är ju egentligen så himla sjukt att min femte återföring i rad också fastnat, men det stora problemet är ju att de små krypen sedan har släppt taget i v.6. Alla fyra gånger. Mm, det är ju ingen rolig historia man vill uppleva igen. Inte alls faktiskt.

Försöker att inte känna för mycket- men det är svårt. Idag är jag fylld av oro.

De nattliga svettningarna var en av skälen till att vi misstänkte överaktivt immunförsvar hos mig. En av sakerna i listan. Så jag vet att det inte har varit ett gott tecken när jag börjat simma i floder om nätterna när jag varit gravid tidigare. När jag var i Aten frågade Dr D vilka dagar det kom och analyserade situationen.

Jag har nu svettats floder enda sedan natten mellan RD 2-3. Det blir värre och värre. Och inatt hade jag hemska panikkänslor. Vaknade hela tiden, slog omkring mig och låg sedan vaken från 04.00. Något känns verkligen fel i kroppen. Och nu har jag börjat känna av värk i leder (handleder, knän, fotleder osv) vilket jag varit fri från under hela behandlingen tack vare medicinerna. Det är inte heller ett gott tecken. Är det nu det händer? Är det nu immunförsvaret attackerar den lilla utomjordingen som tagit ett bett i min livmoder?

Man blir knäpp av oron och att inte veta något eller kunna göra något åt saken. Jag mailade dr.D tidigt imorse och gick sedan och tog blodprover på eget initiativ för att kunna visa honom provsvar på onsdag. (Han verkar för övrigt ha föreställningen om att man i Sverige får provsvaren redan samma dag som man tagit dem och kan fixa dropp och mediciner hur lätt som helst. Riktigt så är det ju inte om man inte lyckas få akutprover- vilket jag inte får. 2-3 dagar tar det som snabbast inklusive postgång med den läkare jag fått tag på). Min förhoppning är att få ta en påse dropp idag eller imorgon. Om inte annat för att känna att jag gör allt jag kan. Han svarar knappt på mina mail, så jag är fortfarande irriterad på hans kommunikationsförmåga. Om jag har frågor som jag ställer om och om igen så önskar man ju att han kunde ta sig tid att svara åtminstone en gång- lite kort. Irritation gentemot någon man är "beroende av" är komplicerad. Det skapar så mycket negativ energi.

Vi får se hur framtiden med immunomediciner och provtagningar ser ut. Jag har ju ingen aning och får inga svar trots att jag frågat gång på gång. Men dropp-påsar och övriga mediciner har jag i överflöd som bara väntar på att användas. Vet inte om Apoteket gjorde fel (?) men jag fick två tiopack påsar när jag trodde att jag skulle få två påsar bara. Bara att tacka och ta emot när man har flyt. Själva droppaggregaten behöver jag dock beställa och hittade tips om en sida från uk där det blir en kostnad på ca 40-50sek per omgång plus frakt. Någon läsare som har erfarenhet möjligtvis???

Det kanske finns någon som läser mitt inlägg och undrar varför jag inte verkar gladare som just fått ett positivt test. Ja, det är ju en legitim fråga- men svaret är enkelt. Jag kan inte. Inte än. Jag har upplevt den här tiden 4 ggr tidigare och aldrig kommit förbi den sjätte veckan. Innan den veckan är förbi så vet jag inte om jag vill/vågar/kan känna mig glad på riktigt. Kanske kommer det finare stunder och jobbigare stunder. Stunder av hopp och stunder av hopplöshet. Helst av allt vill jag inte känna något alls. Inget. Varken glädje eller oro. Jag vill stänga av.

28 kommentarer:

  1. Det där hände mig också. Fyra plus totalt efter tre et och tre fet varav det sista med hjälp av dr d. Tyvärr hjälpte det inte mig. Min livmoder var för effektiv på att stöta bort. I maj gjorde vi fjärde äggplock med insättning i en surrogatmamma. Ett plus som höll i sig hela vägen och resulterade i en underbar dotter född 21/1. Håller tummarna att ditt plus sitter kvar. Vill du ha mer information om surrogat får du gärna maila mig iingrid_s@hotmail.com eller titta på surrogat.nu

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka23 mars 2015 kl. 19:14

      Grattis till din dotter! Jag beklagar tiden du behövde genomlida innan dess, men samtidigt ledde det ju till din dotter och det är ju det allra viktigaste ;) Jag har hittills haft svårigheter att närma mig surrogat, men jag är väldigt tacksam för att jag får kontakta dig om framtiden "förändras" för mig.
      Förklarade dr.D varför det inte fungerade för dig?
      Tack för lyckönskningarna!

