måndag 26 november 2012

Till råga på allt...

... så är jag också överstimulerad.. igen...

Det räckte visst inte med att både 1a och 2a ivf:en har resulterat i 0 befruktningar och omogna ägg.. Nä jag ska visst bli sjuk efteråt, som om den bittra eftersmaken inte vore tillräckligt tung ändå.

Det där samtalet med en av läkarna bokades tydligen in så sent som den 12e (!) december, men eftersom det är tre veckor dit så bad jag om att få komma in och kolla hur det ser ut med mina äggstockar eftersom det känns som överstimulering. Fick en tid kl 14 idag.
Och mycket riktigt var äggstockarna ca 7 cm stora (som sist). Det verkade inte vara jättemycket vätska dock. Läkaren föreslog att jag ska ta progesteron mic trots att det inte blev någon återföring eftersom det förhoppningsvis sänker hypofysens LH produktion så att äggstockarna slutar stimuleras. Dags för att stå ut med falska graviditetssymptom alltså?!

Efter ultraljudet tog han sig faktiskt tid att sätta sig ner med mig på kontoret och diskutera kommande behandling, trots att han var försenad. Läkarna vet inte vad som har gått fel. De har knappt ens några gissningar och kan inte sätta fingret på vad som gått fel. Äggblåsorna såg ju så stora och fina ut på äggplocket och mina östradiolvärden hade stegrat sig fint. (Det känns skitjobbigt faktiskt....det där med att inte veta vad som gått fel.) Vi diskuterade omkring möjligheterna att byta medicin alternativt byta till den långa metoden (med spray och sedan sprutor, istället för enbart sprutor som jag har kört hittills). Det landade på medicinbyte vilket innebär att jag testar med puregon, den korta metoden nästa gång. Läkaren verkade skeptiskt till långa metoden när man har pco eftersom det är stor risk för överstimulering. Samtidigt har jag läst många trådar om att pco:are ofta får köra den långa metoden för att äggblåsorna ska växa jämnt. Så, jag vet inte. Men, den korta är nog skonsammare mot min redan sargade kropp, så vi testar den igen.

Nyårsdagen börjar jag med primolut- nor och sen blir det prelimära äggplocket v.5..

Jag fick en varm kram av barnmorskan inne på labb idag när tårarna forsade ner för mina kinder. De är verkligen underbara de där barnmorskorna och sköterskorna på kliniken. Det är rätt personer på rätt plats, ingen tvekan om den saken.
Men jag vill också säga att NI är underbara människor, ni som läser om min jobbiga resa och stöttar mig genom fantastiska kommentarer. Jag vill verkligen tacka er för det stora stöd ni har gett mig, speciellt de senaste dagarna. Snart ska jag svara er alla individuellt, men tills dess så säger jag: VARMT TACK för att ni finns.


4 kommentarer:

  1. Åh nej, inte igen. Hoppas det försvinner snabbt denna gången. Skönt med en plan i alla fall. Det långa protokollet borde ju vara bättre. Håller tummarna!
    Kram
    Libra

    SvaraRadera
  2. nej, vad tråkigt.. Jag har i alla fall kört den långa svängen med spray å spruta gonal f. Och när jag började med sprutan så vart de bara två puffar om dagen å inte fyra. Vi har i dagarna varit och sett att jag har ca 10 äggblåsor :). Och i morgon gör vi äggplocket, är lite nervös. vill absolut inte skryta om att d ha gått bra, utan jag ville mer säga att jag är en av dina läsare som har gjort den långa metoden och jag har endometrios. kram /s

    SvaraRadera
  3. Jag tycker så himla synd om dig, jag känner verkligen med dig! Jag blev riktigt sjuk i överstimulering för ungefär ett år sedan, det var bedrövligt.

    Sedan blev jag också överstimulerad vid båda ivf:försöken. Men alltså, vi är så pass lika du och jag, hur vida vi reagerar på hormonsprutorna. Och vi båda har pco. Jag har fått köra korta metoden båda gångerna, men har så många folliklar vilket gör att behandlingen tar lång tid och att mina ägg får urusel kvalitet vid uttag.

    Du kanske kan gynnas av en kort metod? Jag hoppas verkligen det. Hur många folliklar har du i vardera äggstock? Vet du det? Tror du att op jag ska göra skulle kunna vara ett alternativ för dig? Hör med din läkare, det kan ju vara värt att fråga iaf.

    Jag hoppas du mår bättre snart och slipper ta dessa hormoner en längre tid för att kroppen ska gå tillbaka till "det normala". Önskar jag kunde hjälpa dig..

    Många många kramar!

    SvaraRadera