lördag 8 september 2012

Sprutdag 10

Apotekets system låg nere idag så vi fick jaga runt i flera timmar på stans alla apotek för att få tag på mer menopur till kvällens spruta som doktorn skrev ut igår. På alla apotek av en annan kedja så fanns det ingen menopur eftersom det är en beställningsvara, så jag var nära upplösningstillstånd när alternativen började ta slut. Jag fick en läkemedelslista utskriven på papper av en gullig kvinna på apotek hjärtan och vandrade tillbaka mot sjukhuset i hopp om att kunna förhandla mig fram till en ask trots att systemet låg nere om de kunde se vilken medicin jag hade på recept. Tack och lov så hade systemet precis börjat fungera igen när vi kom tillbaka till sjukhusapoteket, så slutligen fick jag med mig ett paket med menopur 600IE i väskan. Puh...

De första dagarna med sprutor kände jag mig riktigt sjuk. Men sedan i tisdags har det känns lite lättare med biverkningar, lite mildare av allt. Kanske beror det på att äggen växt så dåligt? Känns dock konstigt att se på ultraljudet att de fortfarande är så små eftersom det rycker, spänner, hugger och värker i äggstockarna så ofta. (främst på nätterna.) Sprutorna dag 10 är nu tagna. Jag har känt av mycket illamående och huvudvärk idag och igår, och har kräkts några gånger- men det är jag så van vid eftersom jag har så mycket problem med magen sedan tidigare. Nu är det förhoppningsvis inte så många dagar kvar...

Det känns fortfarande overkligt att gå igenom ivf!

4 kommentarer:

  1. Jag förstår att det känns overkligt. Vi har remiss till IVF men det känns overkligt bara att tänka på...
    Hoppas att äggen utvecklar sig och att allt går bra nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakten efter total lycka10 september 2012 kl. 20:50

      Tack snälla rara du! Jag har försökt skriva kommentarer på din sida flera gånger men de blir aldrig publicerade :( vet inte vad som är fel.

      Du ska veta att jag tänker på dig och tyckte att ditt senaste inlägg lät väldigt jobbigt. Alldeles för mycket på en gång. Jag vet hur jobbigt det är med utredningar och hur tids- och energikrävande det är att behöva balansera dessa utredningar med såväl jobb (eller studier) som resterande livet. Det är pest och pina och orsakar både oro och stress. Jag vet också att det är svårt att prioritera hälsan före jobb, men man måste försöka att göra det även om det är svårt. Några dagars ledigt kanske inte skulle vara helt fel nu, bara för att komma ner i varv och hinna bearbeta saker du har att tänka på? Ibland tänker jag på vad gamla människor har sagt vid sin dödsbädd. Många ångrar att de inte spenderat mer tid till att ta hand om sig själva, att vara med sina nära och kära eller göra saker de njutit av. Men hur många (läs ingen) säger att de borde ha jobbat lite mer eller presterat bättre på arbetet. Nej i det stora perspektivet så är vårat arbete betydelselöst. Sätt dig själv i första rummet för det är DU som ska må bra.

      Det låter säkert som en predikning detta, hehe. Jag önskar faktiskt att jag själv kunde dra lärdom av orden och ta hand om mig själv mer också. Det är svårt. Hoppas att allt känns bättre snart och att det går framåt med alla utredningarna.
      Stora kramar

      Radera
  2. Åhh, sånt ska du lägga ut på bloggen om du inte får tag på.. alltid folk som sitter på sprutor och medel hemma. Jag har nog ett helt förråd med både Menopur, nässprayer och suppar, haha. Allt går alltid att ordna på ett eller annat sätt så att man får det man behöver! Skönt att du mår lite bättre :) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakten efter total lycka10 september 2012 kl. 20:53

      Åh, det ska jag göra om det blir problem igen. Tack snälla du. Hur går det för er med allt?
      Stora kramar

      Radera