      Radera
    2. Nej han svarade över huvud taget inte när jag skrev att jag misslyckats och då tröttnade jag på hans icke-svarande. Jag fick aldrig nån bra kontakt med honom tyvärr.

      Radera
  2. Håller tummarna för att det är den här gången det håller hela vägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka23 mars 2015 kl. 19:15

      Tack snälla du!!!!

      Radera
  3. Håller tummarna för att femman är en riktig kämpe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka23 mars 2015 kl. 19:16

      Heja femman! Heja femman! Tack för peppet :)

      Radera
  4. Hej! Grattis till plus:) måste fråga vad det finns för evidens för denna behandling? Varför görs den inte i Sverige? Hur får du tag på läkare i Sverige som hjälper dig med mediciner etc? Hoppas du inte har något emot att jag frågar. Lycka till nu! M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakteneftertotallycka23 mars 2015 kl. 19:28

      http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/2014/10/del-2-fertilitetsresan-till-aten.html?m=1

      http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/2015/01/del-3-immunologisk-utredning-i-aten.html?m=1

      http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/2015/01/vad-ar-immunologisk-utredning-och.html?m=1

      Det är lättast att du läser mina sammanfattningar här, för svaret skulle helt enkelt bli för långt annars. Särskilt sammanfattningen längst ner.
      Den görs inte i Sverige eftersom det inte finns tillräckliga evidens (forskning) på att det funkar. Inga svenska kliniker har motsvarande provtagnings"möjlighet".

      För att hitta läkare till hjälp fick jag stånga mig blodig. Ringa ringa ringa. Till slut hittade jag en godhjärtad läkare som ville hjälpa. Det är inte lätt- det kan jag erkänna. I 99% av fallen hade läkarna redan sagt nej efter att jag berättat att jag fått vård utomlands.
      Min fina vän hjälper mig med dropp när jag behöver. Utan henne vet jag inte vad jag skulle ta mig till.

      Fråga på du!
      Tack för lyckönskningar :)

      Radera
  5. Som du förstår är jag oerhört glad för ditt plus, även om jag vet att du ser på det med stor tillförsikt med tanke på allt som varit innan. Jag håller mina tummar hårt hårt för dig och embryot i magen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det betyder så himla mycket för mig och jag log stort när jag läste din kommentar =) Tack för dina tummar. Håll hårt i dem ett bra tag till =)
      Stor kram!!

      Radera
  6. Grattis till plusset. Jag om någon förstår din rädsla och oro. Jag hoppas verkligen att medicinerna ska hjälpa till och få den lill* att stanna kvar denna gången. Nattliga svettningar får jag också alltid när jag är gravid. Om det beror på Progesteron eller immunförsvaret är svårt att veta.
    Jag håller tummarna för dig. Försök ta en dag i taget även om jag vet att det är svårt.
    Många lyckokramar! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du<3 Ja, du vet verkligen hur det är!!

      Ja, det här med svettningarna är ju ganska intressant. Jag får dem ju även när jag inte är gravid, innan mens, vid ägglossning, efter mens eller av i princip alla hormonmediciner jag testat. Så vad som är vad är ju omöjligt att veta.
      Ja, en dag i taget ja. Svårt men sååå nödvändigt! Tack för att du finns här.
      STOR kram

      Radera
  7. Jag fick också nattliga svettningar efter min IVF, men i mitt fall resulterade plusset i en dotter, så hoppas det har mer med graviditeten än immunförsvaret att göra! Grattis till plusset, det är en fin bit på vägen även om jag förstår din oro. Salt

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅHHH berätta mer!!! När och hur kom dem? Hur ofta? Höll det i sig länge?
      Grattis till dotter =) Jag hoppas att jag får uppleva samma sak när tiden är inne.
      Kram

      Radera
    2. Tack! Jag hade som du nattliga svettningar även innan, och har först de senaste åren satt det i samband med mensen, eller snarare att jag fått de ett par dagar innan mens. Har haft grymma nattliga svettningar till och från genom hela graviditeten, mest till, och även sen när jag ammade. Blev tvungen att sluta amma efter bara några veckor men svettningarna har fortsatt trots att min flicka nu är sju veckor så nu vet jag inte vad för hormoner jag ska skylla på :)

      Radera
  8. Men JAAA! GRATTIS <3

    Jag kan inte föreställa mig ditt bagage men alldeles oavsett så är ett plus den allra första milstolpen mot ett levande barn. Och där är du nu, härligt!

