onsdag 21 november 2012

Ägglossningssprutan ikväll! :)

Dagens besök på Ferten var minst sagt förvirrande. Pratade först med kuratorn (vilket var väldigt skönt) och sen var det dags för VUL nr 2.

Fick en läkare jag inte träffat tidigare. Hon var stressad och lite sen när hon kom. Hon gjorde ultraljudet och mätte, räknade lite halvdant och snabbt. Jag försökte fråga hur många och hur stora äggblåsorna var, men hon verkade så stressad och sa att det var så svårt att avgöra antal osv. Hm.... Men jag tror att det var ca 6 som var över 16mm i ena äggstocken, och något färre i den andra. Men totalt sa hon att det var mellan 6-10 ägg av större storlek i varje äggstock och jag fick intrycket av att det börjar se ut som överstimulering. Slemhinnan låg på ca 10mm. Det togs ett östradiolvärde på mig för att se till att jag inte löper FÖR hög att kicka igång en överstimulering med ägglossningssprutans graviditetshormon.

Äggplocket planerades in på fredag, men läkaren skulle ändå ringa för att meddela om allt blir som planerat eller om jag skulle coasta några dagar och sedan ha äggplocket på måndag. (Om östradiolvärdet skulle vara högt skulle det alltså bli äp på måndag).

Vid receptionen kom sedan läkaren jag haft i måndags och jag sa åt honom att det nog blir äp på fredag trots allt. "Åh så bra, för det var ju påväg att älga iväg åt skogen i måndags", sa han då. (Minns kanske inte exakta frasen, men något dit var det.) Då blev jag lite frustrerad, för OM det nu ser så dåligt ut när jag är på VUL, varför säger då inte läkarna det rätt ut?!? Samma sak gäller det här med överstimulering nu där jag snarare får besked av barnmorskorna än läkaren.

Hur som helst, en barnmorska glömde ge mig spermaröret till sambon så jag fick vända och gå tillbaka till kliniken. När jag sedan kom hem så väntade, väntade, väntade och väntade jag på att telefonen skulle ringa. Men ingen ringde. När klockan var 17.15 tog jag saken i egna händer och ringde växeln, och för att göra en lång historia kort så fick jag efter en timma och många samtal senare prata med en sköterska från hennes hemtelefon. Troligen hade alla glömt att ringa mig, men hon trodde att det var okej att ta sprutan idag som planerat. Hon sa att någon absolut hade ringt om värdet var för högt så jag skulle inte oroa mig.

Nåväl, då ska jag lita på det! Men, det är inte speciellt bra att de bara glömde bort mig. Jag var ju nära upplösningstillstånd där ett tag!

NU blir det alltså äggplock på fredag. Känns så konstigt! Läkarna har ju inte varit jättepositiva till hur det sett ut på VUL, och dagens läkaren slingrade sig när jag frågade om äggen verkligen var mogna för äggplock redan. "Omöjligt att säga" sa hon hela tiden, vad jag än frågade. Sen tror jag att smärtorna (som nu börjar eskalera) kanske är början till överstimulering trots allt..

Jag menar absolut inte att jag fått dåligt bemötande idag, men jag blir så förvirrad när läkarna inte kör med raka rör och öppna kort.

Haha nu ringde precis läkaren, nu när jag satt och skrev. Undrar om hon kom på det när hon kommit hem eller om hon jobbat över? Värdena har fördubblats på de här två dagarna så allt såg fint ut inför äggplock.

Kl.22 är det alltså dags för otrivelle :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar