fredag 27 september 2013

Minnen

Nu har jag inte skrivit på några dagar... Det känns lite konstigt egentligen när jag vanligtvis skriver varje eller varannan dag. Det behövdes kanske en liten paus från mig själv och den här världen ett tag. Det kanske låter konstigt, men jag har känt mig så otroligt tyngd av allt jobbigt som hänt i ivf-världen den senaste tiden. Människor jag så gärna vill ska få sina efterlängtade barn har på ett eller annat sätt förlorat dem, och det har varit en våg av misslyckade höstbehandlingar. Trots att jag inte känner er, så känns det som om jag gör det- för jag har följt den viktigaste och troligen svåraste resan i era liv. Jag påverkas mer än vad jag trodde av det. Det är inte bara jobbigt för att jag blir ledsen och sympatiserar för den som lider, utan det blir även så tydligt att det finns så mycket som kan gå fel. Det är så tydligt att en graviditet inte automatiskt innebär att det kommer ett barn nio månader senare.

När mensen min kom i tisdags blev jag ännu mer påmind om den sköra tråden. Minnen av missfallet slår mig som ett knytnävsslag i ansiktet. Smärtan och blodet. Blödningen som denna gång var både lika smärtsam och riklig (nästan) som när jag de facto fick missfallet.. Var det verkligen jag som upplevde det? Ibland känns det helt surrealistiskt när jag tänker på hur jag låg i fosterställning på sängen och grät så jag nästan kräktes. Jag förtränger det som en ren försvarsmekanism, men sen bubblar det fram när jag som minst anar det.

Julen börjar närma sig. Det innebär en tyngd och en sorg i hjärtat.. I slutet av december eller början av januari skulle vi fått vårt lilla kryp. Det fanns där i min livmoder en kort tid- det där lilla livet. Jag kommer på mig själv med att sakna det. Tänk hur snabbt det gick att knyta an. Förstå då hur det hade varit om tiden gått, om det var senare. Jag kan inte förstå hur man överlever något sånt. Eller jo. Längtan och hoppet... Det är det som får en att gå vidare. För man måste..

På ett sätt är vi på ett helt nytt plan nu än vi varit tidigare. Ett plan där vi aldrig befunnit oss på. Det finns HOPP! I frysen finns flera chanser till graviditet som inte kräver att jag ska bryta ner hela min kropp med en ny ivf-behandling. Det är jag så tacksam för. Och nu vet vi att ett embryo kan fästa i min livmoder. Hade vi inte fått något till frysen och ingen återföring vid den här 5e ivf:en hade jag nog känt mig tvungen att sätta punkt. Min kropp är så enormt sliten nu. Trots att jag hade haft jordens bästa och lyckligaste sommar, och en paus på dryga tre månader där jag hann bygga upp kroppen till toppform, så var det så enormt tungt att dra igång en ny behandling igen. För varje gång blir jag allt mer sliten. Varje ny behandling tär extra mycket på både kropp och psyke. Som sagt, hade det inte blivit några embryon att frysa så hade jag nog behövt överväga att sätta stopp för det här nu. Bara det faktum att jag blir överstimulerad nästan varje gång kan ju omöjligt vara hälsosamt för kroppen. Alla hårda besked hjälper ju inte heller till kan man ju säga. Jag är nog mer sliten än jag vågar erkänna..

Tänk, vid våra fem ivf:er har vi bara fått befruktade ägg 2 gånger, och återföring en enda gång.... En av fem. 20% chans till återföring då? Vad ger det egentligen för chans till graviditet? Inte hör vi till någon normalitet direkt. Inte nog med att vi hör till en minoritet av befolkningen där både mannen och kvinnan har fertilitetsnedsättning. Vi är dessutom en minoritet inom ivf-världen... Det känns så konstigt, och jag förstår egentligen inte hur jag orkat med hela den historien....
Men just nu- just i detta nu så är vi inte så annorlunda. Just nu har vi embryon som väntar på oss. Och vi har hopp. Vi kan lyckas. Jag måste lita på det för att orka.

Ja hörni, Sorgen dyker upp ibland. Den där mörka och frågande sorgen. Det är inte guld och gröna skogar att längta efter barn. Idag fick jag se det i tårarna hos en bästa vän som anförtrodde sin längtan till mig. Det var så befriande. Även om det är stor skillnad på hennes 6 månader och mina ca 3 år och 6 månader så vet jag precis vad hon går igenom nu. Besattheten. Tankarna man inte kan stänga av. Oron. Va skönt det var att prata med henne. Min fina vän <3

I november har vi fått hjälp i två år. Tiden flyger iväg. Hemskt.....


3 kommentarer:

  1. Hej! Snubblade in på din blogg för några dagar sedan.
    Herregud vad jag känner igen mig i (nästan allt) det du skrev i detta inlägg.
    Jag och min sambo har i december fått hjälp av IVF-kliniken i två år. Vi skulle också fått ett älskat och efterlängtat litet barn i slutet av december/början av januari om det inte var för det där jävulska missfallet den 28 april, efter en veckas lycka. Det var vårt andra missfall, i december -12 fick vi det första och tiden i början på augusti var rejält tung (då den lilla skulle ha kommit).
    Vi var ju också tvungna att ha denna paus över sommaren. Den pausen som man absolut inte ville ha men som visade sig vara välbehövlig. Med ny energi och nu krafter var man taggad till tusen för ett nytt försök (vårt 6:e försök, 2 tidigare ET och 3 FET). I samband med vårt tredje och sista gratisutplock så åkte jag på en hemsk infektion i äggstockarna. Det drabbat 1-2% så med min tur var det väl självklart att vi skulle vara med om en sån också. Det blev inget ET. Skit! Har varit deppig, lite ångest så det blev en lite längre sjukskrivning. Har nu börjat några dagar på jobbet med att vara där 25%.
    Laddar nu om för ett FET början/mitten på oktober. Hoppas hoppas på lite tur denna gång!

    Vill önska dig all lycka! Jag lider så med dig! Hoppas så på att ni får denna tur (som så många andra får) nästa gång! Stor kram till dig och fortsätt kämpa!!

    SvaraRadera
  2. En stor kram till dig! Skönt att du inte ger upp hoppet. Det är väl det enda som håller oss uppe. Jag känner också stor ångest över julen, för andra året i rad. Vi hade tänkt fira julen hos oss eftersom liten skulle kommit där. Usch vad bitter man blir!!! :((((

    Hoppas att både era och vår frysis är de som kan göra oss lyckliga!!!
    Kram igen!

    SvaraRadera
  3. Jaa du, ja ghåller med dig. Det har varit många tyngda besked den senaste tiden och det påverkar oss alla på olika sätt :(
    Men vi får hoppas så gott det går!
    Kram

    SvaraRadera