    Och jag instämmer med ovan, jag svettades också under graviditeten. Kommer inte ihåg hur och när så tydligt längre och det är säkert olika. Men jag hoppas att svettningar står för något bra, även för dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka24 mars 2015 kl. 20:16

      Åh gulliga fina du<3 Tack för din härliga pepp som får mig att le stort! Ja det är ju faktiskt det första riktigt stora steget mot barn. Det är så svårt att glömma den "lilla faktorn" mitt i känslostormarna. Så tack för att du påminner mig!

      Gjorde du? Så hoppfullt, för du fick ju din lilla sen i slutänden. Tack för att du berättar. Jag hoppas också att de står för något bra.
      massa kramar

      Radera
  9. Stor kram! Och hållna tummar!
    Jag tänker på er och hoppas verkligen att ni ska få ett positivt besked den här gången.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla snälla du. Det betyder så himla mycket för mig <3 Tänker massor på er, varje dag..
      KRAMAR

      Radera
  10. Grattis till plusset! Nu håller jag tummarna för att det ska bli starkare och att allt går bra för er med 5; an! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jakteneftertotallycka24 mars 2015 kl. 20:19

      Tack snälla du =) Ja, det hoppas verkligen jag också. Att det blir femte gången gillt. Eller nionde- beroende på hur man ser det ;)
      Kram

      Radera
  11. Grattis till plusset! Nu håller jag tummarna för att det ska bli starkare och att 5; an ä ert lyckotal! Kram

    SvaraRadera
  12. Stort grattis till plusset!! Denna gång SKA det går hela vägen med hjälp av immunsupport. Stor kram till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla =) Ja det hoppas vi verkligen!!
      Kram

      Radera
  13. Hurra hurra hurra!!!! Är så glad för din skull! Som jag har våndats och lidit med dig, din oerhörda kamp och sorg. Även om jag förstår att du inte kan och vågar tro något alls än. Nästa vecka går vi på knivar.
    Även om vår barnprocess inte är i närheten av er så är jag så ledsen över vår situation. Jag åker till Köpenhamn till helgen för vår nionde behandling. Har försökt få pepp och inspiration av dig kring kost, motion o tankar. Håller tummarna.
    Massa grattis och stor kram!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så fin du är <3 Tack snälla! Vet du, det betyder så otroligt mycket- och att du dessutom inspireras av mina tankar och min kost och motion gör mig alldeles varm. Även om jag använder bloggen som ett andningshål så har jag ju också en inre vilja att ge stöd, råd och erfarenheter till andra som befinner sig i liknande processer. Att få höra att jag lyckas med det gör mig så glad och stolt<3

      Man kan inte jämföra sig i såna här situationer, även om jag vet hur snabbt man gör det. Men vad jag menar är att er sorg och kamp är er egen, och det finns ingen som kan säga att en kamp är mindre svår en en annan. Ni kanske har enklare procedurer, men jag kan slå vad om att längtan inte blir lättare för det. Barnet är ju liksom det stora målet- och det har ju ingen av oss nått. Förstår att du är ledsen och känner att det är jobbigt. Med all rätt. Du får gärna prata vidare med mig om det.

      Jag vet inte hur du har känt, men min egen erfarenhet är att åtminstone besattheten av barnlängtan mildras med tiden. Alltså att ju mer som händer, desto mer stänger man av kanalerna. Även om hopplösheten känns mer påtaglig ju längre man kämpar så är min upplevelse att fokus automatiskt flyttas något mer till det övriga livet till slut eftersom man inte överlever mer än ett antal år av 1000% barnlängtansbesatthet.

      LYCKA TILL och håll mig uppdaterad!
      KRAM

      Radera
  14. Jag har varit här och kikat då och då - hoppats och tänkt på er. Att se ett plus här gjorde mig varm i kroppen. Jag hoppas verkligen, så innerligt, att detta pyre vill stanna hos er. Jag håller mina tummar hårt. Jag önskar verkligen att det är er tur nu.

    Stor kram! <3

    SvaraRadera